رها کردن
معنی کلمه رها کردن در لغت نامه دهخدا

رها کردن

معنی کلمه رها کردن در لغت نامه دهخدا

رها کردن. [ رَ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) آزاد کردن. خلاص کردن. نجات دادن. واکردن. ( ناظم الاطباء ) :
به دو بوسه رها کن این دل از گرم و خباک
تا به منت احسان باشد احسن اﷲ جزاک.رودکی.رها کرد از بند کاوس را
همان گیو و گودرز و هم طوس را.فردوسی.چو از دژ رها کرد کاوس را
همان گیو و گودرز و هم طوس را.فردوسی.ز دام بلایم تو کردی رها
بجستم ز چنگ و دم اژدها.فردوسی.به امید آن تا کنم خدمت تو
رها کردم از محنت این جهانی.منوچهری.نه به پروردنشان باشد آژیر همی
نه رهاشان کند از حلقه زنجیر همی.ناصرخسرو.هرکه در بند مثلهای قران بسته شده ست
نکند جز که علی کس ز چنان بند رهاش.ناصرخسرو.به دانش مر این پیشکار تنت را
رها کن ازین پیشکاری و خواری.ناصرخسرو.سعد ذابح سر بریدی هر شکاری را که شاه
سوی او محور ز خط استوا کردی رها.خاقانی.بر عروسیش داد شیربها
با عروسش ز بند کرد رها.نظامی.پادشاهان ملاحت چو به نخجیر روند
صید را پای ببندند و رها نیز کنند.سعدی.رسمی است بس قدیم که صیادوش بتان
صیدی که پر به کار نیاید رها کنند.باقر کاشی ( از آنندراج ).اطلاق ؛ رها کردن از بند. ( تاج المصادر بیهقی ). رها کردن بندی را. ( منتهی الارب ).
- امثال :
به سخن ابله ، یا به گفت غماز گیرند امارها نکنند. ( امثال و حکم دهخدا ).
- رها کردن بنده از قید بندگی ؛ تحریر. آزاد کردن. ( یادداشت مؤلف ).
|| ترک دادن و ول کردن. ( ناظم الاطباء ). ترک. ( دهار ) ( ترجمان القرآن ). هلیدن. رفض. بازداشتن. اطلاق. ترک گفتن. سردادن. فکندن. ماندن. گذاشتن. آزاد کردن. ( یادداشت مؤلف ). آزاد گذاشتن. ( فرهنگ فارسی معین ). تخلیه. ( از المصادر زوزنی ) ( ترجمان القرآن ). تخلیه. سراح. ( ترجمان القرآن ). فروگذاشتن :
پسر کاو رها کرد رسم پدر
تو بیگانه خوان و مخوانش پسر.فردوسی.به ترکی چو آن نامه بشنید هوم
پرستش رها کرد و بگذاشت بوم.فردوسی.رها کن مرا و به ترکم بگوی
که ما را بسی سختی آمد به روی.

معنی کلمه رها کردن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) ۱ - نجات دادن خلاص گشتن ( از قید و بند ) . ۲ - ول کردن آزاد گذاشتن .

معنی کلمه رها کردن در دانشنامه عمومی

رها کردن ( انگلیسی: Let Go ) نخستین آلبوم استودیویی آوریل لوین، خواننده - ترانه پرداز آمریکایی است. این آلبوم در ۴ ژوئن ۲۰۰۲ توسط اریستا رکوردز منتشر شد. برای یک سال بعد از امضاء قرارداد همراه با آریستا، لوین به دلیل تعارضات در راستای موسیقی اش در حال کشمکش بود. لوین به لس آنجلس در کالیفرنیا نقل مکان کرد و شروع به ضبط موسیقی و تدارکات برای آن نمود. او برای شناسایی اینکه کدام لیبل باید مورد استفاده قرار بگیرد همراه با تیم ضبط موسیقی ماتریکس پیوست.
آلبوم در ۴ ژوئن ۲۰۰۲، در ایالات متحده عرضه شد و چندی پس از عرضه در بیلبورد ۲۰۰ توانست رتبه ۲ را بگیرد، همچنین در استرالیا، کانادا و بریتانیا در مقام اول قرار بگیرد. این موفقیت توانست لوین را در سن ۱۷ سالگی به جوان ترین خواننده تک که توانسته بود تا همان زمان در رتبه اول در بریتانیا قرار بگیرد تبدیل کند. با پایان ۲۰۰۲، آلبوم توانست گواهینامه چهار - بار پلاتین را از طرف RIAA بگیرد و او را به عنوان پرفروش ترین خواننده زن سال ۲۰۰۲ و پرفروش ترین آلبوم - اول سال ثبت کند. با آمدن مه ۲۰۰۳، این آلبوم بیش از ۱٬۰۰۰٬۰۰۰ نسخه در کانادا به فروش رسانید و از سوی انجمن صنعت ضبط موسیقی کانادا گواهینامه الماس را گرفت. از سال ۲۰۰۹، فروش این آلبوم از مرز ۱۶ میلیون نسخه به صورت جهانی گذشت، و تنها با فروش ۶ میلیون نسخه در ایالات متحده، RIAA گواهینامه شش بار - پلاتین را به آن اعطا کرد. آلبوم در پایان سال به عنوان بزرگ ترین «آلبوم آغازین» سال ۲۰۰۲ در سبک پاپ شناخته شد.
در نوامبر ۲۰۰۰، کن گرانگارد، یکی از نمایندگان A& R، آنتونیو رید رئیس - آینده آریستا رکوردز، را دعوت به دیدار با تهیه کننده پیتر زی زو در استودیوی آن ها در منهتن نمود تا صدای لوین را بشنوند. آزمایش ۱۵ دقیقه ای لوین، باعث تحت تأثیر قرار گرفتن رید شد و او بلافاصله قراردادی به ارزش ۱٫۲۵ میلیون دلار برای دو آلبوم و یک ۹۰۰٬۰۰۰ دلار اضافی را برای پیش پرداخت انتشارات همراه به لوین امضاء کرد. در همین زمان، او احساس می کرد که به طور طبیعی با دسته اسکیترهای دوران دبیرستانش تطابق زیادی دارد، تصویری که در اولین آلبومش دیده می شد. او حالا همراه با یک ناشر قرارداد امضاء کرده بود و تمام سعی اش را در موسیقی متمرکز کرده بود، اما هنوز مجبور بود که والدینش از این تصمیمش اطلاع دهد. «من نمی خواستم این را برگشت بدهم. در تمام عمرم این رؤیای من بوده. آنها می دانند که چه قدر من این را می خواستم و چه قدر برای آن تلاش کرده ام. » اولین تک آهنگ لوین، «پیچیده» در استرالیا رتبه اول و در ایالات متحده رتبه دوم را گرفت، این ترانه همچنین یکی از بهترین و پرفروش ترین ترانه های کانادا در سال ۲۰۰۲ بود که همچنین در شوی تلویزیونی نوجوانان «داوسونز کریک»[ پ ۱] به نمایش درآمد. «پیچیده» بعدها به ۱۰۰ ترانه برتر دهه راه یافت و رتبه ۸۳ را گرفت.
رها کردن (عشق خاکی). «رها کردن» تک آهنگی از هنرمند اهل جامائیکا شان کینگستون، نیکی میناژ است که در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد.

معنی کلمه رها کردن در ویکی واژه

abbandonare

جملاتی از کاربرد کلمه رها کردن

در آن می شان تمامت گشت روشن رها کردند آنگه عین گلخن
هرگز ندهم جام می ازدست زمانی جان است رها کردن آسان نتوانم
خودوروفسکی در مرحله بعد تلاش کرد یک «فیلم گانگستری متافیزیکی» با عنوان گینگ شات بسازد که قرار بود توسط دیوید لینچ تهیه شود و مرلین منسون و نیک نولتی در آن نقش آفرینی کنند. او طرح‌های مفهومی متعددی کشید و به‌شدت فیلم را به تهیه‌کنندگان عرضه کرد، اما در نهایت او و لینچ پروژه را رها کردند زیرا تنها توانستند بخشی از بودجه لازم برای فیلمبرداری فیلم را به دست آورند و فرصت دیگری به خودوروفسکی داده شد تا «پروژه رویایی» خود را بسازد.
رها کردند پس اسپِ سیه گوش به دنبالش دلیران ظفرکوش
مأموران پلیس گفته‌اند که هیچ چیز شک‌برانگیزی در این خانه دیده نشده بود. اما شاهدان عینی این گزارش‌ها را تکذیب می‌کنند. یکی از همسایگان توصیف می‌کند که یک‌بار زنی برهنه را در باغچه خانه دیده که رفتاری غیرطبیعی داشته و به‌همین دلیل پلیس را خبر کرده‌اند، اما پلیس هشدار او را شوخی تلقی کرده و جدی نگرفته‌است. شاهدان دیگری گفته‌اند که پلیس دو بار در محل حاضر شده اما هرگز وارد خانه نشده‌است. فرانک جانسون، شهردار کلیولند گفته‌است: «یکبار مأموران اداره امور جوانان در خانه آریل کاسترو بوده‌اند و او را به‌خاطر رها کردن یک کودک در اتوبوس مورد سؤال قرار داده‌اند، اما سه زن زندانی شده در خانه آریل توجه مأموران را جلب نکرده‌اند.»
تو را آسمان با همه ریو و فن نیاردی رها کردن از چنگ من
دل چو با راحت آشنا کردند رنج خدمت‌گری رها کردند
مگر تارها کردن این بند را نیازارم این همرهی چند را
بر آن پیروزه تخت آن تاج‌داران رها کردند می بر جرعه‌خواران
نخستین آلبوم استودیویی لوین، رها کردن (۲۰۰۲)، شامل تک‌آهنگ‌های «پیچیده» و «پسر اسکیت‌باز» بود که بر یک شخصیت اسکیت پانک تأکید داشت و از طرف نشریه‌های موسیقی لقب «ملکه پاپ پانک» را به‌دست‌آورد. از آنجا که او موسیقی پاپ تحت تأثیر پانک در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی را احیا کرد و را برای هنرمندان زن هموار ساخت، یک موسیقی‌دان پیش‌رو در توسعه موسیقی پاپ پانک محسوب می‌شود. دومین آلبوم استودیویی‌اش، زیر پوست من (۲۰۰۴)، تبدیل به نخستین آلبوم لوین شد که به بالاترین موقعیت جدول بیلبورد ۲۰۰ ایالات متحده می‌رسد و به فروش بیش از ۱۰ میلیون نسخه در سراسر جهان دست یافت.
باید ار میخواهی ایدل همدم جانان شدن تن رها کردن بکلی پای تا سر جان شدن
ارتعاش آزاد: زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیستم مکانیکی با یک ورودی ابتدایی به نوسان در می‌آید و سپس اجازه داده می‌شود تا آزادانه نوسان کند. مثالی از این نوع نوسان عقب کشیدن یک تاب و رها کردن آن است تا آزادانه نوسان کند.
با این حال، بحث‌های ادامه‌دار در مورد چگونگی تغییر مؤثر تنظیمات ممکن است وجود داشته باشد. در حالی که برخی استدلال می‌کنند که سازگاری با آن‌ها منطقی است، برخی ادعا می‌کنند که رها کردن تنظیمات استاندارد تعادل سیستم را مختل کرده و سیگنال‌های نامعتبر زیادی تولید می‌کند.
کناره‌گیری یا استعفا به درخواست داوطلبانه یا به ظاهر داوطلبانه فرد یا گروهی از افراد برای رها کردن رسمی شغل، منصب، سمت یا هر جایگاه دیگرشان گفته می‌شود.
سلاح‌ها در این بازی توسط بازیکن جمع‌آوری می‌شود، یعنی بازیکن برای برداشتن سلاح جدید مجبور به رها کردن سلاحی که در دست دارد نیست.
همه رفتند اندر جوهر ذات رها کردند اینجا جسم ذرّات
از گزارش ابن اثیر برمی‌آید که ترکان بغداد با توجه به میل ابن مسلمه که می‌خواست آل‌بویه را به دست غزها نابود کند، به طغرل و سپاهش روی خوش نشان ندادند و کمی بعد که عامهٔ بغداد بر سپاه طغرل شوریدند، سلطان به سرکوب و مصادرهٔ اموال ملک رحیم و ترکان مشغول شد. نورالدوله دُبیس هم بر اثر فشار طغرل، بساسیری را از خود راند. در حقیقت، موضوع دُبیس بن مزید و قریش بن بدران در قیام بساسیری، سخت متغیر بود و اینان چند بار به بساسیری پیوستند و باز او را رها کردند و به فرمان طغرل شدند.
چه جای این هوس باشد که بگذشت اینهمه لشکر پی مرکب رها کردند تا پیدا بود پنهان
این سرویس به کاربران جدید ۷ گیگابایت فضای رایگان اختصاص می‌داد ولی از سال ۲۰۱۴ برای رقابت با گوگل درایو، این فضا را به ۱۵ گیگابایت افزایش داد. وان درایو در تاریخ ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۶ این فضا را به ۵ گیگابایت کاهش داد. همچنین امکان خرید فضای بیشتر وجود دارد. اسکای‌درایو با استفاده از تکنولوژی اچ‌تی‌ام‌ال۵ ساخته شده و می‌توان فایل‌هایی تا ۳۰۰ مگابایت را با استفاده از کشیدن و رها کردن در مرورگر وب آپلود کرد یا توسط نرم‌افزار کاربردی مخصوص مایکروسافت ویندوز و اواس‌ده تا ۲ گیگابایت را آپلود کرد و همچنین می‌توانید فایل‌های آپلود کرده خود در وان‌درایو را در وبلاگ یا وب سایت خود قرار دهید.
در مصاحبه‌ای برای آلبوم رها کردن، کریستینا ساراچنو از آل‌میوزیک، از «پسر اسکیت‌باز» به عنوان «یک پاور پاپ بی‌نظیر» یاد کرد و آنرا به عنوان «تراکی پیک» مشخص کرد. اگرچه او بیان کرد که متن ترانه از کمبود دانش لوین در همان زمان به عنوان یک نویسنده یاد می‌کند. جان پری از مجله بلندر از متن ترانه به عنوان «بسیار ساده» یاد کرد.