رموس

معنی کلمه رموس در لغت نامه دهخدا

رموس. [ رُ ] ( ع اِ ) ج ِ رَمْس. گورها. ارماس. ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). رجوع به رمس شود.

معنی کلمه رموس در فرهنگ فارسی

برادر رمولوس ( ه.م. ) نخستین پادشاه شهر رم که بدست او کشته شد.
جمع رمس
جمع رمس گورها ارماس

معنی کلمه رموس در دانشنامه آزاد فارسی

رِموس
رجوع شود به:رومولوس

جملاتی از کاربرد کلمه رموس

«شیخ حسن بن شیخ حسین بن شیخ محمد بن احمد بن ابراهیم بن احمد بن صالح بن احمد بن عصفور بن احمد بن عبدالحسین بن عطیه بن شیبه الدرازی بن امیر هلال بن امیرموسی بن امیر حسین بن امیر مانع بن امیر عصفور بن امیر راشد بن عمیره بن سنان بن غفیله بن شبانه بن عامر بن عوف بن عقیل بن کعب بن ربیعه بن عامر بن صعصعه بن معاویه بن بکربن هوازن بن سلیم بن منصور بن عکرمه بن خصفه بن عیلان بن مضر بن نزار بن معد بن عدنان؛ جد نبی مکرم اسلام»
مجری احکام جدش مصطفی بی‌خوف و بیم پورموسی شبل حیدر زاده زهرا بود
اگر نه حشمت او تافتی بوادی ایمن فکیف خرموسی علی الثری وتصعق
کید و غطیط و غریم باشد و سرموس نیز گلاب است و ذوذوابه و لحیان
رموس در مجموع کنسرت‌های زیادی بر پا کرده‌است و در آمریکا، کانادا، آفریقا، آلمان، انگلستان، استرالیا و یونان تورهای موسیقی بر پا کرده‌است. همچنین با خوانندگان یونانی و دیگر خوانندگان جهانی ارتباط خوبی دارد و تورهای کنسرت خود را با حضور آنها برگزار می‌کند.
پیش نورت نارموسی یک قبس نسر طایر نزد شهبازت مگس
ذاک نور الله الذی خرموسی صعقاً من سناه لما تجلّی
او در سال ۱۹۵۵ از کنسرواتوار دولتی آذربایجان فارغ‌التحصیل شد و از همان سال شروع به تدریس کرد. در سال ۱۹۶۲ از تز دکتری خود با عنوان «اپراها و موزیکال‌های عزیر حاجی‌بیف» درموسسه تحقیقات علمی موسیقی‌شناسی مسکو دفاع کرد. او در سال‌های ۱۹۷۷-۱۹۹۱ رئیس کنسرواتوار دولتی آذربایجان بود. او در سال ۱۹۶۷ لقب خادم افتخاری هنر آذربایجان را کسب کرد.
اکوافرموسا ۲۲ کیلومترمربع مساحت و ۱٬۱۶۱ نفر جمعیت دارد و ۷۵۶ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است.
روستای شاه‌نشین از طرف شرق با کوه آسماری و روستاهای صحرای پیرموسی (آبلشکر و چشمه روغنی) و از سمت مغرب با روستاهای سرتیوک سفلی، سرتیوک علیا، جارو و دیمه درب و از سمت شمال نیز با بیدزرد و گل گیر همسایگی دیرینه دارد. با توجه به زمین‌های حاصلخیز کشاورزی و مراتع وسیع و بکر، کار اصلی مردم ساکن در روستای شاه‌نشین کشاورزی است و هم‌اکنون به صورت ثابت بیش از ده خانوار و به صورت فصلی نزدیک به دویست خانوار در این روستا ساکن هستند.
با حزم وی از نیزه بود خامه نکوتر چون در برموسی که زشمشیر عصا به
در ایام خزان صاف است آب جویها صائب زلال زندگی درموسم پیری است بی غش تر
چنان افسردگی در طور گیتی ازدم دیمه که آتش نیست امکان جلوه برموسی بن عمرانش
در طول انقلاب مکزیک و پس از اعدام فرانسیسکو مادرو در سال ۱۹۱۳ میلادی، ونوستیانو کارآنسا، که در آن زمان فرماندار کواویلا بود، به ارموسییو پناه آورد. در اینجا کارآنسا نهضت مشروطه را شروع کرد، و به این دلیل، ارموسییو به نام "پایتخت انقلابی کشور" معروف است.
سایبانی بهر خورشید قیامت فکر من غافل از بی سایگان درموسم گرما مباش
تیم هندبال بارسلونا در ۲۰۲۰–۲۱ توانست با نتایجی درخشان، در هر شش تورنمنتی که در آن شرکت کرده‌بود عنوان قهرمانی را به دست آورد و بهترین باشگاه هندبال اروپا شود. در همین فصل تیم زنان باشگاه فوتبال بارسلونا نیز توانست در لیگ قهرمانان اروپای زنان به مقام قهرمانی دست یابد و در فینال تیم زنان چلسی را با چهار گل شکست داد. تیم زنان همچنین در این فصل لیگ و جام حذفی (کوپا دلا رینا) در اسپانیا را هم بُرد و نخستین تیم زنان اسپانیایی شد که به سه‌گانه دست می‌یابد. پنج نفر از این تیم نامزد بهترین بازیکن برای دریافت توپ طلا شدند که نهایتاً الکسیا پوتلاس برنده شد و جنیفر هرموسو در جایگاه دوم قرار گرفت.
مینگوئزا در هشت سالگی با بازی برای باشگاه شهر خود، سانتا پرپتوآ، کار خود را به عنوان یک فوتبالیست شروع کرد. پس از دو فصل، او به یونیو دپورتیوا سنتلس پیوست و در اولین و تنها فصل حضورش در آن باشگاه، عملکرد او توجه استعدادیابان جوانان بارسلونا را به خود جلب کرد (اینفانتیل آلوین) و او را برای تیم زیر ۱۴سال خود به خدمت گرفتند. از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱ مینگوئزا در سطوح مختلف سیستم جوانان باشگاه پیشرفت کرد تا اینکه در ۶ مارس ۲۰۲۱ اولین بازی خود را برای تیم اصلی در لیگ برتر در مقابل سانتا ترزا انجام داد و در دقیقه ۸۰ بازی جانشین جنی هرموسو شد.
ای که با عرصه ملک تو جهان یک سرموست! وی که با پرتو روی تو قمر کم زسهاست!