رقمی

معنی کلمه رقمی در فرهنگستان زبان و ادب

{digital} [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] ویژگی نشانک/ سیگنال و مانند آن که تغییرات مقدار آن به صورت گسسته باشد نه پیوسته

جملاتی از کاربرد کلمه رقمی

مشکین رقمی که خود نگارم نامش به یک آستان نویسم
پیشرفت بعدی توسعه این ایده بود که ۰ را می‌توان به عنوان یک عدد در نظر گرفت. استفاده از یک رقم ۰ در ارزش گذاری مکان (در سایر اعداد) از ۷۰۰ قبل از میلاد توسط بابلی‌ها آغاز شد، آنها وقتی این رقم آخرین نماد این عدد بود، چنین رقمی را حذف کردند.
هیومیرا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۷ پرفروش‌ترین داروی نسخه‌ای دنیا بوده است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۱۸ نیز این عنوان با فروشی ۲۰ میلیارد دلاری حفظ شود. طبق پیش‌بینی‌ها هیومیرا عنوان پر فروش‌ترین داروی نسخه‌ای دنیا را تا سال ۲۰۲۴ حفظ خواهد کرد. مقدار تجمعی فروش این دارو از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۷ رقمی بالغ بر ۷۵.۷۲ میلیارد دلار بوده است.
«حاجب » آسا دو سه جام از می توحید زدیم زانکه درویش نکوکیش همایون رقمیم
در راه خدا قدمی نزدی بر لوح وفا رقمی نزدی
از بس که معنی‌ام رقمی جز هوا نداشت گردون به نقطهٔ شررم انتخاب داد
هر منطقهٔ زبانی، برای هر ناشر یک کد تعیین می‌کند و این ناشر در زیر مجموعه‌های آن کد کتاب‌هایش را شماره‌گذاری می‌کند. در اکثر کشورها، تعیین شابک برای کتاب‌ها الزامی نیست اما بیشتر ناشران فقط کتاب‌هایی که شابک دارند را به فروش می‌رسانند. در کل مجموعهٔ شابک‌ها، بیش از ۹۰۰٬۰۰۰ ناشر تا کنون پوشش داده شده‌اند. در ایران کد ناشر سه رقمی است که بعد از یک دوره که شابک‌های آن ناشر تمدید می‌شود ان کد ناشر هم عوض می‌شود.
بر اساس گزارشی در اردیبهشت ۱۳۹۷، میانگین حقوق کارمندان دولت حدود ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان است. اگر این رقم را در ۱۲ ماه سال ضرب کنیم، عددی که برای پرداخت سالیانه به کارمندان دولت به‌دست می‌آید، رقمی نزدیک به هشتاد و دو هزار و پانصد و نود میلیارد تومان است. البته این عدد بزرگ حقوق و دستمزد دولتی‌ها به همین رقم خلاصه نمی‌شود و دولت به حدود ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دیگر حقوق پرداخت می‌کند. آن‌ها کارکنان نیروهای نظامی، بازنشسته‌ها و مستمری‌بگیران، کارکنان نهادهای غیردولتی و شهرداری‌ها هستند که سهمی از بودجه را سالانه دریافت می‌کنند.[۱۴۲]
در سال ۲۰۰۸، فروش آبجو غیر الکلی در ایران با عملکرد بالا به نرخ رشد دو رقمی در ارزش و حجم را ادامه داد.
درآمد اصلی آن از مشترکین دولتی است که در سال ۲۰۱۱ رقمی بالغ بر ۱۱۵ میلیون یورو بوده‌است.
سیاه تخته هندو بود سفید رخم تو از سیاهی هند ز سفیدیی رقمی
برای خواندن یک عدد چهاررقمی با این روش ابتدا باید به ترتیبی که در شکل نشان داده شده‌است، عدد نخست که پایین سمت چپ قرارد دارد را به عنوان هزارگان در نظر گرفت. سپس سایر اعداد را به همین ترتیب. آنگاه عدد قابل تبدیل به عدد نویسی هندی-عربی خواهد شد.
بلکه بر خاک آن دو تن علمیست بر وی از شرح حالشان رقمیست
نوشتم آن چه ز دل بر زبان من دادی به سهو اگر رقمی کرده ام قلم درکش
استان مازندران بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵، با رقمی معادل ۹۷٫۶۳ درصد، و طبق آخرین آمار سال ۱۴۰۰، با نرخ کل ۹۹/۱۵ درصد، با ۹۷ درصد جمعیت باسواد، در رتبه اول باسوادترین استان ایران قرار دارد. همچنین مازندران رتبه دوم تعداد نخبگان کشور ایران را دارا می‌باشد.
داده نشان الفتی هر الفیش یک بیک کرده بیان وحدتی هر رقمیش مو بمو
در نگارش شابک‌ها متداول است که بخش‌های بالا را با خط تیره از هم جدا کنند؛ مثلاً شابک ۹۷۸۸۱۷۵۲۵۷۶۶۵ به صورت ‎۹۷۸-۸۱-۷۵۲۵-۷۶۶-۵ نوشته می‌شود. تعیین محل خط تیره کار آسانی نیست چرا که بخش‌های مختلف شابک (به جز پیشوند سه‌رقمی در ابتدا و عدد کنترل تک‌رقمی در انتها) تعداد ارقامشان ثابت نیست.
در راه خدا، قدمی نزدی بر لوح وفا، رقمی نزدی
شماره شناسایی کتاب‌ها در ابتدا دارای ۹ رقم بوده که کتاب‌فروشی‌های انگلیس برای فروش کتاب‌هایشان و همچنین برای جلوگیری از گردش اضافه و کنترل راحت‌ترِ موجودی، آن را به‌کار می‌بردند. بعداً این کد زیر نظر سازمان بین‌المللی استانداردسازی به ده رقم و سپس سیزده رقم افزایش یافت تا در سطح جهانی قابل کاربرد شود. این استاندارد تحت نام ایزو ۲۱۰۸ در سال ۱۹۷۰ (نه‌رقمی)، در ۱۹۹۷ (ده‌رقمی)، و پس از سال ۲۰۰۷ به‌صورت سیزده‌رقمی عرضه شده‌است.
دلکش رقمیست نو رسیده بر صفحه آرزو کشیده