رقبا

معنی کلمه رقبا در لغت نامه دهخدا

رقبا. [ رُ ق َ ] ( ع اِ ) صورت مخفف رقباء. رقیبان. ( ناظم الاطباء ).صورت مخفف رقباء که ج ِ رقیب به معنی نگهبان و موکل است. ( از غیاث اللغات ). رجوع به رقیب و رقباء شود.

معنی کلمه رقبا در فرهنگ معین

(رُ قَ ) [ ع . رقباء ] (اِ. ) جِ رقیب .

معنی کلمه رقبا در فرهنگ عمید

= رقیب

معنی کلمه رقبا در فرهنگ فارسی

( اسم ) جمع رقیب همچشمان رقیبان .

معنی کلمه رقبا در ویکی واژه

رقباء
جِ رقیب.

جملاتی از کاربرد کلمه رقبا

هردم گشاد نامۀ صبح از برقبا گردون برآورد که تو بر وی نشان کنی
حکم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد در روز ۱۲ مرداد ۱۳۸۸ از سوی رهبر جمهوری اسلامی امضاء شد و او دو روز بعد در محل مجلس شورای اسلامی سوگند خورد. در این دو مراسم برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهور اسبق و نیز رئیس مجلس خبرگان رهبری و دو تن از رقبای انتخاباتی او حضور نداشتند. محسن رضایی رقیب دیگر او هم اعلام کرد برای احترام به رهبری در مراسم شرکت می‌کند.
مأموریت اعلام شده آن ارائه «اخبار و اطلاعات عینی، دقیق و مرتبط» به مخاطبان خود و در عین حال تلاش برای «حمایت از ارزش‌های دموکراتیک» و «گسترش طیف ایده‌ها، نظرات و دیدگاه‌ها» موجود در رسانه‌های منطقه است. این شبکه همچنین سعی کرده است خود را از رقبای متعدد منطقه‌ای خود با دسترسی به پوشش عمیق‌تر مسائل و سیاست‌های ایالات متحده و پوشش طیف وسیع‌تری از نظرات و دیدگاه‌ها نسبت به آنچه که معمولاً در سایر شبکه‌های تلویزیونی عربی شنیده می‌شود متمایز کند.
مزیت مطلق: مزیت مطلق به معنی داشتن توانایی تولید یک کالا با استفاده از منابع کمتر نسبت به یک تولیدکننده دیگر است. به زبان دیگر مزیت مطلق به توانایی یک تولیدکننده در تولید مقدار بیشتر یک محصول یا خدمات نسبت به سایر رقبا با مقدار یکسان منابع اشاره دارد. باز به زبان دیگر مزیت مطلق به معنای بالاتر بودن میزان بهره‌وری یک تولیدکننده نسبت به تولیدکننده دیگری در تولید یک کالا است.
ال‌جی در ۲۰۱۳ سومین تولیدکننده گوشی همراه پس از سامسونگ و اپل بود اما به تدریج محبوبیت خود را از دست داد. متخصصان از این شرکت به خاطر کمبود تخصص در بازاریابی نسبت به رقبای چینی هم انتقاد کرده‌اند. اکنون سهم جهانی ال‌ جی تنها ۲ درصد است. این شرکت ۲۳ میلیون گوشی همراه در سال ۲۰۲۰ صادر کرد، در حالی که این رقم برای سامسونگ، برابر با ۲۵۶ میلیون گوشی بود.
رقبا و نقبا را چون حلقه بر در و حساد رادست بر سر بماند، عزم حرکت باقامت وادامت بدل شد و اسباب نشاط بی عیب و خلل چنان افتاد که، شغلنی الدر عن البر و الهانی الطرب عن الطلب.
برخی از ورزشکاران عالی‌رتبه جهان به خصوص در رشته‌های دو نیمه‌استقامت و دو استقامت از کشور اتیوپی هستند. کنیا و مراکش به‌طور معمول رقبای اتیوپی در مسابقات قهرمانی جهانی و المپیک در مسابقات دو دو نیمه‌استقامت و دو استقامت محسوب می‌گردند. از ماه مارس سال ۲۰۰۶ دو اتیوپیایی فاتح دو مسافت طولانی هستند، به‌طور مشخص هایله گبرسلاسی (قهرمان رقابت‌های جهانی و المپیک) است که بیش از بیست رکورد جهانی را ثبت نموده و کننیسا بکله (قهرمان مسابقات جهانی، قهرمانی سطح کشور و قهرمان المپیک) که صاحب رکورد جهانی ۵۰۰۰ متر و ۱۰۰۰۰ متر است.
رقبا را بهم امروز سر صلح و صفا است آری این صلح وصفاشان زپی ذلت ماست
نبسته ای گره عهد برقبا هرگز نرفته ای به سروعده وفا هرگز
این زندگی‌نامه حاصل بیش از چهل مصاحبه با جابز و صدها مصاحبه با اعضای خانواده، دوستان، دشمنان، رقبا و همکاران اوست که طی مدت دو سال انجام شده‌است. گفته می‌شود که جابز مصاحبه شوندگان را قانع کرده‌است که صادقانه مصاحبه کنند. جابز در تهیه این کتاب با ایزاکسون همکاری کرد، اما به جز در مورد طرح روی جلد، هیچ کنترلی روی محتوای کتاب نداشت و از حق خود برای مطالعه کتاب قبل از انتشار چشمپوشی کرد.
تصور کنید که شما یک تبلیغات تبلیغاتی تلویزیونی را راه اندازی کرده‌اید و محصولات شما بسیار خوب می‌فروشند. اما در همان زمان، پیشرفت فوق‌العاده ای در اقتصاد به وجود آمد و همچنین یکی از رقبای مستقیم شما مشکلاتی داشت و نتوانست محصولات خود را به فروشگاه‌ها تحویل دهد؛ بنابراین، چگونه می‌دانید که کمپین شما مؤثر بوده‌است؟
رقبای سنتی استقلال هرات تیم‌های قوی ابومسلم هرات و تیم قدیمی اتفاق هرات هستند.
ندیده ایم درین ملک گنج حسنی را که که از صف رقبا گرد او حصاری نیست
بر پشت اسب تازی بر روی زین ترکی در برقبای چینی بر سر کلاه شامی
وان تویی کز عطف دامان تو خیّاط ازل مرقبای آفرینش را گریبان یافته
میلان با ۱۹ عنوانِ قهرمانی در یوفا و فیفا، چهارمین باشگاهِ موفق در جهان است. ۵ قهرمانی در جام حذفی ایتالیا و ۷ قهرمانی در سوپر جام ایتالیا و یکی از پرافتخارترین تیم‌های ایتالیا است. همچنین با ۷ قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲ قهرمانی در جام برندگان جام اروپا، ۵ قهرمانی در سوپر جام اروپا، ۳ قهرمانی در جام بین قاره‌ای و ۱ جام باشگاه‌های فوتبال جهان و در مجموع ۱۸ جام، پس از رئال مادرید پرجام‌ترین تیم‌های اروپایی است و در عرصهٔ بین‌المللی، بعد از رئال مادرید در رده دوم قرار دارند. و در مجموع با کسب ۵۱ جام رسمی یکی از پرافتخارترین تیم‌های اروپاست و نسبت به رقبای داخلی اینتر میلان و یوونتوس، در رتبه بالاتری قرار دارد.
زره خواست و پوشید زیرقبای ز درگاه باسپ اندر آورد پای
الیادیس در مسابقات جهانی 2010 توکیو و 2011 پاریس توانست با اراده پولادین کلیه رقبای صاحب نام خود را کنار بگذارد و در این تورنومنت های مقام اول را ازآن خود کند
نه مه را کس به برقبا دید نه سروی را به سر کلاه است
ای علی نفسه من نفسه رقباء یرقبونه بعمله و یشهدون علیه به و هی سمعه و بصره و یداه و رجلاه و جمیع جوارحه، کقوله: یَوْمَ تَشْهَدُ عَلَیْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ... الآیة.