رفیق
معنی کلمه رفیق در لغت نامه دهخدا

رفیق

معنی کلمه رفیق در لغت نامه دهخدا

رفیق. [ رَ ] ( ع ص ، اِ ) یار. ( دهار )( نصاب الصبیان ) ( ترجمان القرآن چ دبیرسیاقی ص 52 ). همراه. ج ، رُفَقاء: فاذا تفرقوا ذهب اسم الرفقة لااسم الرفیق و هو واحد و جمع مثل الصدیق. قال اﷲ تعالی : و حسن اولئک رفیقا. ( قرآن 69/4 ). ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( از اقرب الموارد ). ج ، رُفقَة. ( ناظم الاطباء ). همراه. ج ، رفقاء، و رفیق واحد و جمع هر دو آمده.( آنندراج ). یار. گویند: رفیق وفیق ؛ ای موافق. ( از مهذب الاسماء ). دوست خوب. ( لغت محلی شوشتر نسخه خطی کتابخانه مولف ). یار و دوست و همدم و همراه و همنشین. ( ناظم الاطباء ) ( از فرهنگ فارسی معین ) :
الاما هما لم یبق شی سواهما
رفیق صدیق او رحیق ٌ عتیق .یزیدبن معاویة.یار بادت توفیق روز بهی با تو رفیق
دوستت باد شفیق دشمنت غیشه و نال.رودکی.رفیقا چند گویی کو نشاطت
بنگریزد کس از گرم آفروشه.رودکی.رفیقان من با می و ناز ونعمت
منم آرزومند یک تازی ره.ابوشکور.دهانی پر از دُر، لبی چون عقیق
تو گفتی ورا زهره آمد رفیق.فردوسی.الا رفیقا تاکی مرا شقا وعنا
گهی مرا غم یغماگهی بلای یلاق.زینبی.خوشا منزلا خرما جایگاها
که آنجاست آن سرو بالا رفیقا.منوچهری.همه ستاره که نحس است مر رفیق ترا
چرا ترا به سعادت رفیق و خال و عمست.ناصرخسرو.عمر اندر سقرت جای دهد بی شک اگر
برروی بر ره اینها که رفیق عمرند.ناصرخسرو.ایشان پیمبران و رفیقانند
چون دشمنی تو بیهده ترسا را.ناصرخسرو.من غریبم در غریبی بی گمان
مرد افتد بی رفیق و بی ندیم.ناصرخسرو.با رفیقان سفر مقر باشد
بی رفیقان سفر سقر باشد.سنایی.آن شنیدی که گفت دمسازی
با رفیقی از آن خود رازی.سنایی.رفیق خویش صلاح و عفاف را ساختم.
( کلیله و دمنه ).
چون هست رفیق نیک بد را مپسند.( منسوب به خیام ).رفیق دون چه اندیشد به عیسی
وزیر بد چه آموزد به دارا.خاقانی.رفیقا شناسی که من ز اهل شروان
نه از بیم جان در شما می گریزم.خاقانی.

معنی کلمه رفیق در فرهنگ معین

(رَ ) [ ع . ] (ص . ) دوست ، یار، همنشین ، همدم . ج . رفقاء. ، ~ نیمه راه کنایه از: کسی که به همراهی خود تا پایان ادامه ندهد.

معنی کلمه رفیق در فرهنگ عمید

یار، دوست، همراه.

معنی کلمه رفیق در فرهنگ فارسی

یارودوست، همراه، رفقائ جمع
( صفت ) ۱ - دوست یار همدم همنشین جمع رفقائ . یا رفیق شفیق یار مهربان یا رفیق نیمه راه دوستی که شرایط دوستی را به پایان نبرد یار ناموافق . ۲ - ( تصوف ) صفت الله تع خدا .

معنی کلمه رفیق در دانشنامه عمومی

رفیق (فیلم ۲۰۰۳). رفیق ( نروژی: Buddy ) یک فیلم نروژی به کارگردانی مورتن تیلدام است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این فیلم در سال ۲۰۰۴ برندهٔ ۲ جایزه آماندا شد. این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم کارلووی واری در میان ۲۰۰ فیلم، برندهٔ «جایزهٔ ویژه ببیندگان» شد.
رفیق (فیلم ۲۰۱۸). رفیق ( به انگلیسی: Dude ) یک فیلم کمدی آمریکایی ۲۰۱۸ به کارگردانی الیویا میلچ است و در آوریل ۲۰۱۸ توسط شبکه نتفلیکس منتشر شد.
• لوسی هیل به عنوان لیلی
• کاترین پرسکات به عنوان کلویی دنیلز
• الکساندرا شیپ به عنوان آمیلا
• آکوافینا به عنوان ربکا
• الکس وولف به عنوان نوا
• بروک اسمیت به عنوان لورین دنیلز
• جری مک کینون به عنوان سم
• رونن روبینشتاین به عنوان مایک
• ساتیا بابا به عنوان امانوئل
• سیدنی لوکاس به عنوان اولیویا
• نورا دان به عنوان روزا
• ایان گومز به عنوان جری
• کلتن دون به عنوان افسر هیگینز
• آستین آبرامز به عنوان جیمز
• آستین باتلر به عنوان توماس دنیلز
• میکلا واتکینس به عنوان جیل
• جک مک بریر به عنوان گای
• ساشا اسپیلبرگ به عنوان کری
• کلادیا دومیت به عنوان جسیکا
• آرتمیس پبدانی به عنوان سفایر
• استر پاویتسکی به عنوان آلیسیا
• استونی بلیدن به عنوان استونی
در مه ۲۰۱۷، نتفلیکس حق توزیع فیلم را بدست آورد. آنها این فیلم را در تاریخ ۲۰ آوریل ۲۰۱۸ منتشر کردند.
رفیق (فیلم ۲۰۲۰). رفیق ( به هندی: Yaara ) یا یار فیلمی محصول سال ۲۰۲۰ و به کارگردانی تیگمانشو دولیا است. در این فیلم بازیگرانی همچون ویدیوت جاموال، شروتی حسن، آمیت ساد، ویجی وارما، کنی باسماتاری، آنکور ویکال و شریا ناریان ایفای نقش کرده اند.
رفیق (فیلم کوتاه). رفیق ( به آلبانیایی: Shok ) فیلمی کوتاه بر اساس رویدادهای جنگ کوزوو است که جیمی داناهیو آن را نوشته و کارگردانی کرده است. این فیلم نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه اکشن زنده در هشتاد و هشتمین دوره آکادمی ( اسکار ۲۰۱۶ ) شده است.
رفیق (مثل یک خانم شده). «رفیق ( مثل یک خانم شده ) » ( به انگلیسی: Dude ( Looks Like a Lady ) ) ترانه ای از گروه آمریکایی اروسمیث است. این یکی از قطعه های آلبوم تعطیلات ابدی ( ۱۹۸۷ ) بود که در سپتامبر همان سال به عنوان اولین تک آهنگ آن آلبوم منتشر شد. «رفیق ( مثل یک خانم شده ) » را استیون تایلر و جو پِری با همکاری دزموند چایلد نوشته اند.
این ترانه در سپتامبر ۱۹۸۷ چهارمین اثر پرفروش جدول ترانه های جریان اصلی راک آمریکا شد و در دسامبر همان سال به جایگاه چهاردهم ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد رسید. «رفیق ( مثل یک خانم شده ) » در اکتبر ۱۹۸۷ چهل و پنجمین ترانهٔ پرفروش جدول تک آهنگ های بریتانیا بود و پس از بازنشر در فوریهٔ ۱۹۹۰ تا ردهٔ بیستم آن جدول صعود کرد.
این ترانه در مراسم موزیک ویدئوی ام تی وی سال ۱۹۸۸، نامزد دریافت دو جایزهٔ «بهترین اجرای صحنه ای» و «بهترین ویدئوی گروهی» بوده است.
به گفتهٔ دزموند چایلد ترانه بر مبنای این سناریو نوشته شده که پسری به یک کلوپ می رود و دلباختهٔ رقصندهٔ برهنهٔ روی صحنه می شود. زمانی که پسر به دنبال استریپر به پشت صحنه می رود متوجه می شود که او یک مرد است. دزموند چایلد گفته که ابتدا جو پری با محتوای پیشنهادی او مخالف بوده چون احتمال می داده این سناریو برای همجنسگراها توهین آمیز به نظر برسد. چایلد در پاسخ او گفته بود: «من خودم یک همجنسگرا هستم و توهینی نمی بینم».
معنی کلمه رفیق در فرهنگ معین
معنی کلمه رفیق در فرهنگ عمید
معنی کلمه رفیق در فرهنگ فارسی

معنی کلمه رفیق در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رفیق به معنای دوست و هم سفرمی باشد.ازآن در باب حج و شهادات سخن گفته اند.
عرب به هم سفر، رفیق و به گروه هم سفران، رُفقَه، رِفقَه یا رُفقاء گوید.
اتخاذ رفیق در سفر
مسافرت کردن به تنهایی مکروه و گرفتن رفیق در سفر، مستحب است؛ چنان که مستحب است هم سفران چهار نفر باشند و فزون تر از هفت نفر مکروه است.
مستحبات انتخاب همسفر
مستحب است مسافر از نظر توانایی مالی هم سفرانی همانند خود برگزیند و برگزیدن رفیق داراتر و نیز نادارتر از خود مکروه است؛ چنان که مستحب است همه هم سفران توشه سفر خود را روی هم نهاده، درمیان گذارند.همچنین برمسافر مستحب است رفیقی برگزیند که زینت بخش او باشد و حق و منزلت او را بشناسد.
حقوق مسافر بر همسفران
...

معنی کلمه رفیق در ویکی واژه

amico
compagno
دوست، یار، همنشین، همدم.
رفقاء. ؛ ~ نیمه راه کنایه از: کسی که به همراهی خود تا پایان ادامه ندهد.

جملاتی از کاربرد کلمه رفیق

تا این دو رفیق بد همراه تو باشند هرگز نبود خواجه ترا راه به جایی
من و او چون برادران شفیق روز و شب همنشین و یار و رفیق
او در طول فعالیت هنری خویش فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی و پویانمایی بسیاری را کارگردانی کرده‌است که از شاخص‌ترین آنها می‌توان به تژوژیک، کارمند، و رفیق پنجونی اشاره کرد.
بتن بودم امروز چون ناتوانی شدم با رفیقی سوی بوستانی
پا نه به سر رفیق کو را از سر نبود خبر ز پا هم
گفت کجا‌ آمده‌ئی ای رفیق گفت بدیدار تو یار شفیق
فوق‌العاده سریبه: رفیق باقرافاقدام به تشکیل یک حرکت تجزیه طلبانه در آذربایجان جنوبی و دیگر استان‌های ایران شمالی
نقد غنایم عمر واجستم از رفیقان گفتند: دامن هم ازکف رها نکردن
خواجه اش را نیست لطف ارنه، رفیق بنده ی قابل غلام مقبل است
کی کند سوی رفیق بینوا هرگز نگاه پادشاهی کو نگاهی سوی شاهی هم نکرد
به گرد خاطرت اکنون خود آن نمیگردد که هیچ پیش رفیقان خود فراز شوی
چارلی می‌خواهد همسر رفیقش را به دست آورد و رفیق او هم می‌خواهد همسر چارلی را به دست آورد. اما در پایان، همسرها این قضیه را می‌فهمند و پلیس آنها را راهنمایی می‌کند و هر کس با همسر خود می‌رود.
آرمین تشکری (زادهٔ ۱۷ آذر ۱۳۶۵ در همدان) والیبالیست ایرانی است.رفیق فاب محمد برزگر است.عشقش مهدی است. او متأهل و داری یک پسر به نام کارن است. آرمین تشکری والیبال خود را زیر نظر موسی زرین آغاز کرده‌است. اولین باشگاه او تیم مخابرات همدان بود و بعدها با درخشش در این تیم به تیم شهرداری می‌پیوندد.
«در این جنبشهایی که در این طول زمانی که ما بودیم در آن، یا نزدیک به ما بوده، در این جنبشها کسی که قیام کرده باز از این طبقه (روحانیون) بودند طبقات دیگر هم همراهی کردند لیکن اینها ابتدا شروع کردند. در قضیه تنباکو اینها بودند که به هم زدند اوضاع را، در قضیه مشروطه اینها بودند که جلو افتادند و مردم هم همراهی می‌کردند با آنها، در این قضایای دیگر هم روحانیت با شما همه رفیق بوده‌است.»
بعض روایات در مورد چگونگی کشته شدن ابن ملجم این‌گونه است که ابن ملجم به حسن پیشنهاد داد که وی را آزاد کند تا اگر رفیقش برک نتوانسته معاویه را بکشد، خود او این کار را انجام دهد و بعد از انجام کار نزد حسن برگردد تا وی در مورد ابن ملجم تصمیم بگیرد اما حسن نپذیرفت و او را با یک ضربت کشت؛ و این ضربت هم از روی قصاص صورت گرفت.
گرفتند پیراهنی در طریق که باید بدادن بدست رفیق
محسن رفیق‌دوست ادعا کرده که اوایل جنگ با عراق، احمد وحید و رحیم صفوی به همراه وی به لیبی رفتند و از معمر قذافی رهبر لیبی، چند عدد موشک اسکاد-بی به رایگان تحویل گرفته‌اند.[نیازمند منبع]
در سابقه و تاریخچهٔ ترانهٔ «جمعه»، باید از فیلم «خداحافظ رفیق» ساختهٔ «امیر نادری» گفت و این واقعیت که: کنجکاوی برای شنیدن آن موسیقی و ترانهٔ متن و شعر و صدا، تنها عاملی بود که می‌توانست سینماروهای آن‌روزگار را به دیدن این فیلم جذب کند. فیلمی که از اولین فیلم‌های نامتعارف سینمای ایران بود با بازی هنرپیشه‌هایی ناشناخته و نه چندان معروف.
کنیهٔ عسکری ابومحمّد و القابش صامت، زکی، خالص، نقی، هادی، رفیق است. او در بین شیعیانش به ابن الرضا (فرزند رضا، امام هشتم شیعیان) معروف بود. وی همانند پدرش لقب عسکری داشت و این لقب از عسکر سامرا گرفته شده است.