رغد

معنی کلمه رغد در لغت نامه دهخدا

رغد. [ رَ غ َ / رَ ] ( ع ص ) خوش و فراخ. مخصب. واسع. واسعه طیبه. کثیر. ( یادداشت مؤلف ): عیش رغد؛ زندگانی فراخ. ( ناظم الاطباء ). عیش فراخ. ( مهذب الاسماء ) ( دهار ). عیش خوش. ( غیاث اللغات از منتخب اللغات ). عیشة رَغَد؛ زیست خوش و راحت و فراخ. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ). || ج ِ راغِد. گویند: قوم رغد؛ گروه دارای عیش واسع و روزی فراخ. همچنین است :نساء رغد «مذکر و مؤنث در آن یکی است ». ( از منتهی الارب ) ( از آنندراج ) ( از ناظم الاطباء ). فراخ زیست. ( یادداشت مؤلف ). || خوردنی پاکیزه. ( یادداشت مؤلف ) ( غیاث اللغات از منتخب اللغات ) :
کاسه پیدا وندر آن پنهان رغد
طاعمش داند کز آن چه می خورد.مولوی.
رغد. [ رَ ] ( ع ص ) رَغَد. رجوع به رَغَد شود.
رغد. [ رَ ] ( ع اِمص ) فراخی. ( دهار ). رفاه. رفاهت. فراخ زیستی. فراوانی. خصب. ( یادداشت مؤلف ). || ایمنی.( دهار ). رجوع به رَغد و رَغَد در معنی مصدری شود.
رغد.[ رَ ] ( ع مص ) یا رَغَد. فراخ شدن زندگانی و نرم و راحت گردیدن آن. ( از منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ). بسیارنعمت شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( مصادر اللغه زوزنی ). فراخ نعمت شدن. ( دهار ). فراخ عیش شدن. ( ترجمان جرجانی چ دبیرسیاقی ص 52 ) ( دهار ). فراخی عیش. ( دهار ).
رغد. [ رَ غ َ] ( ع مص ) رَغد. ( ناظم الاطباء ). رجوع به رَغد شود.

معنی کلمه رغد در فرهنگ معین

(رَ غَ ) [ ع . ] (اِمص . ) ۱ - فراوانی . ۲ - خوشی .

معنی کلمه رغد در فرهنگ عمید

۱. فراخی و خوشی زندگانی.
۲. (اسم ) غذای مطبوع.

معنی کلمه رغد در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - فراوانی . ۲ - خوشی .

معنی کلمه رغد در فرهنگ اسم ها

اسم: رغد (دختر، پسر) (عربی) (تلفظ: raghad) (فارسی: رغد) (انگلیسی: raghad)
معنی: خوش و فراخ

معنی کلمه رغد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] تکرار در قرآن: ۳(بار)
«رَغَد» (بر وزن صمد) به معنای فراوان، گسترده و گوارا است.
(مثل فرس) وسعت عیش (مجمع) «رغد عیشه رغداً: طاب و اتسع» (اقرب) و خلاصه رغد فراوانی وسائل عیش و پاکیزگی و دلچسب بودن آن است ای آدم تو و زوجه ات در این باغ ساکن باشید و از آن به طور فراوان هر جا که خواستید بخورید. این کلمه در قرآن سه بار آمده است. بقره:35و58. نحل:112. در نهج البلاغه خطبه اول آمده ثُمَّ اَسْکَنَ سُبْحانَهُ آدَمَ داراً اِرْغَدَفیها عَیْشَهُ».

معنی کلمه رغد در ویکی واژه

فراوانی.
خوشی.

جملاتی از کاربرد کلمه رغد

خیال افعی زلفت بدیده دید مگر که مرغدل بفغان زاشیان پرید آخر
این روستا دارای شبکه فاضلاب ( برای جمع آوری آب مصرفی منازل بجز دستشویی ) می باشد .در اخرین سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا حدود ۲۵۰ نفر براورد شده است.شغل بیشتر مردم روستا کشاورزی و دامپروری می باشد .امورات در هر دو بخش به صورت سنتی و با هدر رفت انرژی فراوان گذرانده می شود .( به استثنای بخش مرغداری )
اهالی این روستا بیشتر به کار کشاورزی و دامپروری مشغول هستند و با مکانیزه شدن کارها کشاورزان و دامپروران به راحتی شغل خود را مدیریت نموده و توسعه می‌دهند؛ همچنین بخاطر پتانسیل بالای این روستا از نظر زیستی و حمل و نقلی در این منطقه اقدام به تأسیس مرغداری، گاوداری، زنبورداری، پرورش ماهی، پرورش شترمرغ کرده اند، شایان ذکر است که محصولات این شهرک در منطقه بی نظیر می‌باشد.
این استان دارای ۸۳ واحد مرغداری گوشتی و ۴ واحد مرغ تخم‌گذار می‌باشد.
اندرین ملک خدا دادی گذر مرغدین و رسم و آئینش نگر
لَقَدْ کانَ لِسَبَإٍ فِی مَسْکَنِهِمْ آیَةٌ جَنَّتانِ عَنْ یَمِینٍ وَ شِمالٍ... الایة کانوا فی رغد من العیش و سلامة من الحال فامروا بالصبر علی العافیة و الشکر علی النعمة فاعرضوا عن الوفاق فضیّعوا الشکر و کفروا النعمة فبدّلوا و بدّل لهم الحال و غیّروا فتغیرت علیهم الایام، و انشدوا فی معناه:
یا هر که ترا دید ترا سیر آید بس مرغدلی اگر نباشد شاید
چه تیرغدر که رخنه نکردشان سینه چه تیغ ظلم که خونین نکردشان گردن
آرمان درویش در ۲۹ مرداد ۱۳۶۶ در الشتر به دنیا آمد و در ملایر بزرگ شد. او دو برادر دارد. درویش دوران کودکی فقیرانه‌ای داشت و زمانی را در مرغداری کار می‌کرد. یکی از اقوامشان که در سینما طراح صحنه بود و به مرغداری آمده بود، با دیدن درویش به او می‌گوید که توانایی بازیگر شدن را در او می‌بیند. او در ۱۹–۱۸ سالگی به بازیگری علاقه داشت و سپس به تهران مهاجرت و در کلاس‌های بازیگری امین تارخ شرکت کرد. او در رشته کارگردانی در دانشگاه سوره به تحصیل پرداخت. او سال‌ها در کنار محمدهادی کریمی فعالیت می‌کرد و همچنین به نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم کوتاه می‌پرداخت.
اهالی آگاراک به مشاغلی چون دامداری، زنبورداری، کشاورزی و مرغداری مشغول هستند.
رغد حسین، بزرگ‌ترین دختر صدام که به اردن پناهنده شده بود، درخواست کرد تا جسد وی را به کشور یمن انتقال داده و دفن کنند تا سپس در صورت به گفتهٔ خودشان «آزاد شدن عراق» به این کشور برگردانده شود. جنازهٔ صدام در روز ۳۱ دسامبر ۲۰۰۶، با یک بالگرد نظامی نیروهای آمریکایی برای تدفین به زادگاه او، عوجه در تکریت فرستاده شد.
فهو لا یرضی بحال ابدا لا بضیق لا بعیش رغدا
این کلمات عقل مرشد در سمع او تکرار می کرد و «اطیب ما یاکل الرجل من کسبه» تقریر می داد. در اثنای این احوال، خرسی از زخم تیر صیاد به هزیمت بجست و از ترس در این جزیره افتاد. چون جزیره ای پر نعمت دید، دل بر توطن نهاد. به انجیرستان درآمد و یک یک درخت مشاهده می کرد. چون شرفات شاخ اشجار از ثمار خالی دید، عجب داشت که چندین انجیر که خورده است و این نعم و فواکه، که در قبض و تصرف آورده است؟ در میان این فکرت و حیرت بر درختی انجیر نگریست، انجیر دید پخته و بوزنه بر وی رفته، بعضی می خورد و بعضی جمع می کرد. خرس چون آن تنعم و رفاهیت و خصب و رغد عیش بدید و حصول کفاف رزق بوزنه و کمال عفاف او معاینه کرد، حسد و حرد بر وی مستولی گشت و حقد و غضبی در باطن دل او ظاهر شد و شرر آتش کینه در دلش شعله زدن گرفت.
چنگل باز را همی دانم در هوا مرغدل چنین زانم
مرغدین و آن عمارات بلند من چه گویم زان مقام ارجمند
عهدهٔ ملک چو بر ایشان بست خود بفارغدلی به باده نشست