رضایت
معنی کلمه رضایت در لغت نامه دهخدا

رضایت

معنی کلمه رضایت در لغت نامه دهخدا

رضایت. [ رِ ی َ ] ( از ع ، اِمص ) خشنودی و پسندیدگی و میل. ( ناظم الاطباء ). رضایة. خشنودی. ( یادداشت مؤلف ) ( لغات فرهنگستان ) ( فرهنگ فارسی معین ). از مصادر مجعول است که بجای رضا و رضوان استعمال می شود و اگر هم در لغت عربی موجود بود می بایست رضاوت باشد زیرا ماده کلمه واوی است و برای قلب «ا» به «ی » سبب و مجوزی نیست. ( از نشریه دانشکده ادبیات تبریز سال 1 شماره 5 ). || قبول. رضامندی. ( از فرهنگ فارسی معین ) ( ناظم الاطباء ).
- رضایت دادن ؛ در تداول امروز، قبول کردن نظر طرف و درگذشتن از شکایت یا دعوی. ( یادداشت مؤلف ).
- رضایت نامه ؛ نوشته ای حاکی از رضایت دادن شاکی یا مدعی. ( یادداشت مؤلف ).
|| اجازت. رخصت. || خوشحالی. ( از فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه رضایت در فرهنگ معین

(رِ یَ ) [ ع . ] (اِمص . )۱ - قبول ، رضامندی . ۲ - خوشحالی ، خشنودی . ۳ - رخصت ، اجازه .

معنی کلمه رضایت در فرهنگ عمید

خشنودی.

معنی کلمه رضایت در فرهنگ فارسی

رضا
( اسم ) ۱ - قبول رضامندی . ۲ - خوشحالی خشنودی . ۳ - اجازت رخصت. توضیح : [[ رضایت ]] در عربی نیامده و مجعول است از [[ رضا ]] و [[ رضوان ]] .

معنی کلمه رضایت در فرهنگستان زبان و ادب

{consent} [مدیریت سلامت] موافقت بیمار، یا در شرایط خاص بستگان او، با تصمیمات و مداخلات پزشکی پیشنهادی، با آگاه شدن از میزان اثربخشی و عوارض احتمالی این مداخلات پس از آگاهی از وضعیت سلامت بیمار

معنی کلمه رضایت در دانشنامه عمومی

رضایت (ترانه لورا برانیگن). «رضایت» ( به انگلیسی: Satisfaction ) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لورا برانیگن است که در سال ۱۹۸۴ میلادی منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم کنترل نفس ( آلبوم ) قرار داشت.
رضایت (حقوق). رضایت ( در حقوق عرفی و کامن لا: Consent ) زمانی اتفاق می افتد که یک نفر داوطلبانه با پیشنهاد یا خواسته های دیگری موافقت کند. این اصطلاح در گفتار رایج است و در زمینه هایی مانند حقوق، پزشکی، تحقیقات دانشگاهی و روابط جنسی با تعاریف مشخصی استفاده می شود. رضایت همان طور که در زمینه های خاص درک می شود، ممکن است با معنای روزمره آن متفاوت باشد. به عنوان مثال، فردی که دارای یک اختلال روانی، سن ذهنی پایین یا زیر سن قانونی رضایت جنسی است، ممکن است به میل خود دست به یک عمل جنسی بزند که هنوز آستانه قانونی برای رضایت تعریف شده توسط قانون قابل اجرا را ندارد.
آژانس ها و سازمان های سازمان ملل متحد در برنامه های آموزش جنسی معتقدند که آموزش موضوع رضایت به عنوان بخشی از آموزش جامع جنسی مفید است. انواع رضایت شامل رضایت ضمنی، رضایت صریح، رضایت آگاهانه و رضایت متفق القول است.
رضایت (فیلم). رضایت ( به انگلیسی: Satisfaction ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۸ و به کارگردانی جوآن فریمن است. در این فیلم بازیگرانی همچون ژاستین بیتمن، لیام نیسون، ترینی آلوارادو، اسکات کوفی، بریتا فیلیپس، جولیا رابرتس، دبی هری، مایکل دی لورنزو و استیو کروپر ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه رضایت در فرهنگ معین
معنی کلمه رضایت در فرهنگ عمید

معنی کلمه رضایت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رضایت به معنای خشنودی و خرسندی است که در باب بیع ، نکاح و ... به آن پرداخته شده است.
...

معنی کلمه رضایت در ویکی واژه

soddisfazione
قبول، رضامندی.
خوشحالی، خشنودی.
رخصت، اجازه.

جملاتی از کاربرد کلمه رضایت

صاف شو تا همه خوبان به رضایت باشند در گلستان، سخن آب روان می‌گذرد
بی‌نسیم رضایت روضهٔ عمر سر نشو و نمو نمی‌دارد
با رضایت دوزخ سوزان مرا نعم المعاد با خلافت گلشن رضوان مرا بئس المآب
خسرو مسکین ز دل مستمند طرح به تسلیم رضایت فکند
- اما نفس کلی الهی را این پنج قوه است، بقای در فنا، نعمت یافتن در سلامت، عزت یافتن در ذلت و فقر در غنا و صبر در بلا و خواصش رضایت وتسلیم است. مبداء آن از خداوند است و بدو نیز باز می گردد.
از رضا جز نارضایی حکم‌فرما گرچه نیست بعد از این از او هم اظهار رضایت می‌کنی
زیان نکرد کسی‌ کاو رضا و مهر تو جست کسی‌ که مهر و رضایت نجست کرد زیان
دادم رضای خود به رضای تو یا علی موسی اگر رضایت ز من تاج بر سرم
در ۳ فوریه ۲۰۰۹، خاویر آگیره، پس از شروع ضعیفی که در آن فصل داشت و نتوانست در شش بازی نخست به پیروزی دست پیدا کند، از سمت خود به عنوان سرمربی برکنار شد. وی بعداً مدعی شد که پیش از آنکه اخراج شود، با فسخ متقابل قرارداد این تیم را ترک کرده‌است. اخراج او، یک نارضایتی عمومی را به وجود آورد و بسیاری معتقد بودند که او علت مشکلات اتلتیکو نبوده‌است. در این میان دیگو فورلان به حمایت از مربی سابق خود برآمد و گفت: «اخراج خاویر راحت‌ترین کار بود، اما او دلیل مشکلات ما نبود. بازیکنان مقصر هستند زیرا ما خوب بازی نکردیم و اشتباهات زیادی مرتکب شدیم.» این امر منجر به انتصاب آبل رسینو به عنوان سرمربی جدید اتلتیکو شد.
و مروی است که «به حضرت داود علیه السلام وحی رسید که تو می خواهی و من می خواهم و آنچه خواهش من است به وجود می آید پس اگر سر تسلیم به خواهش من گذاردی آنچه خواهش توست کفایت می کند و اگر قبول نکردی خواهش مرا، در تعب می اندازم تو را در آنچه می خواهی و در آخر هم نخواهد شد مگر آنچه من خواهم» و بالجمله هر که دانست که عالم و جمیع آنچه در آن یافت می شود صادر از حضرت آفریدگار است به مقتضای حکمت و خیریت و موافق صلاح نظام، به نحوی که از آن بالاتر متصور نمی شود و اگر یک جزو آن متغیر شود صلاح و خیریت مختل می گردد و هر که خدا را به خدایی، و خود را به بندگی شناخت می داند که نارضایتی و اعتراض در امری که بر او وارد می شود غایت جهل، و نهایت جرأت است و به این جهت هیچ یک از پیغمبران در هیچ امری هرگز نگفتند: کاش چنین بودی.
عیاش کجا جان برد از تاب ریاضت جایی که رضایت کش معتاد نماندست