رسالت

معنی کلمه رسالت در لغت نامه دهخدا

رسالت. [ رِ ل َ ] ( ع اِ ) پیغامبر. ( ناظم الاطباء ) ( از دهار ). و رجوع به رسول شود. || ( اِمص ) رِسالة. پیغامبری. ( ناظم الاطباء ) ( یادداشت مؤلف ). پیغمبری. ( غیاث اللغات ) ( یادداشت مؤلف ). در شریعت به معنی برانگیختن خداوندتعالی است انسانی را بسوی بندگان خود خواه امر به ابلاغ او به خلق شده باشد یا نشده باشد و در واقع با نبوت در یک ردیف باشد. و گاه باشد که رسالت را به تبلیغ یا به فرودآمدن جبرئیل علیه السلام یا به کتاب یا به شریعت تازه یا به نبودن مأمور به پیروی شریعت پیغمبرانی که پیش از او بوده اند اختصاص دهند. ( از کشاف اصطلاحات الفنون ). پیغامبری از جانب خدا جل شأنه. ( از ناظم الاطباء ). رسولی و نبوت. ( از یادداشت مؤلف ) :
گویی از یزدان بترسم گر نمیگویی دروغ
ملحدی را بررسول حق رسالت چیست پس.ناصرخسرو.گفته های عاقلان غفلت شماری با نظر
خود نگویی تا امامت یا رسالت چیست پس.ناصرخسرو.آخر ایشان را در نبوت و اول در رتبت... را برای عز نبوت و خاتمیت رسالت برگزید. ( کلیله و دمنه ).
رسالت را رسولی چون تو ننشست
همه انگشت یکسان نیست بر دست.عطار ( اسرارنامه ).کتاب الزمرد در ابطال موضوع رسالت و رد معجزات منسوب به ابراهیم و موسی... و به قول ابوالحسن خیاط در این کتاب ابن الراوندی بابی به عنوان رد بر محمدیه... منعقد کرده بود. ( خاندان نوبختی ص 93 ). حلاج که از او مقالاتی در باب حلول و ادعای معجزه و رسالت و ربوبیت ظاهر شده بود... ( خاندان نوبختی ص 112 ). علویه عموم غلاتی که به حضرت علی بن ابیطالب مقام الوهیت می دادند و یا رسالت را از آن حضرت می پنداشتند در مقابل محمدیه.( خاندان نوبختی ص 259 ). و رجوع به ص 103، 260، 261،262 و 264 کتاب اخیر شود. || پیغام بردن.( غیاث اللغات ) ( یادداشت مؤلف ). || پیغام دادن. ( یادداشت مؤلف ). || ایلچیگری و مأموریت و فرستگانی. فرستادگی و ایلچیگری. ( از ناظم الاطباء ). اسم از اَرْسَل َ. ( از اقرب الموارد ) : پس به جای آورد رسالت را و ادا کرد امانت را. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 308 ). هرکه بر درگاه پادشاهان بی جریمه ای جفا دیده باشد... پادشاه را تعجیل نشایست فرمود در فرستادن او به جانب خصم و محرم داشتن در رازرسالت. ( کلیله و دمنه ). مرا به رسالت از برای عقد بیعت پیش فرستاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 339 ). اعیان واقارب و زبده مواکب خویش را به رسالت به خدمت سلطان فرستاد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 293 ). ابوالطیب سهل بن سلیمان صعلوکی را که امام حدیث بود به رسالت به ایلک خان فرستاده بود. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 237 ).

معنی کلمه رسالت در فرهنگ معین

(رِ لَ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) پیغام بردن . ۲ - (اِمص . ) پیامبری . ۳ - پیام آوردن از جانب خداوند.

معنی کلمه رسالت در فرهنگ عمید

۱. پیامبری، نبوّت.
۲. (اسم ) [قدیمی] پیام کتبی، نامه، نوشته.
۳. (اسم ) دین، مذهب.
۴. (اسم ) [قدیمی] کتاب، یا کتاب کوچک.
۵. [قدیمی] پیغام رساندن.

معنی کلمه رسالت در فرهنگ فارسی

پیغام رساندن، پیغامبری، پیامبری
۱ - ( مصدر ) پیغام بردن . ۲ - ( اسم ) پیغام آوری . ۳ - سفارت ایلچی گری . ۴ - پیغام آوری از جانب خدا پیامبری نبوت . ۵ - ( اسم ) پیغام . ۶ - کتاب کوچک رساله .

معنی کلمه رسالت در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] رسالت (قرآن). رسالت و رسول فرستادگى و پیغام برى را گویند
۱. ادّعاى دروغین رسالت از سوى افترازنندگان به خداوند، از بالاترین ظلمها:وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللَّهِ کَذِباً أَوْ قالَ أُوحِیَ إِلَیَّ وَ لَمْ یُوحَ إِلَیْهِ شَیْ ءٌ ....
انعام/سوره۶، آیه۹۳.
۱. ↑ ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج ۱۱، ص ۲۸۴، «رسل».
...

معنی کلمه رسالت در ویکی واژه

پیغام بردن.
پیامب
پیام آوردن از جانب خداوند.

جملاتی از کاربرد کلمه رسالت

بر اساس این اصل همه تلاش و کوشش صاحبان مقامات دولتی می‌باید در راه مصالح و منافع جامعه بکار رود. رؤسای دولت و همه کارکنان دولتی در زمان تصدی مشاغل و مقامات قدرت خود را بی‌طرفانه باید بکار برند و با انصراف از منافع شخصی، خود را کاملاً در خدمت رسالت اجتماعی و ملی خویش قرار دهند. بدین روی استفاده از هر عضو شایسته جامعه بدون تفاوت و تبعیض برای خدمت در شغل‌های گوناگون و سازمان‌های دولتی ضروری است. در مورد مقامات درجه اول دولتی باید دارایی خود را اعلام کنند تا نتوانند ثروت‌اندوزی کنند و سرانجام وقت ایشان باید در خدمت به مملکت وقف شود
با رسالت های تو نشگفت اگر شاه جهان بر نشاط و غزو روی از جانب شام آورد
این آفتاب برج رسالت، که سایه وار در خون فتاده با تن عریان حسین توست
مصطفی دانست که ابو بکر گرفتار درد دین است و تشنه شربت توحید حق است تا از آن شراب که از خم خانه قدم بوی فرستاده‌اند و در آن قاروره طهارت صافی شده که أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ یک قطره بر جگر سوخته ابو بکر ریزد گفت: یا أبا بکر در نبوت و رسالت ما چه گویی ابو بکر باز نماند و گفت راست است و پاک جاء بالصدق و صدق به گفتا نوشت باد شراب مهر از جام توحید.
هم رسالت هم نبوت بوده خاص ذات او پیش ازان کاوازه ارسال و انبا افکنند
به تخت اصطفا شاهی چو شاه اولیا باید که سلطان رسالت را بود در ملک دین نایب
رسالت محمد یا الله الله که به نام الله الله تو پناهی بر ضعیفان نیز به شهرت رسید از سرودهای انقلابی ایران با صدای هاتف است. مسعود هوشمند ترانه‌سرا و علی درخشان هم آهنگساز و تنظیم کننده آن است.
وی بازیگر فیلم‌هایی همچون رسالت، ترس، دکتر هو و خانم مارپل بوده است.
۹- سفیران آسمان: تبیین رسالت نبوی در بیان رسای علوی
نیست چنین، ور نه بجای قران شعر و رسالت‌ها صابیستی
۶- بلخ در سده‌های تاریخ، پوهندوی عبدالعزیز عظیمی، چاپ رسالت، شهر مزارشریف، ۱۳۸۶ هـ- خ، ص ۱۰۷
خواجۀ عالم نهاد تاج رسالت بسر عرصۀ گیتی گرفت از قدمش زیب و فر
یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مؤسسه ترجمه و تحقیق هور سعی و کوشش در گرد هم آوردن روشنفکران و محققان برای استفاده از کمک و همفکری آنان در راستای فعالیت‌های مؤسسه است.
حرف بی صوت اندرین عالم بدیم از رسالت مصرع موزون شدیم
آب‌انبار قلعه ، آب‌انباری است مربوط به اوایل دوره قاجار که در شهر فردوس انتهای خیابان رسالت روبروی شرکت گاز واقع شده‌است.
در تعریف اینکه اقتصاد مهندسی چه چیزی است، مفید خواهد بود که بدانیم اقتصاد مهندسی چه چیزی نیست. اقتصاد مهندسی، فرایند یا روشی برای تعیین اینکه چه گزینه‌هایی برای انتخاب وجود دارند، نمی‌باشد. بلکه برعکس، رسالت اقتصاد مهندسی، دقیقاً بعد از مرحله شناساییِ گزینه‌های قابلِ انتخاب، شروع می‌شود. اگر بهترین گزینه واقعاً گزینه‌ای باشد که مهندس، آن را به عنوان یک گزینهٔ قابلِ انتخاب، شناسایی نکرده باشد، در این صورت بدیهی است که استفاده از تمام ابزارهای تحلیلیِ اقتصاد مهندسی، به انتخاب آن گزینه منجر نخواهد شد.
در سالهای اولیه حضور بهاءالله در ادرنه، یعنی از پایان سفر سخت او در میانه زمستان از استامبول در ۱۸۶۳ تا بهار ۱۸۶۶، مشکلات او با میرزا یحیی در حال رسیدن به نقطه عطف خود بود، اما هنوز علنی نشده بود. آثار بهاءالله در این دوره بیشتر بر امتداد رسالت او بعد از رسالت باب و دیگر رسل قبل تأکید دارد. او همچنین مرتباً به عظمت و جلالی اشاره می‌نماید که هنوز آنگونه که باید به منصه ظهور نیامده: