رده بندی

معنی کلمه رده بندی در لغت نامه دهخدا

رده بندی. [ رَ دَ / دِب َ ] ( حامص مرکب ) صف بندی. طبقه بندی. ترتیب کردن به رده. ( یادداشت مؤلف ). || درجه بندی. طبقه بندی. موجودات زنده بشکل افراد جداگانه ای بر روی سطح زمین زندگانی می نمایند که تحقیق و تفحص در احوال یک یک آنها جداگانه امری غیرمقدور میباشد و از همین نظر از ازمنه بسیار قدیم نظردانشمندان بر آن جلب گردیده که موجوداتی را که تا حدی به یکدیگر شباهت دارند بشکل دستجات کوچک یا بزرگی جمع کرده اسم مشترکی برای آنها وضع نمایند و این عمل را رده بندی یا تاکزونومی گویند. ( از جانورشناسی عمومی تألیف فاطمی ص 68 ).

معنی کلمه رده بندی در فرهنگ معین

( رَ دِ بَ ) (حامص . ) طبقه بندی .

معنی کلمه رده بندی در فرهنگ عمید

طبقه بندی، دسته بندی.

معنی کلمه رده بندی در فرهنگ فارسی

طبقه بندی
صف بندی ترتیب کردن به رده یا درجه بندی طبقه بندی .

معنی کلمه رده بندی در فرهنگستان زبان و ادب

{classification} [گردشگری و جهانگردی] طبقه بندی واحدهای اقامتی بر مبنای ویژگی های گوناگون ساختاری، مانند ویژگی های کمّی و کیفی حمام و دوش و سرویس بهداشتی

معنی کلمه رده بندی در دانشنامه آزاد فارسی

رده بندی (ریاضیات). رده بندی (ریاضیات)(classify)
در ریاضیات، قراردادن اشیاء در رده ها یا مجموعه های جداگانه، به قسمی که به صورت یکتا تعریف پذیر باشند.
رده بندی (زیست شناسی). رده بندی (زیست شناسی)(classification)
در زیست شناسی، چینش موجودات زنده در سلسله مراتبی از گروه ها، بر پایۀ شباهت آن ها. پایین ترین گروه را گونه می نامند. تعدادی از گونه ها جنسرا پدید می آورند که در خانواده ها (تیره ها)، راسته ها، رده ها، شاخه ها، و سرانجام در سلسله هاجای می گیرند. در طبقه بندی گیاهان، گاهی به جای شاخه از بخشاستفاده می کنند. نظام رده بندی بازتابی از خاستگاه تکاملی موجودات است. قدیمی ترین شیوۀ رده بندی رده بندی ظاهریاست و هدف آن رده بندی موجودات زنده بر پایۀ حداکثر خصوصیات مشابه قابل مشاهده از قبیل ریخت شناسی، تشریح کالبد شناسی، فیزیولوژیو غیره است. فیلسوف یونانی، تئوفراستوس، این شیوه را در قرن ۴پ م برگزید و در آن زمان، گیاهان را به درختان، درختچه ها، درختچه های کوتوله، و علف ها تقسیم بندی کرد. آگاهی از نظریۀ تکاملی منجربه پیدایش رده بندی تبارزایشیشد. در این روش، دسته بندی موجودات زنده نشان دهندۀ روابط ژنتیکی (← ژنتیک) و تکاملی (← تکامل) است. گونه ها برطبق خصوصیات مشترکی که از نیاکان آن ها به ارث رسیده است، تقسیم بندی می شوند. باید دقت کرد که خصوصیات مشترک ناشی از تکامل همگرا، مانند بال های خفاش ها و پرندگان، معیار رده بندی در نظر گرفته نمی شوند. عملاً، بیشتر نظام های رده بندی امروزی از هر دو رده بندی ظاهری و تبارزایشی استفاده می کنند. در رده بندی کنونی، غالباًَ برای تجزیه و تحلیل شباهت بین موجودات زنده، ازجمله شباهت دی اِن اِی آن ها، از رایانه ها استفاده می کنند. هم نیاییشیوۀ نوین تبارزایشی است که در آن، برای رده بندی گونه ها برطبق خصوصیات مشتق از یک نیای مشترک و بر مبنای شیوه ای عینی و دقیق، استفاده می کنند. این روش غالباً تجزیه و تحلیل رایانه ای صورت می گیرد.

معنی کلمه رده بندی در ویکی واژه

طبقه بندی.

جملاتی از کاربرد کلمه رده بندی

در المپیک ۲۰۱۶ ریو باکسی با غلبه بر نورماخان تینالیف قزاقستانی و بشیر باباجان زاده ایرانی به مرحله نیمه نهایی راه پیدا کند اما در این مرحله مقابل رضا کایالپ کشتی گیر ترکیه ای شکست خورد و به دیدار رده بندی رفت. او در این مرحله نیز مقابل صباح شریعتی کشتی گیر ایرانی الاصل آذربایجان بازی را واگذار کرد و به مقام پنجم رسید. وی سابقه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را نیز دارد.
او اعتبار خود را از ایجاد طرح رده بندی ستارگان در دانشگاه هاروارد به همراه ادوارد چارلز پیکرینگ بدست آورد ، که اولین تلاش جدی برای سازمان دادن و دسته بندی کردن ستارگان بر اساس درجه حرارت آن‌ها بشمار می آید .
کلر همچنین به هندسه جبری پرداخت. در این شاخه او روی تبدیل‌های کرمونا کار کرد که در رده بندی تکینگیهای خم‌های جبری کارآمد هستند. او در سال ۱۹۳۹ حدس نامبردار به حدس ژاکوبی را فرمول بندی کرد که هنوز هم یکی از مسائل مهم حل نشده ریاضی است.
چشم واکن‌گلخن ناسوت‌مأوای تونیست برکف خاکستر افسرده بندی دل چرا
در وزن ۵۷ کیلوگرم ابراهیم خواری در دور نخست با نتیجه ۸ بر ۱۰ مغلوب اودیت کومار از هند شد و با توجه به حضور حریفش در دیدار فینال، وی به گروه بازنده‌ها رفت. خواری در این گروه با نتیجه ۶ بر ۴ از سد آلماز سامانبیکوف از قرقیزستان گذشت و به دیدار رده بندی رفت. وی در این دیدار با نتیجه ۷ بر ۴ مغلوب کیم کوم-هیوک از کره شمالی شد و در جایگاه پنجم ایستاد.
ابراهیم بلوکباشی در وزن ۸۴ کیلوگرم سه دور کشتی گرفت..در دور اول مقابل احمد ماگومادف از روسیه پیروز شد..دور دوم مقابل ماگومد زوبیرف دیگر کشتی گیر روس بازنده شد و در کشتی اخر و رده بندی مقابل محمدرضا اسفیدانی از عراق به برتری رسید و به عنوان سومی این جام دست یافت.
او در سال ۱۳۷۵ به عنوان یار کمکی در بازی های جام در جام آسیا به تیم استقلال تهران پیوست و پیراهن شماره ۷ استقلال را بر تن کرد. وی توانست با تیم استقلال تهران به نیمه نهایی جام در جام آسیا صعود کند ولی در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب تیم الهلال عربستان شدند و دیدار در رده بندی در مقابل اولسان هیوندای با یک گل نتیجه بازی را واگذار کردند و در نتیجه توانست مقام چهارمی جام در جام آسیا را به همراه تیم استقلال تهران کسب کند. با برکناری منصور پورحیدری و جانشینی ناصر حجازی در نیمکت استقلال ابراهیم تهامی هم به تیم سابقش استقلال اهواز بازگشت.
آناندا کریشنان کارآفرین میلیاردر است که به خاطر ساخت برج های مختلف در جهان شناخته می شود و دارایی او در سال ۲۰۱۸ معادل ۶.۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است. معروف ترین برجی که کریشنان بنا نهاده است، برج های دو قلوی مالزی می باشد که در رده بندی زیباترین برج های جهان در فهرست دهم برج زیبای دنیا قرار گرفت.