رجعی

معنی کلمه رجعی در لغت نامه دهخدا

رجعی. [ رِ عی ی ] ( ع ص نسبی ) منسوب به سوی طلاق ، یقال : طلاق رِجْعی او رَجْعی. ( ناظم الاطباء ). رجوع به رَجْعة و رِجْعة شود.
- طلاق رجعی ؛ مقابل طلاق بایِن. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). سیدحسن امامی آرد: طلاق رجعی طلاقی است که شوهر میتواند در مدت عده به طلاق رجوع بنماید و نکاح را به حالت اول برگرداند، بهمین اعتبار به طلاق مزبوررجعی گفته شده است. ماده «148» قانون مدنی می گوید: «در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است ». طلاق رجعی در مورد زنی است که یائسه نبوده و شوهر با اونزدیکی کرده باشد. مدت عده به اعتبار وضعیت زن فرق می نماید و آن گاه سه طهر و گاه سه ماه و چنانچه زن حامله باشد تا وضع حمل است. در هر یک از سه مورد شوهر میتواند در مدت عده از طلاق رجوع نماید و نکاح را به حالت اول عودت دهد. چنانچه طلاق رجعی از نظر تحلیلی مورد مطالعه قرار گیرد یکی از دو فرض پیش می آید: 1- در طلاق رجعی ، نکاح بوسیله صیغه طلاق منحل میگردد ولی قانون بجهات اجتماعی تمامی احکام زوجیت را در مدت عده جاری می داند و بشوهر نیز اجازه میدهد که بتواند به طلاق رجوع کند. این است که گفته میشود مطلقه رجعیه در حکم زوجه است. 2- در طلاق رجعی ، نکاح بوسیله طلاق و انقضای مدت عده منحل میگردد بشرط آنکه شوهر در مدت عده رجوع به آن نکرده باشد. بنابر این مادام که عده منقضی شود رابطه زوجیت برقرار میباشد و مطلقه رجعیة در حقیقت زوجه است. بعضی از فقها تصریح مینمایند که چون مطلقه رجعیة زوجه یا در حکم زوج است حلیت نزدیکی و بوسیدن و لمس کردن او در مدت عده متوقف بر رجوع قبلی نیست ، بدین جهت است که : 1- در صورتی که شوهردر مدت عده رجوع کند نکاح اول همان مهر معین و شرایط مندرجه در عقد نکاح ادامه پیدا میکند. 2- در مدت عده طلاق رجعی زن و شوهر نمیتوانند با یکدیگر نکاح مجدد منعقد نمایند و شوهر میتواند به طلاق رجوع کند. ( ازحقوق مدنی تألیف سیدحسن امامی ص 66 ). و رجوع به صفحات بعد همان کتاب شود.
رجعی. [ رُ عا ] ( ع اِ ) پاسخ. جواب ، یقال : جأنی رجعی رسالتی. ( اقرب الموارد ). جواب مکتوب. ( ناظم الاطباء ). یقال ارسلت الیک فماجأنی رجعی رسالتی و کذا جأنی رجعی رسالتی. ( ناظم الاطباء ) ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
رجعی. [ رُ عا ] ( ع مص ) رَجْع مصدر بمعنی رَجْع. ( از ناظم الاطباء ). برگشتن. ( از اقرب الموارد ). بازگشتن. ( منتهی الارب ) ( ترجمان ترتیب عادل ص 51 ) ( آنندراج ). رجوع به رَجْع شود.

معنی کلمه رجعی در فرهنگ عمید

= طلاق * طلاق رجعی

معنی کلمه رجعی در فرهنگ فارسی

طلاق
رجع مصدر بمعنی رجع برگشتن

جملاتی از کاربرد کلمه رجعی

شرح زندگی او در کتابی با عنوان «سیمای زعامت و مرجعیت فقیه صالح» شرح‌حال علمی و اخلاقی وی، چاپ شده‌است.

روز چهارشنبه ۱۴ دی، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در پیامی توییتری بدون نام بردن از علی خامنه‌ای، نوشت «انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و مؤثر نخواهد بود.» سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس در محکومیت اقدام شارلی ابدو در راه اندازی مسابقه و نشر کاریکاتور علیه رهبری جمهوری اسلامی بیانیه‌ای صادر کرد و وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.
درین بزم فانی به کوشش رساند فلک نغمه ارجعی ناگهان
ای جان عاشق از لب جانان ندا شنو آواز «ارجعی » به جهان بقا شنو
یکی از صوفیان شنید که قاری همی خواند: یا ایتهاالنفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه. آیه را بار دیگر برخواند.
داعش در واقع ادامه تشکیلاتی یک گروه از سلفی‌های جهادی در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی بود. زرقاوی جزو القاعده بود و در سال ۲۰۰۶ در عراق کشته شد. او در اعلامیه‌های خود همواره به فتواهای ابن تیمیه استناد می‌کرد. ابوبکر بغدادی نیز خود را پیرو ابن تیمیه می‌دانست. ابن تیمیه پدر معنوی همه گروهای جهادی است. او با مرجعیت عقل به کلی مخالف بود مگر اینکه در راستای تأیید نقل و احادیث باشد. او هرگونه تعامل با کفار و مشرکان را حرام می‌دانست. او همچنین تفکرات اسلامی شیعیان را مردود و آن‌ها را کافر می‌دانست. گروه‌های جهادی، برپایی حکومت دینی و اجرای شریعت اسلامی را وظیفه شرعی خود می‌دانند.
این‌طور به نظر می‌رسید که حکومت تصمیم داشت خمینی را پس از محاکمه اعدام کند. تا این‌که اعلامیه‌ای به امضای علما و مراجع و به ابتکار حسینعلی منتظری و امضای مهاجرین تهیه و منتشر شده‌بود، به‌صراحت مرجعیت خمینی را تأیید کرده و بعد از بیان شمول قانون مراجع و مصونیت خمینی از حکم اعدام، خواهان آزادی او شده بود.
نفس تو تازیان و در منزل تازه گلهای ارجعی رویان
حجت این بس کز ندای ارجعی مژده گلگشت جنت چون شنود
تا سال ۱۳۷۸ ایرنا، تنها خبرگزاری رسمی ایران بود. از سال ۱۳۷۸ در دوران ریاست جمهوری خاتمی خبرگزاری ایسنا تأسیس شد. با پایه‌گذاری ایسنا، دوران جدیدی از تنوع خبرگزاری در ایران آغاز شد. با ورود ایسنا، خبرگزاری ایرنا وارد دوران رقابتی شد و مرجعیت خبری انحصاری ایرنا مورد چالش جدی قرار گرفت. پس از ایسنا به تدریج خبرگزاری‌های جدید دیگری از سال ۱۳۸۱ نظیر خبرگزاری کار (ایلنا)، خبرگزاری مهر (۱۳۸۱) و … تأسیس شدند.
آیرنیوس از نخستین کسانی است که عهدِجدید را در کنار عهدِعتیق، کتاب‌مقدس می‌خواند. برای مسیحیان اولیه کتاب‌مقدس به معنای عهدِعتیق بود. نوشته‌های رسولان مرجعیت و اعتبار داشت اما به‌مرور زمان به‌شکل عهدِجدید درآمد. در زمان آیرنیوس عهدِجدید تقریباً چیزی بود که امروزه در دسترس ما است، چهار انجیل، اعمال رسولان، رسالات پولس و دیگر نوشته‌ها. اگرچه مدتی بر سر دیگر نوشته‌ها (رسالهٔ عبرانیان و مکاشفه) اختلاف‌نظر بود اما پس از چندی در این مورد نیز اتفاقِ‌نظر حاصل شد.
ابل السقی (به عربی: إبل السقي) یک منطقهٔ مسکونی در لبنان است که در شهرستان مرجعیون واقع شده‌است.
دریاب که سرّ ارجعی چیست تا پس رو نقد وقت باشی
در شهریور ۱۴۰۱، سید کاظم حائری از مراجع شیعه عراق به دلیل بیماری و ناتوانی جسمی از مرجعیت کناره‌گیری کرد و از مقلدین خود خواست به جای مراجع شیعه عراقی در شهر نجف، از خامنه‌ای پیروی کنند و او را «شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام» توصیف کرد.
چون برون شد از هوای خاک و آب هر زمانش ارجعی آمد خطاب
سید محمدرضا موسوی گلپایگانی (۱ فروردین ۱۲۷۸ گلپایگان–۱۸ آذر ۱۳۷۲ قم/۱۳۱۶–۱۴۱۴ ه‍.ق) از مراجع تقلید و عالمان شیعه در دوران معاصر بود که پس از سید حسین طباطبایی بروجردی، به مرجعیت رسید.
ندای ارجعی آخر شنیدی از آن سلطان و شاهنشاه شیرین
اگر مرا ندای ارجعی رسد امروز وگر بشارت لاتقنطوا رسد فردا
در سال ۱۳۶۱ نیز این نهاد سید محمدکاظم شریعتمداری را از مرجعیت خلع کرده بود. گفته می‌شود انتقادات صانعی از حکومت پس از انتخابات سال ۸۸ ایران و جلوگیری از رجوع مقلدان حسینعلی منتظری به او از دلایل این تصمیم بوده‌است. دفتر صانعی در اولین واکنش، خواستار انتشار اسامی حاضران در جلسات مورد اشاره در نامه منسوب به جامعه مدرسین و روشن شدن سوابق علمی کسانی شد که به عدم صلاحیت آقای صانعی رأی داده‌اند.
و فرموده ی خدای تعالی نیز اشاره به همین معنی است که: یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه.