ربیعی

معنی کلمه ربیعی در لغت نامه دهخدا

ربیعی.[ رَ ] ( ص نسبی ) منسوب به ربیع. بهاری :
پالوده راوق ربیعی
خاک قدم تو از مطیعی.نظامی.- قصیده ربیعی ؛ قصیده ای که در آن وصف بهار کنند. بهاریه.

معنی کلمه ربیعی در فرهنگ عمید

بهاری.

معنی کلمه ربیعی در فرهنگ فارسی

بوشنجی ( پوشنگی ) شاعر و مداح فخرالدین از آل کرت ( ف. ۷٠۲ ه. ق./ ۱۳٠۲ م. ) گویند ربیعی بسیارباده نوش بود و بدین سبب بزندان افتاد و مثنویی بنظم در آورد موسوم به (( کارنامه ) ) تا بدین وسیله شفقت سلطان را بسوی خود منعطف سازد ولی حاصل نبخشید. وی مثنویی دیکر دارد بنام (( کرت نامه ) ) بسبک شاهنامه فردوسی .
( صفت ) منسوب به ربیع بهاری قصیده ربیعی .

جملاتی از کاربرد کلمه ربیعی

احمد فیلمی به کارگردانی و نویسندگی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب والی‌نژاد محصول سال ۱۴۰۲ است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهل و دومین دوره جشنواره فجر حضور دارد. این فیلم در بخش تجلی اراده ملی ۴ جایزه دریافت نمود.
اشرف در تیر ۱۳۵۸ با مسعود رجوی ازدواج کرد و خطبه عقد آنها نیز توسط سید محمود طالقانی قرائت شد. ثمرهٔ این ازدواج فرزند پسری بنام مصطفی است. اشرف ربیعی در انتخابات مجلس ۱۳۵۸ شرکت نمود. اما نتوانست به مجلس راه یابد. با اوج‌گیری اختلافات حکومت با مجاهدین و با شروع مبارزهٔ مسلحانهٔ سازمان، مسعود رجوی برای تشکیل شورای ملی مقاومت ایران، به پاریس رفت و اشرف در ایران ماند. فرماندهی سازمان در داخل کشور بر عهده موسی خیابانی قرار گرفت. در دوران فاز مسلحانه، اشرف و رهبران و اعضای سازمان مجبور به زندگی مخفیانه شدند.
از بس که ربیعی و تموزی دادی به ددان برات روزی
یک محرم به همه سال بود با دو ربیع چهر و زلف تو ربیعی دو محرم با اوست
در فصل جدید با قرار دادی به باشگاه قدیمی و پرافتخار ذوب آهن پیوست که سرمربی با تجربه ایی به نام محمد ربیعی در این فصل مشغول به مربی گری است و قادری یکی از مدافعان ثابت این مربی می‌باشد.
اشرف سرانجام در سپیده دم روز ۱۹ بهمن ۱۳۶۰ که طی آن نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرکز اصلی مجاهدین در محله زعفرانیه تهران را محاصره و پس از چند ساعت درگیری مسلحانه تصرف کردند کشته شد. در این واقعه علاوه بر اشرف، ۲۲ نفر از جمله موسی خیابانی مرد شماره ۲ سازمان، آذر رضایی همسر موسی خیابانی در درگیری مسلحانه کشته شدند. گفته می‌شود اشرف ربیعی در آشپزخانه خانه زعفرانیه به پشت افتاده بود و در اثر اصابت چند تیر کشته شد. پسر خردسال مسعود و اشرف، مصطفی رجوی (معروف به محمد) نیز در این واقعه به دست پاسداران و اسدالله لاجوردی افتاد و سپس به پدر بزرگ او (پدر رجوی) در مشهد تحویل داده شد. مجاهدین بعدها این روز را «عاشورای مجاهدین» نامیدند.
آیت الله ربیعی درسال ۱۳۹۹ هجری قمری(۱۳۵۸شمسی)در محل زادگاهش وفات یافت مقبره ایشان در نهر علم اروندکنار می باشد.
اشرف ربیعی در سال ۱۳۳۰ در زنجان زاده شد. وی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ فیزیک دانشگاه صنعتی شریف بود. او در سال ۱۳۵۰ از طریق خلیل طباطبایی با سازمان مجاهدین آشنا شد. به دنبال دستگیری طباطبایی در سال ۱۳۵۱ وی نیز بازداشت شد.
ربیع از ربیعی نماید سرشت تموز از تموز آورد سرنبشت
نو حریفان ربیعی بر دی ز نخ از برگ سمن می آرند
نقشبندان ربیعی خامه ها برداشتند می نگارند از ریاحین هر یکی نقشی جدا
هم فصل ربیع آمد و هم ماه ربیع است بخ بخ زربیعی که بهمراه ربیع است
داد بساط مرا نشاط ربیعی گرچه مر آن نامه در جُمادیم آمد
چرخ ربیعی لباس خواست که در سر کشد بافته بود آفتاب چادر زرد خزان
- زینب (۵۹۹–۶۲۹ م). او قبل از هجرت با پسر عمویش ابوالعاص بن الربیعی ازدواج کرد. بعدها با محمد زندگی کرد. شوهرش قبل از مرگ او در سال ۶۲۹ اسلام را پذیرفت.
پس از انتشار فایل صوتی محمد جواد ظریف به دلیل اینکه آشنا مسئول مراقبت از این صوت بوده‌است در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ از مقام خود به عنوان رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری استعفا داد. پس از این استعفا حسن روحانی، علی ربیعی را جایگزین او منصوب کرد.
کدامین ربع را بینی ربیعی؟ کزان بُقعه برون ناید بقیعی