ربکا

معنی کلمه ربکا در فرهنگ اسم ها

اسم: ربکا (دختر) (اوستایی) (تلفظ: rebeka) (فارسی: ربکا) (انگلیسی: rebeka)
معنی: راستی و درستی

معنی کلمه ربکا در دانشنامه آزاد فارسی

رِبِکا (Rebecca)
رمانی از دافنه دو موریه، به زبان انگلیسی، منتشرشده در ۱۹۳۸. زن جوانی که با ماکسیم دو وینتر از مونت کارلو گریخته و به ماندرلی آمده است، با شوهرش احساس بیگانگی می کند. به نظر می رسد که ماکسیم هنوز دل در گرو عشق ازدست شده اش، ربکا، دارد که به عقیدۀ مردم با او یکدل و یک رنگ بود و اگر آن طوفان روی نمی داد و قایق غرق نمی شد، الآن با ربکا زندگی خوشی را می گذراند. اما چنین نیست؛ میان ماکسیم و ربکا عشقی نبوده و ماکسیم خود ربکا را کشته است. درپی اضطراب و هراسی دردآور، زن و شوهر گریخته از ملک خود در ماندرلی، به معجزۀ عشق، به ملک خود بازمی گردند، هرچند خانم دنورز، خدمتکار ربکا و مشوق او به بدکاری، آن­جا را به آتش کشیده است. ربکا رمانی مهیج است و رنگ وبوی رمان های عامه پسند را دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه ربکا

با توجه به افسانه‌های باستانی، پس از این که جوانترین پسر خانواده، «هنریک» به دست گرگینه‌ها کشته شد، جادوگر قدرتمند خانواده، «استر»، به منظور حفاظت از خانواده، شوهرش «مایکل» و پنج فرزند خود، «فین»، «الایژا»، «کلاوس»، «کول» و «ربکا» را به خون‌آشام تبدیل کرد.
الیزابت جاکولین بتسی امبلر، فرزند ربکا بورول امبلر و جاکولین امبلر، در ۱۱ مارس ۱۷۶۵ در یورک‌تاون، ویرجینیا چشم به جهان گشود. پدرش بازرگانی موفق بود و در جنگ انقلاب آمریکا در شورای دولت در ریچموند فعالیت می‌کرد. در سال ۱۷۸۲، او خانوادهٔ خود را به ریچموند منتقل کرد و در آنجا خزانه‌دار ایالتی شد. سرمایهٔ خانوادهٔ امبلر در زمان جنگ کاهش یافت و از یک عمارت بزرگ به خانه‌ای نُقلی در شهر کوچک ریچموند نقل‌مکان کردند. ربکا بورول معشوقهٔ توماس جفرسون بود ولی به پیشنهاد ازدواج او جواب رد داد تا با جاکولین امبلر ازدواج کند.
گر سگی می‌گیرد از دیوانگی صحرای موش شیر دران را چه غم از گربکان موش گیر
او که در آدلاید، استرالیای جنوبی به دنیا آمد، یک خواهر بزرگتر به نام ربکا دارد که او نیز موسیقیدان است. پدر و مادر او مسیحی بودند که از پیشینه مبلغان مذهبی بودند.
در مقاله ای از ربکا شیلر برای بیلبورد در اکتبر ۲۰۱۸، نویسنده ویدئوشناسی گاگا از زمان «فقط برقص» تا زمان انتشار ستاره‌ای متولد شده‌است را ریشه یابی می‌کند. شیلر اشاره کرد که چگونه پس از دورهٔ آرت‌پاپ، رویکرد کاهش‌یافتهٔ گاگا از موسیقی در موزیک ویدئوهای تک‌آهنگ‌های جوآن منعکس شد، به عنوان نمونه از موزیک ویدئو تک‌آهنگ آغازین «توهم کامل» یاد کرد که «هنگام اجرای ترانه در یک مهمانی در کویر، با یک شلوارک کوتاه و یک تی‌شرت، لباس‌های پرجزئیات را [از خود دور کرد]». این کار با نقش‌آفرینی در فیلم و همچنین شخصیت او بر روی صحنه ادامه یافت.
برخیز ز جا ساقیکا چیست تعلل بردار نوا مطربکا چند تحمل
می ده به قدح ساقیکا چیست تسلسل هی ساز نماز مطربکا نغمه چو بلبل
در فوریه ۱۹۶۲، میلر با عکاس اینگه مورات (۱۹۲۳–۲۰۰۲) ازدواج کرد. نخستین فرزند از دو فرزند آن‌ها، ربکا، در ۱۹۶۲ به دنیا آمد. پسرشان دنیل در نوامبر ۱۹۶۶ به دنیا آمد و به نشانگان دان مبتلا بود. میلر برخلاف میل همسرش، او را در بیمارستان بستری کرد؛ نخست در خانه‌ای برای نوزادان در شهر نیویورک، و سپس در مدرسه‌ای آموزشی در کنتیکت. اگرچه مورات اغلب با دنیل ملاقات می‌کرد، میلر هرگز به دیدار او در مدرسه نرفت و به ندرت از او سخن می‌گفت. گفته می‌شود که داماد میلر، بازیگر دنیل دی-لوئیس، اغلب به ملاقات دنیل می‌رفته و میلر را وادار کرده تا با او ملاقات کند.
ساقیکا می بیار مطربکا نی بزن هی تو دمادم بده هی تو پیاپی بزن
زبس که گویم دور از رخ تو ربکاری در آب چشمم نیلوفریست پنداری
نای و چنگی که گربکان دارند موش را خود به رقص نگذارند
به ناخن گربکاوی آهن و سنگ به هرجا شعله ای بینی بر اورنگ
زندگی مارستون، شوهرش ویلیام مولتن مارستون و الیو برن و خلق زن شگفت‌انگیز در درام پروفسور مارستون و زنان شگفت‌انگیز به تصویر کشیده شده‌است. در این فیلم، بازیگر بریتانیایی ربکا هال نقش مارستون را بازی می‌کند.
بتخت سلطنت وملک بربکام نشین هزارسال و نباشد هزار خود بسیار
یاربکام مانشد زین چه گنه رقیب را نیست نصیب کام دل عاشق بی نصیب را
خسروان ملک خود چنین نبرند همهٔ گربکان چنین ندرند
این رمان مبنای اقتباس برای تولید چندین فیلم سینمایی بلند بوده‌است. همچنین بسیاری از اقتباس‌های تلویزیونی از این رمان وجود دارد، از جمله: کانتاتای نمایشی ویکتور سیگ ایوانوئه در سال ۱۸۶۴ برنده جایزه د رم و در همان سال در پاریس شد. اقتباس دیگری از این رمان توسط سر آرتور سالیوان (تحت عنوان ایوانهو) در سال ۱۸۹۱ بیش از ۱۵۰ اجرای پیاپی اجرا شد. همچنین اپرای دیگری بر اساس این رمان توسط جیواچینو روسینی (ایوانوئه)، توماس ساری (ایوانوئه)، بارتولومئو پیسانی (ربکا) ساخته شده‌است.
در نوامبر ۲۰۲۱، گزارش شد که فیلمی با بازی فو فایترز با عنوان استودیوی ۶۶۶ مخفیانه فیلمبرداری شده‌است. این گروه در کنار ویتنی کامینگز، لسلی گروسمان، ویل فورته، جنا اورتگا و جف گارلین به ایفای نقش می‌پردازند. جان رمزی و جیمز آ. روتا تهیه‌کننده فیلم هستند، در حالی که هم گروه‌ها به عنوان تهیه‌کننده اجرایی خدمت می‌کنند. بی جی مک دانل، فیلمساز هچت ۳، این فیلم را کارگردانی کرد و بر اساس فیلمنامه‌ای از جف بولهر و ربکا هیوز و داستانی از دیو گرول ساخته شد.