ربن

معنی کلمه ربن در لغت نامه دهخدا

ربن. [ رَب ْ ب َ ] ( ع اِ ) لقب علمای یهودی است. ج ، رَبابِنة. ربن ها طرفدار تلمود بوده اند. ( یادداشت مرحوم دهخدا ) : و هو [ جبرئیل بن بختیشوع ] یخاطبه بالتجبیل [ یخاطب حنین ] و یقول له یا ربن حنینی ، و تفسیر ربن المعلم. ( عیون الانباء ج 1 ص 186 ).
ربن. [ رَ ب َ ] ( اِخ ) یا ربن طبری ، سهل. ذبیح اﷲ صفا گوید: قفطی او را از یهودیان طبرستان دانسته و گفته است که ربن و ربین و راب از نامهای مقدمان شریعت یهودی است ، لیکن می دانیم که ربن کلمه سریانی و بمعنی استاد، استاد ما، و استاد بزرگ بوده و معمولاً برای نامیدن فضلای بزرگ نصرانی که با زبان و ادب سریانی سر و کار داشته و یا خود از مشاهیر علمای سریانی بوده اند بکار میرفته است و ربن نیز چون در علم شریعت یهود تخصصی داشته بدین اسم خوانده شده است. نام وی سهل بوده و در اوایل قرن سوم هجری می زیسته است. ( از تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی ص 60 ). جلال الدین تهرانی گوید: ربن یهودی منجم و طبیب مازندرانی است که در علم نجوم و ریاضیات و طب ماهر بوده است و چندین کتاب حکمت را نقل و ترجمه نموده است و پسرش علی بن ربن طبیب معروف است که به سرمن رأی مسکن گرفته است و ابوبکر محمدبن زکریای رازی طبیب معروف اسلام را شاگرد علی بن ربن نام برده اند گرچه محقق نیست. ربن درعلم شریعت یهود نیز تخصصی داشته از این رو وی را ربن نامیدند چه ربن و ربین بر علما و بزرگان مذهبی یهود اطلاق میشود، و ربان نیز میگویند. ربن طبری مجسطی را خود ترجمه نموده و در ترجمه خود فصول بخصوص در اشعه و کیفیت آن و مطارح شعاع آورده است که در سایر ترجمه ها نبوده بطوری که از قول ابومعشر نقل میکنند مترجمین مجسطی این فصل را که مطارح باشد اهمال نموده اند و تنها ربن نقل کرده است. ( از گاهنامه جلال الدین تهرانی ). و رجوع به تتمه صوان الحکمة ص 9 و تاریخ الحکمای قفطی ص 128 و 155 و عیون الانباء ج 1 ص 308 و 309 شود.
ربن. [ رَ ب َ ]( اِخ ) یا ربن طبری ، علی بن ربن طبری. مؤلف کتاب امثال و جز آن است. ( منتهی الارب ). صفا در ضمن بحث از پدر وی گوید: بهرحال در تاریخ طبری هنگامی که ذکر پسر این دانشمند یعنی علی رفته از او به صفت نصرانی یاد شده و علی بن زید بیهقی گفته است که او از کتّاب شهر مرو و با همتی رفیع و عالم به انجیل و طب بوده و تفسیر ربن «المعلم العظیم » است. وی دبیر مازیاربن قارن بود و چون مازیار در 224 هَ. ق. بدست لشکریان عبداﷲبن طاهر اسیر و تسلیم کسان معتصم گردید او بخدمت خلیفه درآمد. ( از تاریخ علوم عقلی در تمدن اسلامی ص 60 ).

معنی کلمه ربن در فرهنگ معین

(رَ بَّ ) [ ع . ] (اِ. ) مجتهد یهوده ، مفتی یهودان .

معنی کلمه ربن در فرهنگ عمید

عنوان علما و پیشوایان مذهبی یهود، خاخام.

معنی کلمه ربن در فرهنگ فارسی

طبری .از تربیت یافتگان حوزه علمی مرو و بر دین نصرانی و بقولی بر دین یهودی بوده است (قر. ۲ و اوایل قر. ۳ ه. ) وی در طب و نجوم و ریاضیات ماهر و از مترجمان معروف عهد خود بشمار میرود. از جمله منقولات او نسخه ای از (( المجسطی ) ) بود از یونانی بعربی که کاملتراز نسخ منقول دیگر بود. وی پدر علی ابن ربن طبری ( ه. م. )است .
( اسم ) مجتهد یهود مفتنی یهودان .
یار بن طبری . علی بن ربن طبری مولف کتاب امثال و جز آن است .

معنی کلمه ربن در فرهنگ اسم ها

اسم: ربن (پسر) (کردی)
معنی: یکدست یک اندازه ( نگارش کردی

معنی کلمه ربن در دانشنامه آزاد فارسی

رَبِّن
رجوع شود به:خاخام

معنی کلمه ربن در ویکی واژه

مجتهد یهوده، مفتی یهودان.

جملاتی از کاربرد کلمه ربن

خورشید در درجهٔ نخست از عنصرهای هیدروژن و هلیم ساخته شده است. این عنصرها به ترتیب ۷۴٫۹٪ و ۲۳٫۸٪ از جرم خورشید را در شیدسپهر می‌سازند. در ستاره‌شناسی به همهٔ عنصرهای سنگین تر فلز می‌گوییم، فلزها کمتر از ۲٪ جرم خورشید را می‌سازند. فراوان‌ترین این فلزها عبارتند از: اکسیژن (نزدیک به ۱٪ جرم خورشید)، کربن (۰٫۳٪)، نئون (۰٫۲٪) و آهن (۰٫۲٪).
بربنا گوش چمن خط بنفشه بدمید چشم بددور نبینی که چه خوش میروید
ساقی گل و سبزه بس طربناک شدست دریاب که هفته دگر خاک شدست
این مجتمع دارای سه فاز ۱، ۲ و ۳ می‌باشد و در زمینی به مساحت ۱۵۵۰۰۰ متر مربع و سطح زیربنای ۳۸۱۴۴۸ متر مربع بنا شده‌است. آتی‌ساز شامل ۲۳ برج از ۱۲ الی ۳۱ طبقه است.
براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر (۵۵خانوار) بوده‌است. مردم اغوزداربن از قومیت طبری هستند. مردم اغوزداربن به زبان طبری با گویش کلارستاقی سخن می‌گویند.
کمربند بگرفت و او را ز زین برآورد و آسان بزد بر زمین
آنجلوپولوس تحصیلات ابتدایی را در آتن آغاز کرد اما پس مدتی آن را رها کرده و به قصد تحصیل هنر و ادبیات به دانشگاه سوربن فرانسه رفت. پس از مدت کوتاهی مدرسه سینمایی ایدک پاریس را برای ادامه تحصیلات انتخاب کرد. پس از پایان تحصیلات به کشور خود بازگشت و به عنوان یک روزنامه‌نگار و منتقد در یکی از روزنامه‌های یونان مشغول به کار شد. پس از کودتا ممنوع الچاپ شد. او اولین فیلمش را در ۱۹۶۷ ساخت. او در دهه هفتاد به ساخت فیلم‌هایی دربارهٔ یونان مدرن پرداخت.
مصلی شهر اقبالیه در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع و زیربنای ۴ هزار متر در کنار پارک ولایت این شهر قرار دارد. به گفتهٔ مرتضی روزبه استاندار سابق قزوین برای ساخت این مصلی ۴۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده‌است.
ازان است بی قدر این ارجمند که مصحف‌نویس است و زنّاربند
پای‌کوبان دست‌افشان در ثنا ناز نازان ربنا احییتنا
تیری است از تو دربن هر موی و شکوه نیست خود گو که تاب جور تو زین بیشتر کراست؟
حد ما نیست وصف این شاهان «ربنا عافنا و ارحمنا»
(آمار) سالانه بین‌المللی انرژی (۲۰۰۳): برونده‌های دی‌اکسید کربن
وآنگهی گویی من از شاه جهان شاکر نیم گرنه نیک آید ازین شه، رخت رو بربند هین
چون به شماخی تو را کرده قضا شهربند نام شماخی توان مصر عجم ساختن