رایین

رایین

معنی کلمه رایین در لغت نامه دهخدا

رایین. ( اِخ ) راین. نام بلوک و قصبه ای است در جنوب شرقی کرمان بین این شهر و بلوک ساردوئیه و قصبه خبیص در شمال آن قرار گرفته است. ( المضاف الی بدایع الازمان ذیل ص 18 ) : فخرالدین عباس را با چند امیر دیگر... بکرمان فرستادند از جهت استخلاص ولایت خبیص و اندوگرد و رایین. ( المضاف الی بدایع الازمان ص 18 ). و رجوع به راین و سرزمینهای خلافت شرقی ص 330 شود.

معنی کلمه رایین در فرهنگ فارسی

راین . نام بلوک و قصبه است در جنوب شرقی کرمان بین این شهر و بلوک سارودیه و قصبه خبیص در شمال آن قرار گرفته است .

معنی کلمه رایین در فرهنگ اسم ها

اسم: رایین (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: rāi’n) (فارسی: رایین) (انگلیسی: rain)
معنی: نام سردار اردشیر دوم پادشاه ساسانی، ( = رائین )

معنی کلمه رایین در دانشنامه عمومی

رایین (صربستان). رایین ( به صربی: Raljin ) یک منطقهٔ مسکونی در صربستان است که در Opština Babušnica واقع شده است. رایین ۵۰ نفر جمعیت دارد.

معنی کلمه رایین در ویکی واژه

رایین (جمع رایین‌ها)
عقاب
سرلشکر بزرگ هخامنشی

جملاتی از کاربرد کلمه رایین

به ایرانیان گفت کای مهتران شد این روزگار فرایین گران
امیر گفت: عبید اللّه‌، نبسه‌ بو العباس اسفرایینی‌ و بو الفتح حاتمی نباید که ایشان را شغلی دیگر خواهیم فرمود. بو نصر گفت: «زندگانی خداوند دراز باد، عبید اللّه را امیر محمّد فرمود تا بدیوان آوردم حرمت جدّش را، و او برنایی خویشتن‌دار و نیکو خطّ است و از وی دبیری نیک آید. و بو الفتح حاتمی را خداوند مثال داد بدیوان آوردن بروزگار امیر محمود، چه چاکرزاده خداوند است.» گفت: همچنین است که همی گویی، اما این دو تن در روزگار گذشته مشرفان‌ بوده‌اند از جهت مرا در دیوان تو، امروز دیوان را نشایند . بو نصر گفت: بزرگاغبنا که این حال امروز دانستم. امیر گفت: اگر پیشتر مقرّر گشتی، چه کردی؟ گفت: هر دو را از دیوان دور کردمی که دبیر خائن بکار نیاید. امیر بخندید و گفت: این حدیث بر ایشان پدید نباید کرد که غمناک شوند- و زو کریم‌تر و رحیم‌تر کس ندیده بودم- و گفت که ما آنچه باید، بفرماییم، عبید اللّه چه شغل داشت؟ گفت: صاحب بریدی‌ سرخس و بو الفتح صاحب بریدی تخارستان. گفت: بازگرد. بو نصر بازگشت. و دیگر روز چون امیر بارداد، همگان ایستاده بودیم، امیر آواز داد، عبید اللّه از صف پیش آمد. امیر گفت: بدیوان رسالت می‌باشی؟ گفت: میباشم. گفت: چه شغل داشتی بروزگار پدرم؟
گوا کرد زرمهر و خرداد را فرایین و بندوی و بهزاد را
در گرد ناله وادی دل رزمگاه کیست؟ خونی که می دود به شرایین، سپاه کیست؟
فرایین همان ناجوانمرد گشت ابی داد و بی‌بخشش و خورد گشت
چو شه را دل آسود زان بسته عهد برایین مهدی درآمد به مهد
صهیل اسب تو گیرد نوای نارایین فروغ چتر تو یابد هوای ترکستان
موارد متعددی مرگ چه بصورت مستقیم و چه غیر مستقیم بر اثر مصرف قهوه ثبت شده است. دانشمندان معتقدند که مصرف قهوه در دوز های خاص برای کودکان زیر ۱۰ سال و افرادی که دارای بیماری های زمینه‌ای مانند تصلب شرایین و دیگر بیماری‌های قلبی و مغزی هستند می‌تواند بسیار خطرناک و مرگ‌آور باشد.
- آترواسکلروزیس (تصلب شرایین): مصرف مداوم کورتون ها باعث افزایش شدید سطح کلسترول خون میشود که به این وضعیت هیپرکلسترولمی گفته میشود. هیپرکلسترولمی در طولانی مدت (معمولا بعد از حداقل 1 سال استفاده مداوم کورتون ها) باعث تصلب و گرفتگی شریان های اصلی و حیاتی بدن و در نتیجه مرگ ناشی از سکته قلبی و مغزی میشود.
اما این همه خادمان نفس حیوانی‌اند و او جوهری است که منبع او دل است و چون در دل عمل کند او را روح حیوانی خوانند و چون در دماغ عمل کند او را روح نفسانی خواند و چون در جگر عمل کند او را روح طبیعی خوانند و او بخاری لطیف است که از خون خیزد و در اعلى شرایین سریان کند و در روشنی مانند آفتاب بود.
میی که هم ز شرایین تاک در تازد به فرق و تارک دردی کشان شیفته حال
فرایین چو تاج کیان برنهاد همی‌گفت چیزی که آمدش یاد