راهزنی
معنی کلمه راهزنی در لغت نامه دهخدا

راهزنی

معنی کلمه راهزنی در لغت نامه دهخدا

راهزنی. [ زَ ] ( حامص مرکب ) عمل راهزن. دزدی و غارت و تاراج در راهها. ( ناظم الاطباء ). قطع طرق. ( یادداشت مؤلف ) :
هر که درین راه منی میکند
برمن و تو راهزنی میکند.نظامی.|| سرودگویی. راه زدن. رجوع به راه درین معنی شود.

معنی کلمه راهزنی در فرهنگ عمید

دزدی و غارت اموال مسافران در راه ها، عمل راهزن.

معنی کلمه راهزنی در فرهنگ فارسی

عمل راهزن غارت در جاده ها .

معنی کلمه راهزنی در دانشنامه عمومی

راهزنی به زندگی و رویهٔ یک راهزن گفته می شود. راهزن به یک غارتگر از جان گذشته و یاغی گفته می شود. در گذشته، یک راهزن معمولاً به اعضای باندهای سازمان یافته که مناطق کوهستانی ایتالیا، سیسیل، اسپانیا، یونان و ترکیه را مورد هجوم قرار می دادند گفته می شد. در استفاده های جدید از این واژه، راهزن ممکن است به عنوان مترادف برای گانگستر نیز استفاده شود.
راهزنی (فیلم ۱۹۹۶). راهزنی ( ترکی استانبولی: Eşkıya ) فیلمی در ژانر درام و جنایی به کارگردانی یاوز تورگل است که در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شنر شن اشاره کرد.
راهزنی (فیلم ۱۹۹۷). «راهزنی» ( انگلیسی: Bandits ( 1997 film ) ) یک فیلم به کارگردانی کاتیا فون گارنیه است که در سال ۱۹۹۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به کاتیا ریمان و یاسمین طباطبایی اشاره کرد.
معنی کلمه راهزنی در فرهنگ عمید

جملاتی از کاربرد کلمه راهزنی

سخت بازو و عربده جوئی صف شکن جان شکار راهزنی
دزدی و راهزنی بهتر ازین کفن از مرده کنی بهتر ازین
در ۱۸۲۰ که بریتانیا شیوخ قاسمی ساحل جنوبی خلیج فارس را که به راهزنی دریایی می‌پرداختند سرکوب کرد، قصد داشت قواسم لنگه را نیز مورد تعرض قرار دهد، اما ایران با این استدلال که آن‌ها تابع ایران هستند و دزدی دریایی نمی‌کنند و اگر هم کردند دولت ایران آنان را سرکوب خواهد کرد با آن مخالفت کردند (کلی، ص ۱۶۱–۱۶۲).
همچو علی در صف خود‌، سر نَبَری از کف خود بولهب وسوسه را تا نکنی راهزنی
هر کجا راهزنی برخیزد با تو چون دزد حنا همدست است
به زلف خویش بگو رهزنی دگر نکند که سر برند به هر جا که هست راهزنی
آبازه حسن پاشا یکی از افسران ارتش عثمانی بود که پس از آنکه در دستگیری حیدر اوغلو، شورشی تُرک، توفیق یافت، به‌عنوان پاداش به ریاست قبایل ترکمان در آناتولی برگزیده شد. بعد از مدتی از این مقام برکنار گشت، اما تمرد کرد و با نیروهای زیر فرمان خویش، ناحیه‌ای میان گرده و بولو را گرفت و «قاطرچی اوغلو» را که سابقهٔ راهزنی داشت و پس از مدتی به خدمت دولت درآمده و در این هنگام در رأس گروهی به جنگ وی فرستاده شده بود، شکست داد و سرانجام با اشغال مجدد منصب ریاست ترکمانان آناتولی، به اطاعت از حکومت مرکزی تن در داد. چندی بعد به علت شکایات بسیاری که برضد او مطرح گشت، در «یِدّی قُلّه» (هفت برج) زندانی شد.
این که در جامه زهدیم نه از دینداری است که پی راهزنی بر سر راه آمده‌ایم
راهزنی دید، شده خرقه‌پوش لب به جز از ذکر الهی خموش
فضیل عیّاض براهزنی معروف بود، پیوسته با صد مرد در کمین مکابره نشسته بود، شبی بر سر سنگی نماز میکرد، ناگاه از کمین‌گاه غیب این تیر قهر که أَ لَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یَری‌؟ بر جان و دل او زدند. فضیل را چنان اسیر کرد که در نماز نعره بزد و بیفتاد، کارش بجایی رسید که پیر عالمی گشت.
می‌توانم به دَغا کرد حریفان را مات مانعِ راهزنی، راهِ قمارست مرا
کاروانی برای سفر از بیابانی عبور می‌کنند که این بیابان به بیابان مرگ مشهور است آنان هنگام گذر تمام داراییشان توسط حسام بیگ به غارت برده می‌شود. این باعث می‌شود اتفاقاتی پیرامون این راهزنی در قالب طنز و تاریخی مدرن جلوه داده شود.
از سال ۲۰۱۷، راهبه‌های دروکپا آمیتابها، معروف به راهبه‌های کونگ فو، آموزش دفاع شخصی زنان را برای شهرهای لاداخ/هیمالیا آغاز کردند، اولین کلاس در صومعه همیس برگزار شد. در حالی که خواهران پس از زلزله ۲۰۱۵ گورخا در حال انجام کارهای نجات بودند، داستان‌های زیادی از زنان جوانی شنیدند که برای فرصت‌های بهتر به آنجا فرستاده شدند اما در نهایت به بردگی جنسی رفتند. همین روستاهای کوچک در ارتفاعات هیمالیا نیز در برابر راهزنی آسیب‌پذیر بودند. راهبه‌ها به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود، با آموزش مهارت‌های جدید، از جمله دفاع شخصی و آموزش حرفه ای، به دنبال تقویت ایمنی، موقعیت و ارزش زنان در جوامع خود هستند.
در سال۱۵۸۱ میلادی جلال‌الدین محمد اکبر، پادشاه گورکانی هند، برای رویارویی با شورش برادر خود، میرزا حکیم، به پیشاور آمد و چند سالی را در آن شهر گذارند. در جریان اقامت او در پیشاور وی جرگه‌ای برای بهبود اوضاع منطقه ترتیب داد و در این جرگه ریش‌سفیدان از فردی به نام ملک اکور خان نام بردند که در نیلاب (نظام‌پور) زندگی می‌کرد و با راهزنی‌های خود در شاهراه‌های اصلی برای حکومت گروکانی مشکلاتی را ایجاد کرده‌بود.
بس که در هر گذری راهزنی پنهان است رشته از کوچه گوهر به تأمل گذرد