راهبری

معنی کلمه راهبری در لغت نامه دهخدا

راهبری. [ ب َ ] ( حامص مرکب ) رهبری. عمل راهبر. هدایت و دلالت و راهنمایی. ( ناظم الاطباء ). دلالة. ( دهار ) :
ندهد خدای عرش درین خانه
راهت مگر به راهبری حیدر.ناصرخسرو.- راهبری کردن ؛ رهبری کردن. رهبر و راهنما شدن : تخشیف ؛ راهبری کردن کسی را. ختع؛ راهبری کردن در تاریکی شب. ( منتهی الارب ).
- راهبری نمودن ؛ راهنمایی کردن و راه نمودن و هدایت کردن. ( ناظم الاطباء ).
- || پند گفتن. ( ناظم الاطباء ).
راهبری. [ ب ُ ] ( حامص مرکب ) راه بریدن. عمل راهبر. راهروی. راه پیمایی. رهنوردی. پوییدن راه. رفتن راه. || قطع طریق. راه زنی. دزدی. رجوع به راه بریدن شود.

معنی کلمه راهبری در فرهنگ عمید

رهبری، راهنمایی، هدایت.

معنی کلمه راهبری در فرهنگ فارسی

عمل راهبر هدایت ارشاد .

معنی کلمه راهبری در فرهنگستان زبان و ادب

{steering} [علوم جَوّ] اصطلاحی که به تسامح برای هرنوع تأثیر بر روی جهت حرکت آشفتگی جوّی که ناشی از ویژگی دیگری از جوّ است به کار می رود

معنی کلمه راهبری در ویکی واژه

اصطلاحی که به‌تسامح برای هرنوع تأثیر بر روی جهت حرکت آشفتگی جوّی که ناشی از ویژگی دیگری از جوّ است به کار می‌رود.

جملاتی از کاربرد کلمه راهبری

آگوست تئودور پالم (زاده پنجم فوریه ۱۸۴۹ ـ درگذشته ۱۴ مارس ۱۹۲۲)، سوسیالیست سوئدی بود. او فعال و تأثیرگذار در معرفی جنبش سوسیال دموکراسی کارگری در سوئد بود که این جنبش را به سوی اصلاح گرایی راهبری کرد.
ایدیپ هرگز مطلقاً شکست نمی‌خورد. او تلاش می‌کند و این تلاش او را به دریافت نادانسته‌ها راهبری می‌کند. ایدیپ کاراکترخستگی ناپذیری است که هیچ چیز او رامتوقف نمی‌کند.
در ابتدای دهه ۲۰۰۰ گمان می‌رفت سازمان ملل ممکن است مدیریت آیکان را به عهده بگیرد که باعث واکنش‌های منفی از سوی دولت آمریکا و نگرانی‌هایی در مورد بخش اینترنت آن شد. نشست جهانی جامعه اطلاعات در تونس در نوامبر ۲۰۰۵ به این نتیجه رسید که نباید در اقدامات روزانه و فنی آیکان وارد شد. اما این نشست تصمیم گرفت که یک انجمن بین‌المللی راهبری اینترنت با نقش مستشاری در روند آینده راهبری اینترنت تشکیل شود. در حال حاضر کمیته مشورتی دولت راه اندازی شده‌است تا در مورد مسائل سیاست‌های عمومی به آیکان مشورت بدهد و همچنین بسیاری از دولت‌های جهان در آن شرکت دارند.
بی راهبری که سوزدش بهر تو جان افروختن شمع محبت نتوان
رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم در ۲ تیر ۱۳۹۳ پس از پایان مأموریت علیرضا رهایی، احمد معتمدی را به سمت سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر گمارد. او در این زمان ضمن آموزش در دانشگاه امیرکبیر مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارت نیز هست.
از آنجا که مدلهای مختلف استریکر بسیار به هم نزدیک هستند، همه آنها می توانند در صورت نیاز از تایرها، زره و سیستم راهبری یکدیگر استفاده کنند و نیازمند تکنسین‌ها و قطعات کمتر هستند. در تئوری یک نوع از استریکر در یک زمان نسبتاً کم می‌تواند به نوع دیگری تبدیل شود و این مزیت مهمی برای این خودرو است که می‌تواند این خودرو را برای کاربردهای مختلف انعطاف پذیر سازد.
از ظلمت زلف تو، با شعشعه رویت از راه بری باشم، گر راهبری دارم
تو دعا کن که درین بادیه سرگشته شوی هر قدم بر سر ره راهبری می‌آید
سرانجام، روح‌الله خمینی در ۲۳ دی ۱۳۵۷ شورای انقلاب اسلامی ایران را برای راهبری انقلاب تأسیس کرد و روز بعد از آن محمدرضا شاه از کشور خارج شد. با خروج شاه و عدم موفقیت دولت شاپور بختیار، خمینی در ۱۲ بهمن از تبعید در فرانسه به ایران بازگشت و با اعلام بی‌طرفی ارتش در ۱۵ بهمن، دولت موقت ایران به نخست‌وزیری مهدی بازرگان شکل گرفت. در نهایت در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب به پیروزی رسید.
شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها قوه عاقله ای است که با درک صحیح و جامع از ابعاد مفهوم اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و شناخت دقیق از وضعیت موجود این حوزه، اقدام به تدوین سیاستها، راهبردها و برنامه‌های مناسب نموده و با نظارت کمی و کیفی بر حسن انجام برنامه‌ها، دستگاه‌ها و نخبگان را در طی این فرایند، راهبری می‌نماید.
تا کند خاطر تو راهبری کی بترسد خرد ز گمراهی
نیکو دلیل و راهبری که تویی مر مرید را؛ اما پس از رسیدگی به مقصود، مشغول بودن به دلیل محال باشد؛ که دلیل تا آنگاه بود که مرید اندر راه بود. چون پیشگاه پدید آمد درگاه و راه را چه قیمت باشد؟
در دهلی، یکی از خطرناک‌ترین شهرهای هند برای زنان، وزارت توسعه زنان و کودکان در سال ۲۰۰۹ یک کمیته راهبری ایجاد کرد تا شهر را برای بازی‌های کشورهای همسود که در سال ۲۰۱۰ برگزار می‌شود آماده کند. در بمبئی، کوپه‌های قطار «خانم‌های ویژه» معرفی شده‌اند تا زنان بتوانند بدون ترس از آزار جنسی، سفر کنند. با توجه به اینکه از سال ۱۹۹۵ تعداد زنان نیازمند به سفر دو برابر شده‌است، تقاضای بسیار زیادی برای این نوع خدمات وجود دارد. امروزه در اکثر قطارهای محلی در شهرهای بزرگ، کوپه‌های مخصوص بانوان وجود دارد. متروی دهلی همچنین دارای واکن‌های منحصر به فرد زنانه است.
از بس که درین بادیه‌ام راهبری نیست خضر ره خود می‌شمرم ریگ روان را
سید احمد معتمدی (متولد ۱۳۳۲، تهران) رئیس سابق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مشاور وزیر ارتباطات در امور علمی و پژوهشی و عضو شورای راهبری این وزارت در دولت یازدهم و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات در ماه‌های پایانی دولت اول سید محمد خاتمی و تمام دولت دوم سید محمد خاتمی، از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴ بوده‌است.
دست در دامن آگاهی زن سوی او راهبری می‌باید
ندهد خدای عرش در این خانه راهت مگر به راهبری حیدر
ترا خوشست بآیین و رسم راهبری چه حاکمی تو چه خوش داوری باستمرار
پروژه نمایشگاه جهانی در آغاز پشتیبانی همه سویه در کانادا را به همراه نداشت. اراده و خواست شهردار مونترال، ژان دراپو و گروهی از مدیران بود که این پروژه را راهبری کرد و برآوردها واکاوی‌های رایانه‌ای مبنی بر شکست پروژه را با ناکامی روبرو کردند.
چون سر تو زیر دست راهبری نیست جملهٔ اعضای خویش پای سفر گیر