ذاکر. [ ک ِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از ذکر. یادکننده. بیان کننده. || شریف. || ثناگوی. ثناگوینده : ذاکر فضل تو و مرتهن بِرّ تواند چه طرازی به طراز و چه حجازی بحجاز.منوچهری.آنکه چون جدّ و پدر در همه حال مدام ذاکر و شاکر باشد به بَر رب علیم.ابوحنیفه اسکافی ( از تاریخ بیهقی چ ادیب ص 389 ).|| روضه خوان. ذاکر سیدالشهداء. ج ، ذاکرون ، ذاکرین. ذاکر. [ ک ِ ] ( اِخ ) ابن محمد جاری. از مردم جار ( قریه ای به اصفهان ) و بعضی ذاکربن عمربن سهل الزاهد گفته اند. او از ابومطیع الصحاف سماع دارد.
معنی کلمه ذاکر در فرهنگ معین
(کِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - ذکرکننده ، یادکننده . ۲ - آن که ذکر مصیبت سیدالشهداء و اهل بیت را کند، روضه خوان .
یادکننده، یاد آورنده، ستایش کننده خدا، ثناگو ( اسم ) ۱ - یاد آورنده یاد کننده . ۲ - آنکه ذکر خدا کند ستایش کننده حق . ۳ - آنکه ذکر مصیبت حضرت سید الشهدائ و دیگر افراد اهل بیت کند روضه خوان . ابن محمد جاری . از مردم جار و بعضی ذاکر ابن عمر بن سهل الزاهد گفته اند . او از ابو مطیع الصحاف سماع دارد .
معنی کلمه ذاکر در فرهنگ اسم ها
اسم: ذاکر (پسر) (عربی) (تلفظ: zāker) (فارسی: ذاکر) (انگلیسی: zaker) معنی: یاد کننده، ستایش کننده حق، روضه خوان، شریف، ( عربی ) آن که خدا را ستایش می کند، آن که ذکر خدا می گوید، یاد کننده ی خدا
معنی کلمه ذاکر در دانشنامه عمومی
ذاکر (میانه). ذاکر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گرمه شمالی بخش کندوان شهرستان میانه واقع شده است. روستای ذاکر در وسط یک دره عمیق در کنار جاده خاکی طوین به هفت چشمه قرار دارد و در انتهای دره ای دیگر با روستای ینگجه گرم همسایه هست. کوچ اهالی بیشتر روستا در این چند سال بعداز انقلاب مشهود هست. تا چند سال پیش چند خانوار ساکن این روستا بودند. که به تعداد انگشتان هم نمی رسید. اما آهسته آهسته با نجوای آمدن گاز لوله کشی بر تعداد ساکنان روستا بیشتر می شود. هر چند این روال با ساخت خانه های ویلایی در بیشتر روستاهی منطقه یک تصویر نازیبای تجمل پرستی و شاید تفریحی را تداعی می کند. یک امر عادی است.
معنی کلمه ذاکر در دانشنامه اسلامی
[ویکی اهل البیت] این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است ذاکر، اسم فاعل از (ذکر) صفت فعل الهی به معنای تقدیس کردن و بزرگ داشتن و یادآوری است. و در مورد خداوند به معنای یادآوردن بنده با اعطای نعمت است. و در حدیث است که «فاذکرونی اذکرکم بنعمتی» و نیز «فاذکرونی اذکرکم بمغفرتی». فعل آن یک بار در قرآن به خداوند نسبت داده شده است: «فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُم...». (سوره بقره(2)، 152) فرهنگ قرآن، جلد 14، صفحه 235.
جملاتی از کاربرد کلمه ذاکر
پس از ۱۶ سال مذاکره، عضویت روسیه در سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۱۱ پذیرفته شد. در سال ۲۰۱۳، روسیه توسط بانک جهانی، اقتصادی پر درآمد معرفی شد.
همه او را بدین نفس ذاکر گر ازو غایبند و گر حاضر
بندهٔ ذاکران توحیدیم سید ملک نعمت اللهیم
تابوت و پنبه و کفن آرند و مرده شوی اوراد ذاکران ز کران تا کران شود
در سال ۱۹۹۱ یک سفارش خریدی توسط نیروی هوایی پاراگوئه برای چهار آی. ای ۵۸ای به ارزش ۱۰٫۶ میلیون دلار آمریکا مورد مذاکره قرار گرفت این مذاکرات بعداً رهاشده و مورد توجه قرار نگرفت.
جز تو نبود ساجد جز تو نبود عابد جز تو نبود شاهد جز تو نبود ذاکر
خود را تو قباپوش کن و ذاکر باش وین جام بقانوش کن و ذاکر باش
همه جویان او شده شب و روز ذاکرش گشته جمله از سر سوز
حسین بن علی سر خود را به سوی آسمان بلند کرد و فرمود: از نماز یاد کردی خداوند تو را از نمازگزاران و ذاکرین قرار دهد. آری، این آغاز وقت نماز است. از آنها بخواهید از ما دست بردارند تا نماز بگزاریم.
وقتی با شیخ مرتضی حائری که دارای فکر جوان بود و من اوائل بیع مکاسب را پیش ایشان خواندهام مذاکره علمی میکردیم، مذاکره ما طول میکشید. ایشان میفرمود: برای تو درس میرزای شیرازی خوب است، چون بحث میرزا هفت ساعت طول میکشید!
آنکه ذاکر نیست او نبود مطیع عاصی است و ردِّ درگاه رفیع
ابومحمد عسگرخانی (زاده ۱۳۳۰ ـ درگذشته ۱۴۰۰) پژوهشگر، تحلیلگر رژیمهای بینالمللی و استاد علوم سیاسی و روابط بینالملل دانشگاه تهران بود. او بیشتر به دلیل نظریاتش در نقد مذاکرات هستهای، حمایت از برنامه هستهای ایران و ارایه دیدگاههایی در خصوص امنیت ملی مورد توجه رسانهها بود. عسگرخانی از جمله طرفداران نظریه رئالسیم در روابط بینالملل بهشمار میآمد و عمده آثار او در زمینه امنیت ملی، رژیمهای بینالمللی و الگوهای امنیت در سیاست خارجی بود.
این زمزمه ها غیر مستحسن چیست وین قطع مذاکرات بنیان کن چیست
بزرگوار خدایا به حق تسبیحت که ذاکرند بدان خیل عالم بالا
پس از پایان جنگ، در پی مذاکرات کنراد آدناوئر، صدراعظم آلمان غربی، اشمیت به عنوان یکی از آخرین آلمانیهای در بند ماه اکتبر سال ۱۹۵۵ آزاد شد و به زادگاه خود هامبورگ بازگشت. او همواره در مابقی طول زندگی از همکاریکنندگان در اسارت با شوروی ابراز انزجار میکرد. سرلشکر آرتور اشمیت در نهایت روز ۵ نوامبر سال ۱۹۸۷ در کارلسروهه درگذشت.
دیگر مفسران بر آنند که: این ذکر زبان است و صفت ایشان است که پیوسته بر مداومت خدای را یاد کنند، که آدمی ازین سه حال خالی نیست، یا بر پای است یا نشسته یا خفته، یعنی بهمه حال و همه وقت ذاکر است، و ذکر فراوان کلید سعادت بندگان است، و سبب پیروزی جاودان، کما قال اللَّه عزّ و جلّ وَ اذْکُرُوا اللَّهَ کَثِیراً لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ.