ذاهب

معنی کلمه ذاهب در لغت نامه دهخدا

ذاهب. [ هَِ ] ( ع ص ) نعت فاعلی از ذهاب. رونده. برونده. شونده. بشونده. || درگذرنده. || طویل الذاهب ، بسیاردراز. ج ، ذاهبون. ذاهبین.

معنی کلمه ذاهب در فرهنگ معین

(هِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - رونده ، گذرنده . ۲ - کوشنده .

معنی کلمه ذاهب در فرهنگ عمید

رونده، درگذرنده.

معنی کلمه ذاهب در فرهنگ فارسی

رونده، درگذرنده
( اسم ) ۱ - رونده گذرنده . ۲ - کوشنده .

معنی کلمه ذاهب در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] ذاهب، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و از الفاظ ذمّ راوی می باشد.
الفاظ ذم و جرح را دانشمندان عامه بر اساس ملاک و معیارهای خودشان دسته بندی کرده و هر دسته را در مرتبه ای قرار داده اند و یکی از آن لفظ "ذاهب" است.
رتبه اصطلاح
درباره این که این لفظ از کدام مرتبه است دو قول است:۱- برخی از مرتبه سوم جرح دانسته و گفته اند: دلالت بر اتهام به کذب، وضع یا فسق دارد؛۲- بعضی دیگر آن را از مرتبه پنجم جرح می دانند.اگر در باره راویی لفظ "ذاهب" اطلاق شود احادیث وی نوشته نمی شود و قابل اعتبار و استشهاد نیست.
سیوطی، عبدالرحمن، تدریب الراوی، ج۱، ص۳۴۷.
۱. ↑ سیوطی، عبدالرحمن، تدریب الراوی، ج۱، ص۳۴۷.۲. ↑ سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، فتح المغیث، ج۱، ص۲۹۸.۳. ↑ سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، فتح المغیث، ج۱، ص۳۹۸.۴. ↑ تهانوی، ظفراحمد، قواعد فی علوم الحدیث، ص۲۵۳.۵. ↑ مامقانی، عبدالله، مستدرکات مقباس الهدایه، ج۶، ص۱۹۴.
منبع
...
[ویکی الکتاب] معنی ذَاهِبٌ: رونده
ریشه کلمه:
ذهب (۵۶ بار)

جملاتی از کاربرد کلمه ذاهب

بملک و مال که هستند زایل و ذاهب اساس بنیه امید استوار مکن
حکیم فی نهیه ایّاکم عن طاعتهم و مذاهبهم.
اعتقادات مربوط به منجی آخرالزمان از مواردی ست که کمترین اختلافات بین مذاهب مختلف اسلامی در مورد آن وجود دارد.[نیازمند منبع]
کرد باطل مذاهب وثنی وضع فرمود حکم بت شکنی
اما ای عزیز شرط‌های طالب بسیارست در راه خدا که جمله‌ی محققان خود مجمل گفته‌​اند. اما یکی مفصل که جمله‌ی مذاهب هفتاد و سه گروه که معروفند، اول در راه سالک در دیده‌ی او، یکی بود و یکی نماید؛ و اگر فرق داند و یا فرق کند، فارق و فرق کننده باشد نه طالب. این فرق هنوز طالب را حجاب راه بود که مقصود طالب از مذهب آنست که باشد که آن مذهب که اختیار کند او را به مقصد رساند. و هیچ مذهب به ابتدای حالت بهتر از ترک عادت نداند چنانکه از جمله‌ی ایشان یکی گفته است:
درین ره که هر دم ز بی‌اعتدالی گرفتی سر راه ذاهب چو ناهب
ثُمَّ إِنَّکُمْ أَیُّهَا الضَّالُّونَ، ای ثُمَّ یقال لهم ذلک الیوم انکم أَیُّهَا الضَّالُّونَ عن الدین الذاهبون عن الحق، الْمُکَذِّبُونَ باللّه و رسله.
بیت‌المقدس تحت حکومت عثمانی تبدیل به شهری بین‌المللی شده بود که از لحاظ مذهبی تا حدی خوب عمل می‌کرد اما حکومت عثمانی به نوعی ورای اختلافات مذهبی بین کلیساهای مسیحی رقیب مذاهب عمل می‌کرد.
امّا قبل از آن، کتاب الخلاف را بر اساس فقه مقارنه‌ای تألیف نموده و در آن به ذکر مفصل اسامی و ادلهٔ فقهای سایر مذاهب اسلامی پرداخته است.
در مذاهب شینتو سرنوشت‌های مختلفی برای روح انسان‌های مرده گفته شده‌است. بعضی می‌گویند که روح انسان‌ها بعد از مرگ به جهان زیرین که مربوط به مردگان است منتقل می‌شود و این جهان توسط یک رود ،از جهان زنده‌ها که در بالای آن است جدا می‌شود. بعضی به وجود یک بهشت برای روحِ افراد خوب اعتقاد دارند و بسیاری هم معتقدند که افراد مرده تبدیل به کامی می‌شوند و قدرت تأثیر بر روی زندگی افراد زنده را دارند؛ به همین جهت برای افراد مردهٔ خود زیارتگاه‌هایی می‌سازند که معمولاً خانگی هستند.
بهشت یا وهشت یا آسمان مفهومی است که در بیشتر مذاهبِ باورمند به زندگی پس از مرگ، وجود دارد. بر اساس آموزه‌های مذهبی اسلام و برخی دیگر از مذاهب، بهشت جایگاه پایانی هر انسان نیکوکار است و در آن جا به اندازه کارهای نیکش از مواهب آن برخوردار خواهد شد. ادیان این مفهوم را به شکل‌های گوناگون، تعریف کرده‌اند.
از مذاهبی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته نشده‌اند اما دارای پیروانی در استان همدان می‌باشند می‌توان به یارسان (اهل حق) و بهائیان اشاره نمود.
و بدان که این خلاف نه همه اندر مذاهب بود، بلکه اگر کسی گوید که این انار شیرین است و تو گویی ترش است و یا گوید فلان جای فرسنگی است و تو گویی نیست، این همه مذموم است.
به دیوانه‌ای کش همین است طاعت که آزاد باشد ز قید مذاهب
حسن بیگی دارای ۴۳ اثر برگزیده در جشنواره‌های مختلف در ایران ازجمله جشنواره کتاب سال، کتاب فصل، کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی پور، جشنواره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب جهانی سال جمهوری اسلامی، کتاب سال تقریب مذاهب. جایزه هنری غدیرو… با کتاب‌های محمد، اشکانه، قدیس، صوفی و چراغ جادو، امیرحسین و چراغ جادو است
من حاد عنک فقد اعیت مذاهبه دهل سراب للفلا یروی من الفلل
در مشرب زن و از قید مذاهب بگریز عافیت‌نیست در آن‌بزم‌که سازش‌جنگ است
سادات افغانستان پیرو مذاهب شیعه و سنی می‌باشند.