دیسه
معنی کلمه دیسه در لغت نامه دهخدا

دیسه

معنی کلمه دیسه در لغت نامه دهخدا

( دیسة ) دیسة. [ س َ ] ( ع اِ ) بیشه بسیاردرخت. ج ، دِیَس و دیس. ( منتهی الارب ) ( از تاج العروس ).
دیسه. [ س ِ ] ( اِ ) بمعنی دیس و دس. ( انجمن آرا ). بمعنی شخص. ( برهان ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دیسه در فرهنگ عمید

=دیس١

معنی کلمه دیسه در فرهنگ فارسی

۱ - رنگ لون . ۲ - شبیه نظیر : بی دیس ( بی نظیر ) . ۳ - پسوند شباهت و لیافت : حور دیس تندیس طاقدیس فرخاردیس .
بیش. بسیار درخت .

معنی کلمه دیسه در فرهنگستان زبان و ادب

{plastid} [زیست شناسی] یکی از اندامک های یاخته ای محصور در غشا که در یاخته های گیاهی یافت می شود و وظایف کاراندام شناختی متفاوتی مانند سنتز و ذخیره سازی مواد را بر عهده دارد

معنی کلمه دیسه در دانشنامه عمومی

دیسه، پلاست یا پلاستید یاخته اندامکی است که در سلول های یوکاریوتی خودپرور ( اتوتروف ) دیده می شود. پلاست ها انواع مختلفی دارند. آن ها دو غشایی اند و دی ان ای حلقوی دارند. طبق نظریهٔ زیست شناسان، دیسه ها حاصل فرگشت همزیستی بین باکتری های فتوسنتزکننده و سلول های گیاهی است. 
به نظر می رسد که منشأ پلاست ها نوعی سلول پروکاریوتی خودپرور بوده است که حدود ۱٫۵ میلیارد سال پیش با یک سلول گیاهی هم زیستی پیدا کرد. سلول گیاهی آن را با فاگوسیتوز ( بیگانه خواری ) به درون سیتوپلاسم خود راه داد، و با فرگشت در گذر زمان، این سلول برای سلول یوکاریوتی به اندامکی تبدیل شد که همهٔ نقش های خود جز فتوسنتز را از دست داده بود و کار خود را تنها به تبدیل انرژی خورشیدی به شیمیایی محدود کرده بود. در مقابل، سلول بزرگ تر همهٔ مواد لازم برای این کار را در اختیار او می گذاشت. 
پلاست ها انواع گوناگونی دارند و با توجه به آنچه درون خود ذخیره می کنند، نام می گیرند. 
مهم ترین دیسه ها عبارت اند از:
• پروپلاست ها که اندامک هایی کوچک و تمایز نیافته هستند و اکثراً در نقاط مریستمی وجود دارند. آن ها پس از رشد تمایز می یابند و به پلاست های دیگر تبدیل می شوند. 
• کلروموپلاست ها یا رنگ ریشه ها توسط استاد عتباتی کشف شدند. کار این پلاست ها معلوم نمی باشد. 
• کلروپلاست ها که عمل فتوسنتز را بر عهده دارند و دارای کلروفیل هستند 
• کروموپلاست ها که دارای رنگ ریزه هایی به غیر از کلروفیل هستند ( مانند گزانتوفیل، کاروتن و لیکوپن ) 
• آمیلوپلاست ها ا که محل ذخیرهٔ نشاسته هستند 
• پروتئینوپلاست ها که محل ذخیرهٔ پروتئین هستند 
• اتیوپلاست ها که کلروپلاست هایی هستند که به علت نبود نور کافی تغییر شکل یافته اند
بعضی از پلاست ها می توانند تغییر شکل دهند و به انواع دیگری تبدیل شوند.

معنی کلمه دیسه در فرهنگ عمید
معنی کلمه دیسه در فرهنگ فارسی

معنی کلمه دیسه در ویکی واژه

یکی از اندامک‌های یاخته‌ای محصور در غشا که در یاخته‌های گیاهی یافت می‏شود و وظایف کاراندام‌شناختی متفاوتی مانند سنتز و ذخیره‏سازی مواد را بر عهده دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه دیسه

یَعْمَلُونَ لَهُ ما یَشاءُ میکردند او را هر چه او میخواست، مِنْ مَحارِیبَ وَ تَماثِیلَ از محرابها و دیسها، وَ جِفانٍ کَالْجَوابِ و کأس‌ها چون حوضها وَ قُدُورٍ راسِیاتٍ و دیگها بر جای نه جنبانیدنی از جای، اعْمَلُوا آلَ داوُدَ شُکْراً کار کنید ای کسان داود بآزادی، وَ قَلِیلٌ مِنْ عِبادِیَ الشَّکُورُ (۱۳) و اندکی از رهیکان ما که سپاس دارست.
بحث و جدل خویسه یوز و پلنگ پیسه مثل و شبیه دیسه زیبندگی برازی
مانند نسخه‌های قبلی این سری، والهالا مجموعه‌ای از روایت‌ها را در زمان مدرن به نمایش می‌گذارد. داستان، لیلا حسن، شخصیتی که قبلاً در نسخه‌های اوریجینز و ادیسه به عنوان شخصیتی کلیدی ظاهر شد را همراهی می‌کند والهالا هم‌چنین عناصر داستانیِ مربوط به ایسو[ح] که در سری اساسینز کرید یک تمدن ماقبل تاریخ و پیشرفته بشری است را در خود خواهد داشت.
واژهٔ پروان در اوستا به دیسهٔ پورانا و به معنای کوتل، گذرگاه و دره آمده است همچنان؛ به معنای چرخ ابریشم تابی نیز آمده است که با پای چرخانده می‌شود. البته پروان همان ناحیتی است که در زمان امیر حبیب‌الله سراج پس از تأسیس بند برق و قصر شاهی بنام جبل السراج نام گذاری شد و امروزه به عنوان یکی از شهرستانهای استان پروان می‌باشد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به بلندی‌های بادگیر و ادیسه آمریکایی اشاره کرد.
در نوامبر ۲۰۱۷، یوبی‌سافت فروش ریشه‌ها در طول ۱۰ روز نخست عرضه آن را معرفی کرد که دو برابر فروش کلی سندیکا بود و بازیکنان نیز سرگرم‌تر شده بودند. ۳۵٪ فروش‌ها از دانلود دیجیتال بودند و سندیکا تنها ۱۲٪ فروشش دیجیتال بود. این بازی در هفته نخست عرضه‌اش پرفروش‌ترین خرده در بریتانیا بود و رقبایش، سوپر ماریو ادیسه و ولفنشتاین ۲: غول جدید که با ریشه‌ها در یک روز عرضه شدند را شکست داد. در ایالات متحده در اکتبر ۲۰۱۷، پشت سرزمین میانه: سایه جنگ دومین بازی پرفروش بود و در نوامبر ۲۰۱۷، پشت ندای وظیفه: جنگ جهانی دوم و جنگ ستارگان: جبهه نبرد ۲ سومین بازی پرفروش بود. در طول نسل هشتم کنسول‌های بازی ویدئویی بازی ۱۰ میلیون نسخه فروش کرد.
در آن اندیسه جنبش آمد از بام مگر بر بامش آمد خسته دل رام