دکلمه

معنی کلمه دکلمه در فرهنگ معین

(دِ لَ مِ ) [ فر. ] (اِ. ) خواندن مطلبی با صدایی بلند و حالتی تأثیرگذار.

معنی کلمه دکلمه در فرهنگ عمید

خواندن متنی ادبی با آهنگ و حالت های مناسب که مؤید معنی و مضمون خاص آن باشد.

معنی کلمه دکلمه در فرهنگ فارسی

مطلبی راباصدای بلندوبا آب وتاب ازبرخواندن

معنی کلمه دکلمه در فرهنگستان زبان و ادب

{declamation, declaim} [هنرهای نمایشی] 1. نوعی بیان پرطمطراق و آهنگین در اجرای بعضی قطعات نمایشی 2. قطعه ای مستقل که یک نفر آن را به شیوۀ اغراق آمیز اجرا می کند و معمولاً به صورت مسجع و منظوم است

معنی کلمه دکلمه در ویکی واژه

خواندن مطلبی با صدایی بلند و حالتی تأثیرگذار.

جملاتی از کاربرد کلمه دکلمه

او سپس شروع به بازکردن کنسرت‌ها و همکاری با هنرمندانی مثل فرانک زاپا و چارلی ریچ در تورهایشان کرد. ویتس نقدهای بهتر و طرفداران وفادارتری را با آلبوم‌های بعدی دریافت کرد. «قلب شنبه شب» در ۱۹۷۴بیرون آمد و اصلیت ویتس به عنوان یک خوانندهٔ باشگاه‌های شبانه با ترانه‌های نیمه‌دکلمه-نیمه‌آواز و یک گروه جاز در پس‌زمینه را آشکار کرد.
احمد شاملو و احمدرضا احمدی این شعر را به‌ترتیب در آلبوم‌های شعرهای نیما و در شب سرد زمستانی دکلمه کرده‌اند.
دکلمه آنشرلی ۲ با صدای نصرالله مدقالچی و جاوید آزاد
احمد شاملو این شعر را در آلبوم شعرهای نیما دکلمه کرده‌است.
رباعیات خیام نام آلبوم موسیقی با دکلمهٔ احمد شاملو و آواز محمدرضا شجریان از رباعیات خیام است. در این اثر، احمد شاملو، ۳۰ رباعی از خیام را دکلمه می‌کند و محمدرضا شجریان، ۵ رباعی را با آواز می‌خواند. موسیقی این آلبوم ساختهٔ فریدون شهبازیان است.
احمد شاملو هم این شعر را در آلبوم شعرهای نیما دکلمه کرده‌است.
دکلمه آنشرلی با صدای نصرالله مدقالچی
آهنگ «اسپیچ‌لس» با دکلمهٔ مایکل جکسون، آغاز می‌شود: «عشق تو جادویی است؛ این احساسی است که من دارم. اما من در این هنگام واژه‌ای برای توصیف ندارم». در اواخر آهنگ، همسرایان (کُر) به همراه مایکل می‌خوانند: «زبانم بندآمده، زبانم بندآمده، برای بیان آن حالی که تو مرا احساس می‌کنی. گرچه با تو هستم اما از تو دورم و این‌ها هرگز به طرفداری از واقعیت نیست». دومین دکلمه هم در پایان آهنگ گنجانده شده‌است.
ویتس در ۱۹۸۳ «شیپورهای ارّه‌ماهی» را منتشر کرد، آلبومی که شهرت و موقعیت او را به عنوان یک هنرمند تک‌رو و مستقل تثبیت کرد. این آلبوم همهٔ تجربیات آلبوم‌های قبل را دارا بود. تجربیاتی مثل استفاده از سازهای گوناگون (مثل نی انبان و ماریمبا) و گوناگونی در استفاده از صدای خود تام (مثل دکلمه‌ها یا صدای پارس سگ) و کمتر شدن صداهای سازهایی سنتی تام مثل پیانو و گیتار که سابقاً با آن‌ها بود که کارهایش را متعادل می‌کرد. غیر از کاپیتان بیفهارت و چند تا از کارهای اولیهٔ دکتر جان، این آلبوم مثل چند تا از آلبوم‌های بعدی تام، از نظر سبک و اجرا، کسی را مقدم بر خود ندارد.
در گلستانه نام آلبومی است که در زمستان سال ۱۳۶۶ به مناسبت شصتمین سال تولد سهراب سپهری، به آهنگسازی هوشنگ کامکار، آواز شهرام ناظری، دکلمهٔ احمدرضا احمدی، همکاری گروه کُر مرکز سرود و بر روی اشعاری از «سهراب سپهری» منتشر شد.