دوپینگ
معنی کلمه دوپینگ در فرهنگ معین

دوپینگ

معنی کلمه دوپینگ در فرهنگ معین

(دُ ) [ انگ . ] (اِ. ) استفادة ورزشکار از داروی نیروزا و تقویتی پیش از شرکت در مسابقه ، زورافزای (فره ).

معنی کلمه دوپینگ در دانشنامه عمومی

دوپینگ ( به انگلیسی: Doping ) ، دوپاژ ( به فرانسوی: Dopage ) یا زورافزایی، به معنای استفاده ورزشکار از مواد یا روش هایی است که به قصد افزایش کارایی در ورزش انجام می شود. موضوع علمی دوپینگ در ورزشکاران به عنوان یکی از شاخه های اصلی رشته پزشکی ورزشی است.
واژه دوپینگ از زبان آفریقای جنوبی مشتق شده است و در اصل اشاره به یک نوشیدنی الکلی باستانی دارد که به عنوان محرک در مراسم رقص استفاده می گردید. به تدریج این واژه استفاده گسترده تری کرد و در ورزش امروز به معضلی تبدیل شده است. در پارسی واژهٔ «زورافزایی» توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی برابر واژهٔ دوپینگ تصویب شده است.
در صورت مصرف استروئیدهای آنابولیک، داروهای ادرارآور، هورمون های پپتیدی و گلیکوپروتئینی و آنالوگ های آنها:
• در نخستین ارتکاب به جرم ۲ تا ۴ سال محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی.
• در دومین ارتکاب جرم محرومیت مادام العمر از شرکت در مسابقات رسمی.
در رابطه با مصرف مواد غیرمجاز دیگر به جز موارد مذکور در دوپینگ آگاهانه:
• در نخستین مورد تخلف ۳ تا ۶ ماه محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی.
• در دومین مورد تخلف ۲ سال محرومیت از شرکت در مسابقات رسمی.
• در سومین مورد تخلف، محرومیت مادام العمر از شرکت در مسابقات ورزشی.
• محرومیت از شرکت در مسابقات بین المللی یا مسابقات تحت نظارت فدراسیون ملی.
• محرومیت از شرکت در سمینار یا همایش بین المللی و رسمی.
• محرومیت از موقعیت شغلی داوری، مربیگری، مسئولیت، ریاست و مشاوره ورزشی.
• سلب هر گونه ترفیع، مدال، عناوین و مقام هایی که در هنگام یا پس از تاریخ دوپینگ کسب شده است.
در مورد ارتکاب به جرم دوپینگ، تنها ورزشکار متخلف مجازات نمی شود بلکه گاهی مجازات هایی برای شخصیت های حقوقی از قبیل فدراسیون های مربوطه و باشگاه های ورزشی در نظر گرفته می شود که بیشتر مجازات های مالی است و گاهی نیز شامل محرومیت هایی می شود.
در سال های اخیر پدیده ای به نام «پارادوپینگ» نیز پا به عرضه وجود نهاده است که عبارت است از: دادن دارو به یک ورزشکار توسط حریف جهت کاهش کارایی یا بدنام کردن ورزشکار.
دوپینگ (شهر). دوپینگ ( به لاتین: Duping ) یک شهرک در جمهوری خلق چین است که در شهرستان فنگکای واقع شده است. دوپینگ ۴۲ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.

معنی کلمه دوپینگ در ویکی واژه

استفادة ورزشکار از داروی نیروزا و تقویتی پیش از شرکت در مسابقه، زورافزای (فره)

جملاتی از کاربرد کلمه دوپینگ

کاپاسچینسکایا که برنده ۲ مدال نقره در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۰۸ و بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ شده بود پس از مثبت اعلام شدن تست دوپینگش در سال ۲۰۱۶ عناوین نایب قهرمانی المپیک و سه عنوان سومی در مسابقات جهانی دو و میدانی و یک قهرمانی در مسابقات قهرمانی دو و میدانی اروپا از وی پس گرفته شد.
او در قهرمانی جهان ۲۰۰۲ تهران با غلبه بر مدعیانی مانند میگوئل کوینتانا از کوبا و محمد طلایی ایرانی به فینال راه یافت. مارگاریان در فینال با نتیجه ۳-۲ از هارون دوغان شکست خورد اما با مثبت شدن آزمایش دوپینگ دوغان، مدال طلای قهرمانی این مسابقات به مارگاریان رسید.
افشین کاظمی به دلیل مثبت اعلام شدن نمونه دوپینگش در یکی از بازی‌های فصل ۱۳۹۵-۹۶ لیگ برتر فوتسال ایران به دو سال محرومیت از حضور در میادین ورزشی محکوم شد اما بعد از اعتراض وی به کمیته استیناف فدراسیون فوتبال ایران این محرومیت را به یک سال کاهش یافت.
ژاک روخه رئیس کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد که شمار آزمایش‌های دوپینگ در المپیک پکن نسبت به دور گذشته بازی‌های المپیک ۲۵ درصد افزایش می‌یابد. آزمایش دوپینگ از افرادی صورت می‌گیرد که دربارهٔ نتایج آزمایش‌ها عادی خون آن‌ها شبهاتی پیش آید، یا اینکه در عملکرد آن‌ها پیشرفتی چشمگیر ایجاد شده که بعید است آن را به روند طبیعی پیشرفت منتسب دانست.
لیپولد در دستهٔ ۷۶ کیلوگرم المپیک ۲۰۰۰ سیدنی نیز یاسمانی رودریگز از کوبا را ۴–۱، رادیون کرتانتی از اسلواکی را ۵–۰، نصیر گادشیچانف از مقدونیه شمالی را ۵–۲، در نیمه‌نهایی مون اویی-جائه از کره جنوبی را ۳–۱ و در فینال هم براندون اسلی آمریکایی را هم ۴–۰ شکست داد و به قهرمانی رسید اما پس از مثبت شدن تست دوپینگ و استفاده از استرویید آنابولیک ناندرولون، مدال طلا از او پس‌گرفته‌شده و به براندون اسلی رسید.
همچنین تست دوپینگ اولکسی توروختی وزنه‌بردار دسته ۱۰۴ کیلوگرم اوکراین مثبت اعلام شد و بدین ترتیب مدال نقره نواب نصیرشلال به طلا تبدیل شد که در نهایت منجر به ایستادن ایران در رده دوازدهم شد.
او در فینال المپیک آتن علیرضا رضایی از ایران را بعد از ۴ دقیقه شکست داد و در المپیک پکن در فینال با پیروزی بر بختیار احمدوف کشتی‌گیر روسیه صاحب مدال طلا شد که در سال ۲۰۱۶،کمیته ممنوعیت استفاده از مواد نیروزا (وادا) طی آزمایشی که از ادرار و خون این ورزشکار گرفته بود، بدلیل استفاده از مواد نیروزا در المپیک ۲۰۰۸، مدال طلای او پس گرفته شد. بدین ترتیب بختیار احمدوف از روسیه که در مسابقه فینال به تایمازوف باخته بود مدال طلا را از آن خود کرد و «دیوید موسلبز» از اسلواکی در رده دوم می‌ایستد. در این وزن فردین معصومی در رده پنجم قرار گرفته بود که جایگاهش با وجود این دوپینگ تغییر نمی‌کند. او بعد ازشکست حاج علی گوسفندی در خانه اش سربرید و خوش گوشت آن گوسفند را به حاج علی داد!
برخی از مواد ناخالص اضافه می شوند زیرا کریستال (معمولاً سیلیکون) توسط فرآیند چکرالسکی رشد می کند، که به ویفر دوپینگ اولیه تقریباً یکنواختی می دهد.[8]
تیم در اکتبر ۲۰۱۲ لوی لایفایمر را که به دوپینگ اعتراف کرده‌بود، اخراج کرد. این کار علی‌رغم تقدیر تیم از لایفایمر برای همکاری گستردهٔ او با آژانس ضد دوپینگ آمریکا در زمینهٔ فاش کردن تقلب بلندمدت لانس آرمسترانگ انجام گرفت. رئیس آژانس ضد دوپینگ از این عمل تیم انتقاد کرد و اظهار کرد حرف و عمل آن‌ها با هم یکسان نیست. همچنین گزارش شد که ادعای تیم مبنی بر این که به تازگی از دوپینگ قبلی لایفایمر آگاه شده‌است، نادرست بوده‌است.
اولانو یکی از طراحان مسیر برای ووئلتا اسپانیا بود. پس از گزارش سنای فرانسه دربارهٔ دریافت نمونه‌ای مشکوک از او در تور دو فرانس ۱۹۹۸ از جمله استفاده از اریتروپوئیتین از این مقام، اخراج شد. همچنین پس از مشخص شدن دوپینگ لانس آرمسترانگ در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی، کمیته بین‌المللی المپیک از دادن مدال برنز تایم تریل به او خودداری کرد.