دوسو

معنی کلمه دوسو در لغت نامه دهخدا

دوسو. [ دُ ] ( اِ مرکب ) دو طرف. دو جانب. دو جهت : از دوسو راه بر دشمن بستند. ( یادداشت مؤلف ). || ( ص مرکب ) دارای دو طرف. که دوجهت دارد. دورو. دورویه. دارای دو سر.

معنی کلمه دوسو در فرهنگ فارسی

دو طرف .

جملاتی از کاربرد کلمه دوسو

گر کشد زو نخورد ورنکشد زو بخورد که بنخجیر گراز است دوسو دل بگداز
او در سال ۲۰۰۵ با گونزالو روخاس ویلدوسولا ازدواج کرد و صاحب دومین دخترش شد. آنها در سال ۲۰۱۲ از هم جدا شدند و بعداً طلاق گرفتند.
آندریا کارول آرپاچی دوسو (همچنین با نام آندریا دوسو شناخته می‌شود) یک دانشمند رایانه آمریکایی است که به سیستم عامل‌ها، سیستم‌های فایل ، ذخیره‌سازی داده‌ها، محاسبات توزیع شده و آموزش علوم رایانه علاقه‌مند است. او استاد علوم رایانه در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون است.
گونه خاص این جنس آبیدوسور مکینتشی نام دارد.
معمولاً از اصطلاحات ارگونومی و عوامل انسانی به‌طور مترادف بهره گرفته می‌شود. هر دو اصطلاح رابطهٔ دوسویهٔ کار و نیازمندی‌های شغلی را بازگو و تشریح می‌کند و هر دو درصدد کاهش فشارهای جسمانی و روانی در محیط کار هستند.
ور ببارد ز دوسو بر سر زنجانی تیغ اردبیلی نکند سینه پی کینه سپر
وزان پس به ایران نهادند روی خود و باهرا پاک لشکر دوسوی
عدوسوزی که در میدان فرستادی سوی نیران روان عمرو چون عنتر علی هو علی حق
بر پایه‌ی بررسی‌های سال ۲۰۱۶ ، اخبار آسوشیِتدپِرِس در بیش از ۱۳۰۰ روزنامه و رسانه و همچنین این اخبار در ۵۰۰۰ تلویزیون و رادیو استفاده شده‌است. آسوشیتد پرس در ۹۹کشور جهان فعالیت می‌کند و بیش از ۲۴۸ دفتر در سراسر جهان با بیش از ۳۳۰۰ کارمند دارد که دوسوم ِکارمندان آن، جمع‌آوری‌کننده‌ی‌خبر و خبرنگار هستند. آسوشیتدپرس دارای بایگانی بزرگی با بیش از ۱۰میلیون عکس است! این خبرگزاری تاکنون ۵۴ بار برنده‌ی جایزه پولیتزر شده‌است که ۳۰ بار آن، در حوزه‌ی عکس بوده است.
آرپاچی دوسو در رشته مهندسی رایانه در دانشگاه کارنگی ملون در ۱۹۹۱ فارغ‌التحصیل شد. در علوم رایانه در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در سال ۱۹۹۸ پایان نامه خود، هم زمان بندی ضمنی: زمان بندی هماهنگ با اطلاعات ضمنی در سیستم های توزیع شده، را تحت نظارت دیوید کولر ارائه داد.
شاه اندرین سرای نشسته به صدر ملک وز دوسوی سرا همه ترکان دلربای
در داستانی دیگر، بر اساس یک داستان مردمی قدیمی، و بازتاب یک موضوع مشابه، دمتر به دنبال دختر خود، پرسفونه بوده، که شکل یک پیرزن به اسم دوسو را به خود گرفته بود. سلئوس، پادشاه الوزیس در آتیک، با گرمی از دمتر استقبال کرد. دمتر برای قدردانی از پذیرایی گرم سلئوس، تصمیم گرفت پسرش دموفون را به یک خدا تبدیل کند، اما او قادر به تکمیل مراسم نشد، زیرا مادرش متانیرا وارد شد و پسرش را در آتش دید و از ترس فریاد کشید، که این کارش دمتر را عصبانی کرد. دمتر از این‌که آن زن فانی نادان مفهوم و تشریفات را درک نمی‌دانست اظهار تاسف نمود.
دو رویه شود کفر و دین از دوسوی سواران به یکدیگر آرند روی
آرپاچی-دوسو با رمزی آرپاچی-دوسو، استاد دانشگاه ویسکانسین-مدیسون و متخصص ذخیره‌سازی داده‌ها ازدواج کرده است.
فّرخ گهر و پاک و نکوخوی و نکو روی فّرخ سیر و راد و عدوسوز و عدو بند
دو قوس دایره در ملتقای نقطهٔ امر سر از دوسو بهم آورد چون خط پرگر
در محدوده یک سالن، ۸ اتاق، ۲ سالن قرنطینه، ۴ سوله فلزی، جمعیتی در حدود ۹۲۰ نفر که دو سوله فلزی آن به خانم‌های بازداشت شده تعلق گرفته‌است، (گنجایش این دوسوله در حدود ۲۰۰ نفر است) نگهداری می‌شوند.
ارزیابی دوسوگرایانهٔ وبر از فرایند افسون‌زدایی به عنوان مثبت و منفی توسط مکتب فرانکفورت در بررسی عناصر خودویرانگر در روشنگری عقل‌گرایی مورد توجه قرار گرفت.
شمشیر ظفرساز عدوسوز تو را ست ز انطاکیه تا کاشغر امروز تو را ست
دوسوارم بحیله بفرستاد تا فرستد بدان سبب سه سوار