دوازدهمین

معنی کلمه دوازدهمین در لغت نامه دهخدا

دوازدهمین. [ دَ دَ هَُ ] ( ص نسبی ، اِ مرکب ) دوازدهم. دوازدهمی. رجوع به دوازده و دوازدهمی و دوازدهم شود.

معنی کلمه دوازدهمین در فرهنگ فارسی

( صفت ) عدد ترتیبی برای دوازده دوازدهمین .

جملاتی از کاربرد کلمه دوازدهمین

اصغر فرهادی فعالیت‌های سینمایی و حرفه‌ای خود را به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در دوازدهمین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی‌کیا یعنی ارتفاع پست آغاز کرد. فرهادی دوران کارگردانی خود را در کمتر از یک سال پس اکران فیلم ارتفاع پست آغاز نمود.
در سال 1970، شرکت جنرال الکتریک-تلفن­کِن 178000 کارمند در سراسر جهان داشت و دوازدهمین شرکت بزرگ برق در جهان بود. از جمله پروژه های ناموفق مانند سیستم حمل و نقل خودکار چمدان در فرودگاه فرانکفورت و ساخت نیروگاه هسته ای به این شرکت فشار وارد کرد. به ویژه، نیروگاه هسته ای در شهر وورگاسن، که راه اندازی آن به دلیل مشکلات فنی چندین سال به تعویق افتاد، صدها میلیون مارک برای جنرال الکتریک هزینه داشت. در پی آن، شرکت آخرین سود سهام خود را در سال 1972 پرداخت کرد.
احمد عجم سیاستمدار ایرانی است که به عنوان ششمین استاندار قزوین در دولت دهم فعالیت می‌کرد. وی در دوازدهمین دوره ی انتخابات نمایندگی مجلس شورای اسلامی با کسب ۳۵۸۴۵ رأی و با قاطعیت به عنوان نماینده ی مردم شاهرود و میامی به مجلس راه یافت.
اسحاق جهانگیری کوشایی برای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ از سوی شورای نگهبان جهت ورود به انتخابات ریاست جمهوری تأیید صلاحیت شد.
آیه تبلیغ، آیه شصت و هفتم از سوره مائده است که در ششمین جزء و دوازدهمین حزب قرآن قرار دارد. این آیه مشتمل بر ۲۵ کلمه و ۱۱۸ حرف است. متن آیه، دستوری خطاب به پیامبر اسلام است و از او خواسته شده تا پیام مهمی را ابلاغ کند و در صورت ترک این ابلاغ، رسالت او به انجام نرسیده و کارهایش در دوران رسالت از بین رفته‌است. در این آیه از نگرانی محمد در خصوص ابلاغ این پیام سخن گفته شده‌ است و خدا تضمین کرده‌است که او را از مردم، در امان خواهد داشت.
نیروهای آمریکایی کنترل استان شیعه‌نشین بابل در مرکز عراق را به نیروهای عراقی واگذار کردند.این دوازدهمین استان تحت کنترل دولت عراق است.رادیو زمانه
دیگه مشکی نمی‌پوشم! دوازدهمین اثر رضا صادقی است که در سال ۱۳۹۰ منتشر شد.
ضمن آن‌که نسخه سینمایی این اثر، منتخب بخش مسابقه ملی دوازدهمین دوره جشنواره سینما حقیقت بود که یکی از پرمخاطب‌ترین آثار این جشنواره معرفی شد.
در ژانویه سال ۲۰۱۶، شرکت آمریکایی بلومبرگ، اقتصاد روسیه را به عنوان دوازدهمین اقتصاد مبتکر در جهان، از چهاردهمین در ژانویه ۲۰۱۵ و هجدهمین در ژانویه ۲۰۱۴ شمرد.
حمله دشمنان از جبهه‌های مختلف در کنار اختلافات درون عشیره موجب از دست رفتن قسمت‌هایی از قلمرو ال معین گردید. بندرعباس به دست ملاعلی شاه ولنگه و کنگ به دست قواسم افتاد. ال معین در آخرین پایگاه خود جزیره قشم نیز از سوی قواسم تهدید می‌شد. قدرت گرفتن شیخ عبدالله ثانی مانع نابودی عشیره شد. او که از شاخه جانبی ال معین محسوب می‌شدبه عنوان دوازدهمین شیخ عشیره تلاش ناموفقی برای بازپس‌گیری انگه از قواسم داشت اما توانست با تصرف هرمز بر بندر عباس تسلطی نسبی داشته باشد.