دواری

معنی کلمه دواری در لغت نامه دهخدا

دواری. [ دَ ] ( اِ ) زری بوده است رایج از طلا که هر یک از آن به پنج شیانی خرج می شده و شیانی زری بوده از طلای ده هفت به وزن یک درهم. ( برهان ) ( از آنندراج ) ( از ناظم الاطباء )
در بیت ذیل معنی کلمه روشن نیست :
زآنگونه که از جوشن خرپشته خدنگش
بیرون نشود سوزن درزی ز دواری. فرخی.چون تو نه ام که خدمت کهتر کنی و مهتر
از بهر دو شیانی وز بهر یک دواری.منوچهری.
دواری. [ دَوْ وا ] ( ص نسبی ) دایره ای. شکل دواری وا شکل دایره ای. ( ناظم الاطباء ).
دواری. [ دَوْ وا ] ( ع ص ، اِ ) روزگار دورکننده. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( از اقرب الموارد ) ( مهذب الاسماء ) ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه دواری در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) مسکوک طلای رایج در قدیم که هر یک از آن معادل پنج «شیانی » بود (شیانی زری بود از طلای ده هفت به وزن یک درهم ).

معنی کلمه دواری در فرهنگ عمید

مسکوک زر که در قدیم رایج بوده.

معنی کلمه دواری در فرهنگ فارسی

( اسم ) مسکوک طلای رایج در قدیم که هر یک از آن معادل پنج شیانی بود ( شیانی زری بود از طلای ده هفت بوزن یک درهم ) .
روزگار دور کننده .

معنی کلمه دواری در ویکی واژه

مسکوک طلای رایج در قدیم که هر یک از آن معادل پنج «شیانی» بود (شیانی زری بود از طلای ده هفت به وزن یک درهم)

جملاتی از کاربرد کلمه دواری

بلا در تو مجاور گشت و بنشست در امیدواری را فروبست
یک دهه پس از شروع جنگ عراق با تعدادی از سپرهای انسانی برای مقاله ای در مورد جنبش مصاحبه شد. هیچ‌یک از آنها از شرکت در این اقدام پشیمان نشدند. اریک لوی که در طول مدت عملیات هوایی در پالایشگاه نفت دورا در جنوب بغداد بود، ادعا کرد: «این کار درستی بود: «جنگ غیرقانونی و غیراخلاقی بود. ما ممکن است نتوانستیم تهاجم را متوقف کنیم، اما با قرار دادن خود در مسیر آسیب، پیامی روشن به جهان فرستادیم. پیامی که امیدواریم همچنان بازتاب یابد.»
ما امیدواریم که مأموران و نهادهای امینتی با خردورزی و قانون مداری سعی کنند همان قانون رایجی که در مملکت هست را رعایت کنند و از تنش آفرینی در گلستان هفتم بپرهیزند.
مرا زین ننگ و نام امیدواری است که ننگ رستگاری شرمساری است
کینزگرایی ملی، نوعی سیاست اقتصادی-سیاسی است که در تلاش است در درون نظام سرمایه‌داری با ارائه مجموعه‌ای خدمات رفاهی-اجتماعی و کنترل نسبی اقتصاد توسط دولت از بروز بحران‌های ادواری و غیرادواری نظام اقتصادی سرمایه‌داری جلوگیری کند.
تا اکتبر ۲۰۰۴ اعلام شد که که گروه حدود ۵۰ ساعت از این پیش‌تنظیم‌های فشرده همراه با صدها ریف، پیشرفت کورد‌ها و خطوط پایهٔ آهنگ‌ها ضبط کرده‌است. در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۴ جیمز هتفیلد گفت که امیدواریم که در بهار ۲۰۰۵ به استودیو برگردیم.
ناکامی‌ام چرا ز تو نومید کرده است چون من امیدواری کامی نداشتم
نومید چه خواهیم در این بار نبود به امیدواریم کار
بدان شش رشته ‌کاریز اندر آویخت دلش سررشتهٔ امّیدواری
فصل ها از سرگذشت ناامیدی خوانده ام گوش بر افسانه امیدواری نیستم
ولی در مورد کارهای عملی اقتصاد سنجی همواره دو مسئله برای محقق پیش می‌آید ۱)با توجه به آن که مقادیر جملات خطا در جامعهٔ اصلی قابل مشاهده نمی‌باشد چگونه می‌توان به وجودواریانس ناهمسانی در مدل پی برد؟ ۲)در عمل بسیار غیر محتمل است که دقیقاً تمامی واریانس‌های جملات خطا با یکدیگر برابر باشند و معمولاً واریانس‌ها مقداری با یکدیگر تفاوت دارند. بنابراین سؤال طبیعی که اینجا مطرح می‌شود این است که آیا معیاری آماری وجود دارد که میزان نابرابری واریانس‌ها را اندازه گیری کند تا با استفاده ار آن بتوانیم بگوییم که اگر میزان نابرابری واریانس‌ها از مقداری بیشتر باشد مدل ما مشکل واریانس ناهمسانی دارد.
به جرم از طاعتم امّیدواری بیشتر باشد که از سعی آنچه ناید از تو ای تقصیر می‌آید
روزنامه اصفهان از ۱۳۴۲–۵۴ شمارگان داشت. زبان زنان از تیر ۱۲۹۸ چاپ می‌شد. یالثارات فعال است. فهرستگان نشریات ادواری، بقیه رسانه‌ها شامل روزنامه زاینده رود، نسل فردا، نصف جهان است.
میفشان دامن از صیدم خدا را به چندین حسرت و امیدواری
میشود زین بندگیها، شرمساری بیشتر زان بتقصیرم بود، امیدواری بیشتر
به فضل تو امیدواریم ما به عفو تو امید داریم ما