دو خواهر
معنی کلمه دو خواهر در لغت نامه دهخدا

دو خواهر

معنی کلمه دو خواهر در لغت نامه دهخدا

دوخواهر. [ دُخوا / خا هََ ] ( اِخ ) دوخواهران. ( ناظم الاطباء ). آن دو ستاره که به تازیش اختاسهیل و شعریان خوانند. ( شرفنامه منیری ) ( از آنندراج ) ( از برهان ). عبور و غمیصا. ( از آنندراج ) ( برهان ). رجوع به دوخواهران شود.

معنی کلمه دو خواهر در فرهنگ معین

(دُ خا هَ ) (اِمر. ) دو ستارة شِعرای شامی و شِعرای یمانی .

معنی کلمه دو خواهر در فرهنگ عمید

= شِعرا

معنی کلمه دو خواهر در فرهنگ فارسی

دو ستاره شعری :شعرای شامی و شعرای یمانی دو خواهران اختا سهیل عبور و غمیصا کلب اکبر و کلب مقدم .
دو خواهران .

معنی کلمه دو خواهر در دانشنامه عمومی

دو خواهر (فیلم ۱۹۵۱). دو خواهر ( انگلیسی: The Two Girls ) یک فیلم در ژانر کمدی و درام به کارگردانی موریس دو کنونژ است که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ژان تولو اشاره کرد.
دو خواهر (نقاشی). دو خواهر ( فرانسوی: Les Deux Sœurs ) یا با نام دیگر بر روی تراس، [ و ۱] یک نقاشی رنگ روغن بر روی بوم به سال ۱۸۸۱ و اثر هنرمند فرانسوی پیر آگوست رنوآر[ و ۲] است، ابعاد این اثر رنوآر ( ۱۰۰٫۵ سانتیمتر × ۸۱ سانتیمتر ) می باشد ، عنوان دو خواهر در ابتدا به این اثر رنوآر داده شده و عنوان روی تراس به فرانسوی ( سور تراس ) عنوانی است که اولین خریدار این اثر یعنی پل دوراند روئل[ و ۳] بر آن گذاشت، رنوار در نقاشی بر روی تراس از مزون فورنایزه[ و ۴] که یک رستوران واقع در جزیره ای در رود سن[ و ۵] و در حومهٔ غربی پاریس می باشد استفاده کرد، این نقاشی یک دختر جوان را به تصویر می کشد که خواهر کوچکترش با یک سبد کوچک حاوی توپ های پشمی کنارش نشسته. فراتر از نرده های تراس می توان بوته زار و شاخ و برگ به همراه رودخانهٔ سن را در چشم انداز پشت آنها مشاهده کرد، مدل های طرح عبارت هستند از، جین دارلوت[ و ۶] ( ۱۸۶۳—۱۹۱۴ ) خواهر بزرگ تر که در زمان طرح این اثر رنوآر ۱۸ ساله بود و در سال های بعد یک هنرپیشهٔ مطرح شد اما شخصیت خواهر کوچک تر مشخص نیست و فراتر از این موضوع، گفته شده که به طور کلی این دو کارکتر هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته اند.
رنوآر کار بر روی نقاشی را در آوریل ۱۸۸۱ آغاز کرد و در تاریخ ۷ ژوئیه ۱۸۸۱ پس از تکمیل اثر توسط دلال آثار هنری پل دوراند روئل به مبلغ ۱۵۰۰ فرانک خریداری شد، این اثر اولین بار در هفتمین نمایشگاه آثار امپرسیونیست در بهار سال ۱۸۸۲ در معرض دید عموم قرار گرفت، در سال ۱۸۸۳ مشخص شد که در مجموعهٔ شخصی به نام چارلز اِفروسی[ و ۷] قرار دارد که یک کلکسیونر هنری و یک ناشر است، اما در سال ۱۸۹۲ این نقاشی مجدداً به بازماندگانی از خانوادهٔ دوراند روئل بازگردانده شد.
کپی هایی از این نقاشی موجود است، از جمله نسخه ای که در مالکیت دونالد ترامپ بوده و در برج ترامپ نگهداری می شود. بر اساس ادعای تیم اوبریان، حاکی از اصل بودن این اثر، ترامپ معتقد است که نسخهٔ متعلق به وی کپی نبوده بلکه نسخهٔ اصلی است.
↑ On the Terrace ↑ Pierre - Auguste Renoir ↑ Paul Durand - Ruel ↑ Maison Fournaise ↑ Seine ↑ Jeanne Darlot ↑ Charles Ephrussi

معنی کلمه دو خواهر در ویکی واژه

دو ستارة شِعرای شامی و شِعرای یمانی.

جملاتی از کاربرد کلمه دو خواهر

دو خواهرش رفتند ز ایوان به کوی غریوان و بر کفتها بر سبوی
آندره ماری آمپر، بیستم ژانویه ۱۷۷۵ در لیون فرانسه زاده‌شد. آمپر، تنها پسر ژاک آمپر و ژان آنتوانت دسوتیته سارس بود که از بازماندگان خانواده‌های بازرگانان مرفه ابریشم در لیون بودند. یکی از دو خواهر او در جوانی درگذشت، و دیگری بعدها خانه‌دار وی در پاریس شد.
وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ و حرام است بر شما که جمع کنید میان دو خواهر بزنی کردن، از بهر آنکه دو خواهر ضرّة یکدیگر شوند، و بقطیعت رحم کشد. إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ عطا و سدی گفتند: الّا ما کان من یعقوب (ع) فانّه جمع بین لیا ام یهودا و بین راحیل ام یوسف، و کانتا اختین. امّا امروز اگر کسی بنادانی خواهر زن خویش بخواهد، فرقت باید افکندن میان ایشان، و این خواهر که بر زن خویش بخواسته بود او را صداق نباشد، مگر که دخول کند، که آن گه مهر المثل واجب شود.
آماندلا استنبرگ، زادهٔ لس آنجلس، کالیفرنیا، فرزند کارن بریلزفورد (مشاور معنوی و نویسنده آفریقایی-آمریکایی) و تام استنبرگ (اهل دانمارک) است. او از طرف مادربزرگ پدری‌اش دارای نیاکان اینویت گرینلند است. استنبرگ دو خواهر ناتنی بزرگتر از طرف پدرش دارد.
تیلور در ملبورن متولد شد و دارای دو خواهر و یک برادر است. مادر او یک نویسنده و طراح گرافیک است و پدر ناتنی او یک استندآپ کمدین بود ، در حالی که پدر بیولوژیک او قبلاً در اطراف ملبورن کافه داشت. تیلور می خواست یک زیست شناس دریایی در حال پیشرفت باشد.
به خانهٔ مهین درنشاندند جفتان به یک جا دو خواهر زن و دو برادر
بگو آن دو خواهر زن و دو برادر کدامند و فرزندشان ماده و نر
که جمشید را هر دو خواهر بدند سر بانوان را چو افسر بدند
اردشیر یگانگی در سال ۱۲۷۹ خورشیدی در شهر یزد به دنیا آمد. پدرش، بهرام و مادرش مروارید نام داشت. او دو بردار بنامهای اسفندیار و جمشید و دو خواهر بنامهای فرنگیس و مهربانو داشت.
مبلغ پانزده تومان عوض جهاز که به این دو خواهر دادم در سهمی که برای خواهر بزرگت مشخص کرده، خود شاهدم که پانزده تومان را افزودی تا هر سه مساوی باشند و او نیز مغبون نباشد. حرره یغما بتاریخ مسطور متن سنه ۱۲۶۰.
دومون یکی از اعضای گروهی به سرپرستی پدر اسماعیل کالکاگنو، پسر عموی اول خورخه رافائل ویدلا بود که از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۱ در زمان آدم‌ربایی و قتل دیکتاتور حاکم آرژانتین بود، آلیس دومون و راهبه همکارش لیونی دوکه به ویدلا معرفی شدند زیرا او به کمک پسرش آلخاندرو، کودکی معلول که در کاسا د لا کاریداد در مورون به او آموزش داده و از او مراقبت می‌کردند، نیاز داشت. در بوئنوس آیرس، دو خواهر وقت خود را به کارهای اجتماعی در میان ساکنان فقیرترین شهرستانهای آرژانتین اختصاص دادند. آلیس دومون به همراه لیونی دوکه، یک خواهر مذهبی فرانسوی که با او دوستی عمیقی برقرار کرده بود، در آنجا منصوب شدند.
به چین هر دومان چون دو خواهر بدیم ولی هر یک از یک برادر بدیم
آنائیس دوموستیه در خانواده‌ای شش نفره زاده شد. پدرش در یک شرکت پخش در لیون کار می‌کرد و مادرش اهل لیل بود آنائیس در وینو دسک بزرگ شد. او دو خواهر به نام کمیل و جین و یک برادر به نام استفان دارد، کسانی که استعداد او در سینما را کشف کردند.
در سال 1930 فرانسه، دو خواهر که تصور میکنند از قابلیت‌های ماورای طبیعی برخوردار بوده و می‌توانند با ارواح ارتباط برقرار کنند، با یک تهیه‌کننده خیال پرداز آشنا می‌شوند و...
دو خواهر دو دختر یکی مادرش پر از درد و با سوک و خسته برش
اسفندیار یگانگی در سال ۱۲۸۷ خورشیدی در شهر یزد به دنیا آمد. پدرش، بهرام، از تاجران موفق بود و مادرش مروارید نام داشت. او دو بردار بنامهای اردشیر و جمشید و دو خواهر بنامهای فرنگیس و مهربانو داشت.
آلما ماریا کاتارینا ساندکوئیست در ۲۳ مارس ۱۸۷۲ در مدلپاد به دنیا آمد. پس از مرگ پدرش، او با مادر و دو خواهرش به سونسوال نقل مکان کرد. خانه آنها در آتش‌سوزی بزرگ‌سال ۱۸۸۸ ویران شد و پس از آن به استکهلم نقل مکان کردند. در آنجا او در سال ۱۸۹۱ از دبیرستان والینسکا فارغ‌التحصیل شد. سپس به دانشگاه اوپسالا رفت و در آنجا تحصیلات مقدماتی را برای پزشکی و فلسفه انجام داد. در طول تحصیل، او با آدا نیلسون آشنا شد.
آریانا برکشلی پس از بازگشت به ایران، در دانشگاه هنر (فارابی) با سِمتِ استادیاری به تدریس مشغول شد. او پس از مدتی به منظور مطالعهٔ آموزش نوین موسیقی و شیوه‌های جدید نوازندگی به آمریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه ایالتی نیویورک به تکمیل نوازندگی پیانو و تحقیق و تحصیل موسیقی‌درمانی پرداخت و همزمان در کلاس‌های ویژهٔ پیانیست سرشناس بی‌المللی ولادیمیر فلتسمن پذیرفته شد. وی نخستین زن ایرانی است که موسیقی‌درمانی آموخت و برای نخستین بار کنسرتی برای گروهی از کودکان و معلولان بهزیستی به همین شیوه برگزار کرد. او دو خواهر به نام‌های پری و ماندانا و دو برادر دارد.
همان به کاین دو خواهر بادوداماد همه با یکدگر باشند دلشاد
چون خور فتد در قیروان شعرای شب آرد جهان تا بر سر اندازد از آن دو خواهران سبحانه