دنن

معنی کلمه دنن در لغت نامه دهخدا

دنن. [ دَ ن َ ]( ع اِمص ) کوژپشتی. || پستی و فرورفتگی سینه و گردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ).
دنن. [ دِ ن َ ] ( اِخ ) شهری با 27449 تن سکنه در شمال فرانسه دارای معادن زغال سنگ وآهنکاری. آنجا میدان پیروزی ( 1721 م. ). فرانسه در جنگ جانشینی اسپانیا است. ( از دایرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه دنن در فرهنگ معین

(دَ نَ ) (مص ل . ) گوژپشت شدن ، خمیده شدن .

معنی کلمه دنن در ویکی واژه

گوژپشت شدن، خمیده شدن.

جملاتی از کاربرد کلمه دنن

ان تدننا طوبی لنا ان تحفنا یا ویلنا یا نور ضؤ ناظرا یا خاطرا مخاطرا
دیوید هابرمن یکی از خالقان سریال می‌گوید که مانک را تا حدی بر اساس رفتارهای خودش و همچنین کارآگاهان تخیلی دیگری مانند ستوان کلمبو، هرکول پوآرو و شرلوک هولمز ساخته‌است. از دیگر بازیگران در نظر گرفته شده برای این نقش می‌توان به دیو فولی، جان ریتر، هنری وینکلر، استنلی توچی، آلفرد مولینا و مایکل ریچاردز اشاره کرد. درنهایت تهیه‌کنندگان تونی شالهوب را برای نقش مانک انتخاب کردنند زیرا فکر می‌کردنند او می‌تواند «طنز و اشتیاق مانک را زنده کند». استنلی توچی در قسمت پنجم «آقای مانک و بازیگر» و آلفرد مولینا در قسمت ششم «آقای مانک و مرد لخت» سریال مانک به عنوان بازیگر مهمان حضور داشتند.
عالم تمام گرم مه عید دیدنند تو غم‌فزا چرا چو هلال محرّمی
در همه عالم اگر مرد و زنند دم به دم در نزع و اندر مردنند
مخالفانش نمانند و کس نبیندشان بدانکه ار در ناماندنند و نادیدن
نقلست از رسول که مردم معادنند پس نقد خویش را برو از کان خویش جوی
ای دننده همچو دن کرده رخان از خون دن خون دن خونت بخواهد ریخت گرد دن مدن
اسباب بازی‌ها ریشهٔ ما قبل تاریخی دارند. در پایگاه‌های باستان‌شناسی عروسک‌هایی که بچه‌ها، حیوانات، و سربازان را تداعی می‌کنند، هر روزه یافته می‌شود. در زمان‌های قدیم کودکان خود برای خویش اسباب بازی می‌ساختند. بعدها کسانی پیدا شدند که برای کودکان شروع تات دیگر از دت خبه ساختن اسباب بازی کردند. این روزها بازی کردنن بازین مجازی شده و کمتر کودکی با کامپیوتر آشنا نیست.
بسی حمله کردنند مانند کوه نگشتند از یکدگر کس ستوه
میرزا ابوطالب در مدرسه انگلیسیها تحصیل کرد و در کنار آن به تحصیلات حوزوی نیز پرداخت. سپس به وکالت عدلیه مشغول شد. در زمان جنگ جهانی اول به «کمیته دفاع ملی» پیوست که شماری از سیاستمداران و نمایندگان مجلس با حمایت عثمانی و آلمان برای مبارزه با نیروهای روسیه و آلمان تشکیل دادنند.
این نکویان که سهی قامت و سیمین بدنند رفته در پیرهنی چون چمن یاسمنند
نخستین شخص اروپایی که این معبد را در ادبیات نوین به نگارش درآورد ویوانت دنن بود که در سال‌های ۱۷۹۹ تا ۱۸۰۱ از این مکان بازدید کرده بود. بعد از وی چمپلین این مکان را با جزئیات بیشتر در سال ۱۸۲۹ توصیف کرد.
ایشان کواکبند و تو خورشید روشنی ایشان معادنند و تو یاقوت احمری
تا سر بی مغز خود را بوالفضولان جهان بر خط تسلیم نگذارند، در جان کندنند