دمکرات

معنی کلمه دمکرات در لغت نامه دهخدا

دمکرات. [ دِ م ُ ] ( فرانسوی ، ص ) دموکرات. طرفدار دموکراسی. مشروطه طلب. مقابل آریستوکرات. ( یادداشت مؤلف ). || عضو یکی از احزاب دموکرات. رجوع به دموکرات شود.

معنی کلمه دمکرات در فرهنگ فارسی

طرفدار دموکراسی .

معنی کلمه دمکرات در ویکی واژه

(سیاسی): دمکراتیک، دمکراسی، طرفدار حکومت دمکراسی، علاقمند به حکومت ملی و مردمی، معتقد به مساوات اجتماعی، آزادمنش، آزادی طلب، مساوات‌جو،

جملاتی از کاربرد کلمه دمکرات

پس از جنگ جهانی دوم، حزب کارگر نروژ به رهبری نخست وزیر وقت آینار گرهاردسن، یک سری اصلاحات سوسیال دمکراتیک را با هدف هموار کردن توزیع درآمد، از میان‌بردن فقر و تضمین خدمات اجتماعی همگانی شامل بازنشستگی، خدمات درمانی و ازکارافتادگی آغاز کرد.
به هر حال، حزب کمونیست به نوبه خود نظراتش را علنی تر اعلام کرد و به گفته کمونیست‌ها قانون برای رفرم سیاسی غیر دمکراتیک بود و علاوه بر این، انتخابات پارلمانی می‌بایست توسط یک دولت موقت اعلام می‌شد که بخشی از نیروهای سیاسی اپوزیسیون می‌بودند. این‌گونه بود که اپوزیسیون هیچ رغبتی برای قانون اصلاحات سیاسی نشان نداد. سوارز مجبور بود به دخالت بیشتر نیروهای اپوزیسیون در برنامه اش را بپذیرد.
گه اعتدال و گاه دمکرات من به هر جمعیت عضو و کار ستبداد می‌کنم
پس از فروپاشی جمهوری دمکراتیک آلمان و وحدت دو آلمان، کارکنان ارشد وزارت امنیت آلمان شرقی دیگر نمی‌توانستند به عنوان «مقامات مهم» در دولت آلمان فدرال مشغول به کار باشند؛ با این حال گفته می‌شود که بیش از ۱۷ هزار نفر از کارکنان سابق اشتازی پس از اتحاد دو آلمان، در نهادهای دولتی این کشور مشغول به کار شدند.
تو اسباب قتل حسین لله شدی ای دمکرات پست دله
احمد طالب ابراهیمی (عربی: أحمد طالب الإبراهيمي؛ زادهٔ ۵ ژانویهٔ ۱۹۳۲) وزیر سابق و فرزند شیخ علامه محمد بشیر ابراهیمی دارای تحصیلات دکترا در طب از فعالین «اتحادیه دمکراتیک دوستداران بیان» بود. او در دوران جوانی به جبهه آزادیبخش ملی الجزایر پیوست و سرانجام نیز به عنوان نماینده دولت موقت (الجزایر) در قاهره تعیین گردید.
احزاب لیبرال دمکرات، اسلوونی جدید، دمکرات اسلوونی، حزب ملی اسلوونی، حزب مردم و سوسیال دمکرات در این کشور فعالیت سیاسی دارند.
در میان ۱۵ حزب و گروه سیاسی کردستان ایران از جمله «حزب دمکرات کردستان ایران»، «حزب دمکرات کردستان»، «حزب کومله کردستان ایران» و «پژاک» به عنوان احزاب تأثیرگذار از برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق حمایت کرده‌اند. حتی پژاک هم پذیرفته است به آراء مردم کردستان عراق در همه‌پرسی احترام بگذارد.
در انتخابات مجلس فلسطین (۲۰۰۶)، فدا جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین و حزب خلق فلسطین بخشی از لیست مشترک‌البدیل (جایگزین) بود. این لیست ۲٫۸٪ آرا عمومی را بدست آورد و دو کرسی از ۱۳۲ کرسی شورا را بدست آورد.
و در نهایت نیروهای دمکراتیک سوریه در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۱۶ این شهر را به تصرف خود درآوردند.
چه می‌فرمود آقای کمالی دمکرات، انقلابی، اعتدالی
او با حکومت مداری که در نظر او در بر گیرندهٔ حاکمیت دینی، پادشاهی مطلقه، نازیسم، فاشیسم، کمونیسم، سوسیالیسم دمکراتیک، و دیکتاتوری است مخالفت می‌ورزید. رند معتقد بود حقوق را باید یک دولت محدود مشروط به قانون به اجرا درآورد. گرچه دیدگاه‌های سیاسی وی اغلب محافظه کار یا لیبرترینیسم طبقه‌بندی می‌شوند، او واژه «رادیکال» را برای سرمایه‌داری ترجیح می‌داد. او با محافظه‌کاران روی پروژه‌های سیاسی کار می‌کرد؛ ولی با آنان بر سر دیگر مسائل نظیر دین یا اخلاق، اختلاف نظر داشت.
وارن در فوریه ۲۰۱۹ نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۲۰ حزب دمکرات اعلام کرد ولی بعد از این رقابت ها کناره گرفت.