دموکرات

معنی کلمه دموکرات در لغت نامه دهخدا

دموکرات. [ دِ مُک ْ ] ( فرانسوی ، ص ) طرفدار دموکراسی.علاقه مند به حکومت ملی. معتقد به مساوات اجتماعی. آزادمنش. آزادی طلب. مساوات جو. رجوع به دموکراسی شود.
دموکرات. [ دِ مُک ْ ] ( اِخ )2 ( حزب... ) یکی از دو حزب بزرگ کشورهای متحد امریکا که مدعی طرفداری از مردم کم مایه یعنی ارباب حِرَف و صنایع کوچک است ( در مقابل حزب جمهوریخواه که طرفدار صنایع بزرگ و صاحبان آنها می باشد ). این حزب در سال 1792 م. به رهبری تامس جفرسون به منظور مبارزه با حزب فدرالیست و حمایت از آزادی فردی و محدود کردن اختیارات دولت فدرال تشکیل یافت اما از 1828 م. است که حزب دموکرات نامیده میشود. در سال 1923م. با انتخاب ف. د. روزولت حزب دموکرات زمام حکومت را بدست گرفت و پس از وی نیز ترومن به سال 1945 م. در آن حزب به ریاست جمهوری رسید. حزب دموکرات پس از 20 سال حکومت در سال 1952 م. از حزب جمهوریخواه شکست خورد و آیزنهاور به ریاست جمهوری رسید. اما در انتخابات 1960 م. جان اف. کندی و پس از قتل وی جانسون از آن حزب به ریاست جمهوری برگزیده شدند. نشان رسمی این حزب تصویر درازگوش است. ( از دائرةالمعارف فارسی ).

معنی کلمه دموکرات در فرهنگ معین

(دِ مُ ) [ فر. ] (ص . ) طرفدار حکومت دمکراسی .

معنی کلمه دموکرات در فرهنگ عمید

۱. طرف دار دموکراسی.
۲. عضو یا هوادار حزب دموکرات.
۳. دارای حکومت دموکراسی.

معنی کلمه دموکرات در فرهنگ فارسی

طرفداردموکراسی، طرفدارحکومت ملی، آزادیخواه
( صفت ) طرفدار دموکراسی . علاقمند به حکومت ملی .

معنی کلمه دموکرات در فرهنگستان زبان و ادب

[علوم سیاسی و روابط بین الملل] ← مردم باور

معنی کلمه دموکرات در ویکی واژه

(سیاسی): طرفدار حکومت دمکراسی، علاقمند به حکومت ملی و مردمی، معتقد به مساوات اجتماعی، آزادمنش، آزادی طلب، مساوات‌جو،

جملاتی از کاربرد کلمه دموکرات

اقبال قزوینی نویسندهٔ عراقی نمایندهٔ اتحادیه زنان عراق در فدراسیون دموکراتیک بین‌المللی زنان بود. او در اوایل دههٔ سوم زندگی‌اش در نتیجهٔ به قدرت رسیدن صدام حسین در عراق عراق را ترک کرده و در سال ۱۹۷۸ به برلین شرقی در آلمان شرقی رفت و از آن زمان تاکنون در آلمان ساکن بوده‌است. او از سال ۱۹۹۳ عضو انجمن جهانی قلم بوده‌است.
و جانشین وی –محمد مرسی- به عنوان اولین رئیس‌جمهور بر آمدهٔ مصر از انتخابات دموکراتیک، در برابر قضات دادگاه عالی قانون اساسی سوگند یاد کرد.
سال ۱۹۲۷ همزمان با تغییر مشی کمینترن بود که سبب فراهم آمدن امکان بازگشت وی به حزب کمونیست ایران شد. سلطان‌زاده تأسیس «حکومت دموکراتیک کارگران و دهقانان» را آرمان حزب خود اعلام کرد و تا سال ۱۹۳۲ که این حزب به خواست مقامات شوروی منحل اعلام شد، رهبری آن را در دست داشت.
اینک دموکرات پس انقلاب ملک تهدید کرده کرد و لر و ترک و تات را
اغوانیت یک منطقهٔ مسکونی در صحرای غربی است که در جمهوری دموکراتیک عربی صحرا واقع شده‌است.
گرچه من بودم مبعوث دموکرات ولی بی‌سبب منّتِ او گشت گلاویز مرا
دموکرات باشد به ملکی صواب که آنجا نباشد چو قرآن کتاب
ورزشکارانی از آلمان شرقی (جمهوری دموکراتیک آلمان) در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۸۰ در مسکو، اتحاد جماهیر شوروی به رقابت پرداختند. ۳۴۶ شرکت کننده، ۲۲۲ مرد و ۱۲۴ زن، در ۱۶۷ رویداد در ۱۷ رشته ورزشی شرکت کردند.
عارف از حزبِ دموکرات خلاصی چون مور مَطَلَب ز آنکه خلاصیِ تو اندر لگن است
اعتدالی شده مخلص‌، تو دموکرات شدی الغرض من چو تو لات و تو چو من مات‌ شدی
او فارغ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه دانشگاه هلسینکی است. رینه با شکست دادن رقیب خود، یوتا اورپیلاینن، در سال ۲۰۱۴ میلادی برای سمت رهبری حزب سوسیال دموکرات فنلاند انتخاب شد.