دمور

معنی کلمه دمور در لغت نامه دهخدا

دمور. [ دَ ] ( اِ ) آواز نرم و آهسته. ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از برهان ).
دمور. [ دُ ] ( ع مص ) هلاک گردیدن. ( از اقرب الموارد ) ( ناظم الاطباء ). هلاک شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( دهار ). || هلاک کردن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). ناپدید شدن جای و مکان. || بی دستوری درآمدن. ( منتهی الارب ) ( ناظم الاطباء ) ( آنندراج ). دموق. بی دستوری در سرای کسی شدن. ( تاج المصادر بیهقی ) ( از المصادر زوزنی ) ( از غیاث ) ( از اقرب الموارد ). || به بدی ناگاه درآمدن. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ). || حمله کردن. ( ناظم الاطباء ). || سر در جامه کشیدن. ( المصادر زوزنی ).
دمور. [ دُ ] ( ع اِ ) حمله و یورش بد و سخت. ( ناظم الاطباء ).
دمور. [ دَ ] ( ترکی ، اِ ) اسم ترکی حدید است. ( تحفه حکیم مؤمن ). آهن. دمیر ( در تداول امروز ). تمور. تمر. دمر.
دمور. [ دَ ] ( اِخ ) نام یکی از خویشان افراسیاب که در کشتن سیاوش سعی بسیار کرد. ( ناظم الاطباء ) ( از آنندراج ) ( از فرهنگ جهانگیری ) ( از برهان ) ( از شرفنامه منیری ) ( از انجمن آرا ) :
دگر سرکشی بود نامش دمور
که همتا نبودش به توران به زور.فردوسی.

معنی کلمه دمور در فرهنگ معین

(دُ ) [ ع . ] (اِمص . ) تباهی ، هلاکت .

معنی کلمه دمور در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) تباه شدن هلاک گشتن . ۲ - ( اسم ) تباهی هلاکت .
اسم ترکی حدید است .

معنی کلمه دمور در فرهنگ اسم ها

اسم: دمور (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: damor) (فارسی: دَمور) (انگلیسی: damor)
معنی: از شخصیتهای شاهنامه، نام دلاوری تورانی در سپاه افراسیاب

معنی کلمه دمور در ویکی واژه

شخصیت تورانی که در قتل سیاوش مشارکت داشت. برفتند پیچان دمور و گروی ..... بر شاه ترکان پر از رنگ و بوی
تباهی، هلاکت.

جملاتی از کاربرد کلمه دمور

به دست دمور و گروی زره نه بر سرش خود و نه برتن زره
آنتونیتا دیاس دمورایس (۱۹۱۶–۴ آوریل ۱۹۹۹) شاعر و داستان‌نویس برزیلی است که به ادبیات کودک و نوجوان می‌پردازد.
اسنیپ طبق دستور لرد ولدمورت درخواست خود را برای تدریس در سمت پروفسور درس دفاع در برابر جادوی سیاه اعلام کرد و این تقاضای خود را درست پس از پیشگویی سیبل تریلانی و پیش از به قتل رسیدن جیمز و لی‌لی پاتر اعلام نموده بود. در حقیقت این درخواست به جهت جاسوسی برای لرد ولدمورت بود تا اسنیپ بتواند از آن موقعیت در هاگوارتز بهره بگیرد و با بررسی اطلاعات دانش آموزان و زاد و ولدهای جادویی، فرد مورد بحث در پیشگویی را بیابد که در اواخر ژوئیه سال ۱۹۸۰ متولد می‌شد.
بخاک افتاد حالی تا خبر داشت درآمدمور ازو یک نیمه برداشت
هری پاتر از سال ۱۹۹۱ دانش آموز کلاس‌های سوروس اسنیپ در هاگوارتز شد. در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید هری پاتر دردی را در زخم پیشانی اش احساس کرد و تصور می‌کرد که این درد از تبادل نگاه‌های سریع میان او و اسنیپ پدید آمده و از این درد و ارتباط با او احساس خوبی نداشت و این در حالی بود که در همان لحظه پروفسور کوییرینز کوییرل با اسنیپ گفتگو می‌کرد و هیچ‌کس متوجه نبود که لرد ولدمورت در قسمتی از بدن کوییرل اسکان دارد و حضور پنهان او بود که موجب درد در زخم پیشانی هری پاتر و ارتباط و حس دو طرفه شد. هری پاتر شباهات زیادی به پدرش داشت و کمی احساس شهرت و بی‌توجهی به سخن اسنیپ را نیز بروز می‌داد که موجب شد اسنیپ در اولین جلسه کلاس معجون‌سازی کمی او را تحقیر کند.
وزان پس بپیچید سوی دمور گرفت آن بر و گردن او به زور
خاکساری گرچه با خاکم برابرکرده است حرف درکار سلیمان میکندمورم هنوز
همچنین وی در نبرد معروف هاگوارتز که در آن هری پاتر ولدمورت را شکست داد شرکت داشت و به مبارزه با مرگ‌خوارها پرداخت.
دمور و جرنجاش با او برفت به یاری جهن سرافراز تفت
اجرای این طلسم بر روی یک انسان یا هر موجود دیگری موجب مرگ آن موجود می‌شود. ولدمورت استعداد خیلی خوبی در این ورد داشته است
گفتنی است در زمان نوزادی هری وقتی ولدمورت قصد کشتن او را با همین طلسم داشت بر اثر جادوی باستانی مادرش طلسم به سمت خودش برگشت و او نیروی خود را از دست داد.
اتحادیه دموکراتیک فلسطین دارای ۲۱ عضو در مجلس ملی فلسطین است. آنها در آخرین انتخابات در سال ۱۹۸۸ به عنوان نمایندگان جبهه دمورکراتیک برای آزادی فلسطین انتخاب شدند یا به عنوان نمایندگان شاخه‌های مختلف منصوب شدند. از آن زمان تاکنون هیچ انتخابات جدیدی برگزار نشده‌است.
دو شیر ژیان چون دمور و گروی که بودند گردان پرخاشجوی
چو گرسیوز و چون دمور گروی که از شیر شرزه نتابند روی
یکی نامور بود نامش دمور که همتا نبودش به ترکان به زور
تقریباً در همان زمان، کالج‌های زنان تک‌جنسی نیز ظاهر می‌شدند. به گفته ایرنه هاروارت، میندی مالین، و الیزابت دبرا: "کالج‌های زنان در اواسط و اواخر قرن ۱۹ در پاسخ به نیاز به آموزش پیشرفته برای زنان در زمانی که آنها در اکثر موسسات آموزش عالی پذیرفته نمی‌شدند تأسیس شدند. نمونه‌های قابل توجه شامل کالج‌های هفت خواهر است که کالج واسار اکنون به صورت مختلط است و کالج رادکلیف با دانشگاه هاروارد ادغام شده‌است. سایر کالج‌های برجسته زنان که به صورت مختلط تبدیل شده‌اند عبارتند از کالج ویتون در ماساچوست، کالج زنانه وسلیان اوهایو، کالج اسکیدمور، کالج ولز و کالج سارا لارنس در ایالت نیویورک، کالج پیتزر در کالیفرنیا، کالج گوچر در مریلند و کالج کانکتیکات.
دمورش به شهنامه خواند است و بس سیاوس جز این شه نبود است کس
این شرکت توسط لوئیس اسکیدمور، جان مریل، و ناتانیل اوینگز تأسیس گردید اما صاحبنامان دیگری همچون گوردون بانشافت، جان جوهنسن، ادرین اسمیت و بروس گرایام نیز برای آن کار کردند.
گروی و دمور و سپهرم دگر همان نیز نستیهن نامور