دماء

معنی کلمه دماء در لغت نامه دهخدا

دماء. [ دِ] ( ع اِ ) ج ِ دَم. ( ترجمان القرآن جرجانی ص 49 ) ( از اقرب الموارد ) ( منتهی الارب ) ( دهار ) ( ناظم الاطباء ). ج ِدم. به معنی خونها. ( از غیاث ). و رجوع به دم شود.

معنی کلمه دماء در فرهنگ معین

(دِ ) [ ع . ] (اِ. ) جِ دم ، خون ها.

معنی کلمه دماء در ویکی واژه

جِ دم ؛ خون‌ها.

جملاتی از کاربرد کلمه دماء

المبسوط فی فقه الإمامیة نام کتابی فقهی نوشته ابو جعفر محمد بن حسن بن علی بن حسن طوسی، معروف به شیخ الطائفة، شیخ طوسی (م ۴۶۰ ق) می‌باشد. این کتاب یکی از بزرگترین و مهم‌ترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین آثار بجای مانده از شیخ طوسی است.
کتاب «المبسوط» یکی از بزرگترین و مهم‌ترین آثار فقهی قدماء و از مشهورترین آثار بجای مانده از شیخ طوسی است که همواره در طول تاریخ فقه مورد توجه و استفادهٔ فقهای عظام واقع شده و در کتب استدلالی مفصل از آن نقل قول شده و به آن استناد نموده‌اند.
ای دماء پاک پرور ای فرات عذب گوهر بی گنه تا کی حلالی بی جهت تا کی حرامی
از دماء و از لحوم سر کشان در معرکه طیر را داده شراب و وحش را داده طعام
ازینجا بعضی علما گفتند ایمان خصلتی است بسه قسم کرده یکی شهادت دوم عقیدت سیم عمل در شهادت حقن دماء و عصمت اموال است، و در عمل ثبوت عدالت، و در عقیدت حصول معرفت. اما شهادت و عمل ظاهراند و احکام ان ظاهر و عقیدت غیبی است و حکم آن در آخرت، ترک عقیدت نفاق است، و ترک عمل فسق، و ترک شهادت کفر.
هز القلوب و ردها بصدوده فغدا دماء العاشقین مبددا
به جز اخبار اسحاق بن ابراهیم دو اثر دیگر نیز از او یاد شده‌است: الشعر و الشعراء القدماء والاسلامین و الطبیخ. علی بن یحیی شاعری ستایش‌شده بود و بسیاری از ادبای پس از او وی را از این بابت ستوده‌اند، از جمله صاحب بن عباد وزیر آل‌بویه که از وی به عنوان یکی از زبردست‌ترین و ظریف‌ترین شاعران یاد کرده‌است.
پس سرانِ لشکر و مِهترانِ مُلک به نزدیکِ استاد ابوعبدالله الرّودکی رفتند -و از نُدماءِ پادشاه هیچ کس محتشم‌تر و مقبول‌القول‌تر از او نبود-، گفتند:
معانی روحنا ماء زلال و بالا لفاظ ما زج بالدماء