دلکش. [ دِ ک َ / ک ِ ] ( نف مرکب ) کشنده دل. رباینده و کشنده دل بسبب زیبائی و دلفریبی و خوشی و کشی و جز آن. صفت زیبا و نیکو و کش و فریبا. مرغوب و مطبوع. ( آنندراج ). جذاب.مطلوب. محبوب. پسندیده. مرغوب. ( ناظم الاطباء ). دلربا. خوش آیند. گیرا. دلاویز. مفرح. دلپذیر : فتنه شدم برآن صنم کش بر خاصه برآن دو نرگس دلکش بر.دقیقی.دلم مهربان گشت بر مهربانی کشی دلکشی خوش لبی خوش زبانی.فرخی.به پاسخ گفت وی را ویس دلکش صبوری چون توانم من در آتش.( ویس و رامین ).فریش آن فریبنده زلفین دلکش فریش آن فروزنده رخسار دلبر.؟ ( از لغت فرس اسدی ).هر لفظی از آن چو صورتی دلکش هر بیتی از آن چو لعبتی زیبا.مسعودسعد.در نظاره او [ مرغزار ] آسمان چشم حیرت گشاده ، تنزهی هرچه دلکش تر. ( کلیله و دمنه ). نزد بزرگان به از قصیده دلبر قطعه شیرین و عذب و چابک و دلکش.سوزنی.منه بیش خاقانیا بر جهان دل که عاشق کش است ارچه دلکش فتاده ست.خاقانی.گرچه همه دلکشند از همه گل نعزتر کو عرق مصطفاست و آن دگران خاک و آب.خاقانی.مرغزار او نزه و دلکش بود. ( سندبادنامه ص 120 ). چو زنگی به خوردن چنین دلکش است کبابی دگر خوردنم ناخوش است.نظامی.فرومانده ز بازیهای دلکش در آب و آتش اندر آب و آتش.نظامی.گلی دیدم ز دورت سرخ و دلکش چو نزدیک آمدی خود بودی آتش.نظامی.مرا گر روی تو دلکش نباشد دلم باشد ولیکن خوش نباشد.نظامی.شه از دیدار آن بلور دلکش شده خورشید یعنی دل پرآتش.نظامی.بیاورد آتشی چون صبح دلکش وزآن آتش به دلها درزد آتش.نظامی.پس از یک هفته روزی خرم و خوش چو روی نوعروسان شاد و دلکش.نظامی.کسی کو سماعی نه دلکش کند صدای خم آواز او خوش کند.نظامی.تماشای این باغ دلکش کنم بدو خاطر خویش را خوش کنم.نظامی.شب خوش مکنم که نیست دلکش بی تو شب ما و آنگهی خوش.نظامی.هر صبح کزین رواق دلکش
معنی کلمه دلکش در فرهنگ معین
(دِ. کَ ) ۱ - (ص فا. ) دلپذیر، خوشایند. ۲ - (اِ. ) گوشه ای در دستگاه ماهور.
معنی کلمه دلکش در فرهنگ عمید
دلربا، دلپذیر، دل فریب، خوشایند.
معنی کلمه دلکش در فرهنگ فارسی
دلپذیر، دلفریب، خوش آیند ۱ - ( صفت ) دلپذیر خوش آیند دلربا ۲ - ( اسم ) نوعی آواز شور است با فرود مخصوص که در ماهور نواخته میشود .
معنی کلمه دلکش در فرهنگ اسم ها
اسم: دلکش (دختر) (فارسی) (هنری) (تلفظ: del kesh) (فارسی: دلکش) (انگلیسی: delkesh) معنی: جذاب، خوب، و زیبا، نام یکی از گوشه های موسیقی ایرانی
معنی کلمه دلکش در دانشنامه آزاد فارسی
دلکش در جوانی دلکش در ایام پیری دلکش در ایام پیری دلکش (بابل ۱۳۰۳ـ تهران ۱۳۸۳ش) (نام اصلی: عصمت باقرپور پنبه فروش) خوانندة ایرانی ترانه و آواز. خواندن را از جلسات سرود مدارس آغاز کرد؛ بعد «ظهیرالدینی» او را به روح الله خالقی معرفی کرد و بعدتر به توصیة خالقی و علینقی وزیری، زیرِ نظر عبدالعلی وزیری، خواننده و تارنواز، به تمرین و تعلیم پرداخت. اولین برنامه های او در ۱۳۲۴ـ۱۳۲۵ از رادیو تهران پخش شد. مهدی خالدی، نوازندة ویولُن و آهنگ ساز، امکانات صدای او را کشف کرد و پس از آن آثاری پدید آورد که او را به شهرت رساند. اولین صفحاتش حاوی ساخته های خالدی و نیز ترانه های محلی مازندرانی، از ۱۳۲۵ تا ۱۳۳۱ در تهران و هندوستان پر شد. بعد از قطع همکاری با خالدی، با آهنگ سازان و ویولُن نوازانی چون مجید وفادار، علی تجویدی، برادران لشگری، ناصر زرآبادی، حبیب الله بدیعی، و پرویز یاحقی، همکاری کرد. نقش آفرینی او در فیلم های ایرانی، باعث افزایش شهرت و محبوبیتش شد. سال ها بعد، کهولت و بیماری نیز تفاوت چندانی در صدای او ایجاد نکرد و بعد از ۷۰سالگی نیز در لندن و در آلمان کنسرت داد. توانایی او بیشتر در زمینة خواندن ترانه و تصنیف بود. دلکش با نام مستعار «نیلوفر» نیز ملودی هایی ساخته که اجرا شده است.
معنی کلمه دلکش در ویکی واژه
دلپذیر، خوشایند. گوشهای در دستگاه ماهور.
جملاتی از کاربرد کلمه دلکش
از قدوم دلکش جان پرورت مژدهای بفرست سوی مؤمنان
از خجالتها که مییابد ز نقش دلکشش روح مانی ماند خواهد تا قیامت در عذاب
آواز ابوعطا غمانگیز و سوزناک توصیف شدهاست و احساس آن با دستگاه شور نزدیکی دارد. بخشی از موسیقی مذهبی ایران نظیر اذان و قرائت قرآن معمولاً در گوشهٔ حجاز اجرا میشود و این گوشه دارای حال و هوای «عربی» توصیف شدهاست. آواز ابوعطا در موسیقی بومی ایران بسیار رایج است. قطعهٔ «مگر نسیم سحر» از قمرالملوک وزیری به آهنگسازی مرتضی نیداوود و آلبوم عشق داند اثر محمدرضا شجریان و محمدرضا لطفی نمونههایی از آواز ابوعطاست. تصنیف بهار دلکش منسوب به درویشخان نیز از آثار شاخص ساختهشده در آواز ابوعطا (گوشهٔ حجاز) است.
آتش کاروان یکی از قطعات مشهور موسیقی ایرانی ترانهای است با شعری تمثیلی از بیژن ترقی و آهنگ علی تجویدی. دلکش این ترانه را نخستین بار، در دهه ۳۰ خورشیدی خواند. این کار در دستگاه شور است. سال ۱۳۸۵ نیز کتاب آتش کاروان که مجموعه اشعار بیژن ترقی بود با حضور محمد رضا شجریان رونمایی شد.
وصلت صنما بهشت دلکش باشد هجران تو دوزخی پر آتش باشد
در آن حالت بود که باشد او خوش مراعاتش کند محبوب دلکش
دل بلبل وباغ عارضت گلزارست جان نقطه و خطّ دلکشت پرگارست
زین العابدین شیروانی ملقّب به مستعلیشاه در بستان السّیاحه ذکر میکند که: «... و دیگر رودبار اصفهان در کنار زنده رود … جایی خوش و هوایی دلکش و ابوعلی که یکی از مشایخ سلسله علیّه است از همین رودبار بوده. فقیر امسال به زیارت آن بزرگوار موفّق شده در آن قریه که مدفونست مشهور به ده بوعلی است.»
این اثر در سال ۱۳۷۷ با اجازه علی تجویدی توسط علیرضا افتخاری در آلبوم یاد استاد بازخوانی و منتشر شد که با استقبال بسیاری روبهرو شد و از پرفروشترین آلبوم های علیرضا افتخاری میباشد. همچنین جلال همتی که تبحر خاصی در بازخوانی آثار بانو دلکش داشت، این اثر را در یکی از کاستها که تماما بازخوانی آثار بانو دلکش بود اجرا نموده که بسیار ژست و دقیق اجرا شده است.
این سرود بر روی ترانه ای از دلکش بنام حاصل عشق و با آهنگسازی مجید وفادار در سال 1336 یا 37 ساخته شده.
شکستهزلف بتی مست در سرای من است که روی دلکش او باغ دلگشای من است
چون دم خوش نمیزنم بی لب لعل دلکشت بار غم تو چون کنم گر نکشم به ناخوشی
چنین دلکش از آن رو گشته معنیهای رنگینش که فکر واعظ از خون جگرشان غازه میسازد
دل سوی باغ میکشدم، کان بهار را بر طرف لاله سبزه دلکش برآمده است
یعقوب شخصیت دلکشی نیست؛ او از لابان دزدی میکند، عیسو را فریب میدهد و برکتی که اسحاق قصد داشت به عیسو بدهد را با نیرنگ میدزدد. این میتواند تکرار همان مضمونی باشد که در افسانه آفرینش آدم و حوا دیده میشود: قهرمان داستان به جای اینکه منتظر رحمت الهی بماند، آنچه میخواهد را با دزدی به دست میآورد. داستان یعقوب همچنین مشابه داستان ابراهیم است؛ او نیز به سرزمینهای مختلف سفر میکند و همچنین مضامین برکت، فرزند و سرزمین در آن وجود دارد، با این تفاوت که در این داستان تمرکز بر رابطه میان برادران است، نه رابطه پدر با پسر.
مقصد ما را چراگاه خوشست یار ما آنجا کریم و دلکشست