دلجو

معنی کلمه دلجو در لغت نامه دهخدا

دلجو. [ دِ ] ( نف مرکب ) دل جوی. دلجوینده. جوینده دل. تسلی دهنده و آرامش دهنده دل. رجوع به دلجوی شود. || مرغوب. مطلوب. پسندیده. شایسته. موافق. ( ناظم الاطباء ) :
طبع دلجو خوشتر از گنج زر و کان گهر
خوی نیکو بهتر از شاهی و ملک بیکران.فرخی.

معنی کلمه دلجو در فرهنگ عمید

۱. دلخواه، پسندیده، شایسته.
۲. نوازش کننده.
۳. تسلی دهنده.
۴. مهربان.

معنی کلمه دلجو در فرهنگ فارسی

دلخواه، پسندیده، شایسته، نوازش کننده، مهربان

معنی کلمه دلجو در فرهنگ اسم ها

اسم: دلجو (دختر) (فارسی) (تلفظ: del ju) (فارسی: دلجو) (انگلیسی: del ju)
معنی: دلخواه، پسندیده، شایسته، نوازش کننده، تسلی دهنده، مهربان، ( به مجاز ) خوب، زیبا پسندیده، ( در قدیم ) تسلی دهنده ی دل، غم خوار، عاشق، معشوق، زیبا و پسندیده، تسلی دهنده دل

جملاتی از کاربرد کلمه دلجو

صائب گذشته است ز افلاک آه من هر گاه در دل آن قد دلجو گذشته است
مفت است اگر سنگدلیهای معلم دلجویی اطفال به آدینه گذارد
سواد دوستی رسمی ندارد غیر دلجویی ز مهمان می خرد اسباب مجلس خانه خواه آنجا
خون به دل ماه از رخ نیکوی تو است یا به گل سرو از قد دلجوی تو
کو فرصت دلجویی مرغان گرفتار خاری نتوانست برآورد ز پا گل
شاه صفی پس از خطاب و عتاب و اخراج داود خان «به واسطهٔ دلجویی و افتخار امام‌قلی خان، در این روز عنان عزیمت به صوب منزل او انعطاف فرموده خان معظم الیه آداب ضیافت و مهمان‌داری به رسم دلخواه به فعل آورد».
از سر کوی که آن مه با قد دلجو گذشت از لب بام فلک غوغای های و هو گذشت
وی در سال‌های اخیر در نمایش بالش سه نفره و فیلم از مهسا تا هنوز... آثار فرزان دلجو حضور داشت.
انتشار اطلاعات شخصی راننده توسط مسافر و اطلاعیه اولیه اسنپ در «دلجویی» از مسافر، در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها جنجال به وجود آورد و تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی از تحریم اسنپ حمایت کردند. بسیاری از کاربران فضای مجازی ضمن به راه انداختن کمپینی برای تحریم اپلیکیشن اسنپ، اقدام به حذف این اپلیکیشن از گوشی‌های خود کردند و گفتند دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. در مقابل، اسنپ اطلاعیه ای منتشر کرد و از مسافر به خاطر نرسیدن به مقصد و از راننده به خاطر افشای اطلاعاتش عذرخواهی کرد. این اطلاعیه مورد انتقاد رسانه‌های مختلف قرار گرفت.
سید اسحاق دلجو حسینی (زاده شهریور ۱۳۳۹ در ولایت کابل) سیاست‌مدار اهل افغانستان، رهبر ائتلاف ملی افغانستان است که کارشناس مسائل سیاسی افغانستان بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ بود. وی در بر اساس نتایج اولیه با حدود ۴۴ درصد آراء بالاترین میزان آراء را به خود اختصاص داده و همراه اشرف غنی احمدزی به دور دوم انتخابات راه یافته بود اما نهایتاً مغلوب وی گردید.
همه این کارها درست وارونهٔ آن سیاست دلجویانه‌ای بود که کوروش بنیاد نهاده بود. خشایارشا بایست در دوران طولانی اقامت پیش از پادشاهی خود در بابل به خوبی با مذهب بابلیان و آیین آن آشنا شده باشد. او می‌دانست که پیکرهٔ مردوک برای برگزاری مراسم جشن سال نو ضرورت دارد.

داریوش در سنگ‌نوشته بیستون از بازسازی نیایشگاه‌هایی که گئومات مغ ویران کرده بود، سخن می‌گوید. همچنین برای دلجویی از مصری‌ها که در زمان کمبوجیه نیایشگاه‌هایشان ویران شده بود، به معابد آن‌ها رفته و ادای احترام کرد و نیایشگاه تازه‌ای برای آمون ساخت که خرابه‌های آن، هنوز از مملکت‌داری داریوش حکایت می‌کند. کاهن بزرگ مصر را که به شوش تبعید شده بود، به مصر بازگرداند و او را بسیار احترام کرد. به‌واسطهٔ این اقدامات مصری‌ها از داریوش راضی شده و او را یکی از قانون‌گذاران بزرگ خود دانستند.

بهمن نزد رستم می‌ماند و رستم به او هنرهای شاهانه می‌آموزد. چندی پس از آن رستم نامه‌ای دلجویانه به گشتاسپ می‌نویسد و از او پاسخی گرم دریافت می‌کند، که در آن خواسته شده بهمن به دربار شاه برود. کمی پس از آن، رستم نابکارانه بدست برادر ناتنی خود شَغاد کشته می‌شود. بهمن که اکنون بر تخت نشسته، به کین‌خواهی پدر برخاسته و به زابلستان می‌تازد، فرامرز را کشته، زال را زندانی کرده، و سرزمین او را به تاراج می‌برد.
بر اساس گزارش رسانه‌ها، تینا دلجو، مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای علوم سیاسی بازداشت و برای اجرای یک سال محکومیت خود به زندان لاکان رشت انتقال یافت. وی در آذرماه امسال به اتهام "تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران" به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
رسم دلجویی عشاق نیاموخته است ره سوی خانه آیینه نجسته است هنوز
«در روزنامه ایران خواندم که بنیاد شهید می‌خواهد ندا را شهید اعلام کند. پیام فرستادم و گفتم هیچ وقت این کار را نکنید، ندا را شهید اعلام نکنید. من اجازه همچین کاری را به شما نمی‌دهم. ما فقط خواستار اجرای عدالتیم و دلجویی و دیه به هیچ درد ما نمی‌خورد.»
مدار از خال روی ساده رویان چشم دلجویی که در دوران خط این نقطه با پرگار می باشد
همچنین فتحعلی‌شاه به منظور دلجویی و خون‌بها الماس گرانبهای ۸۸ قیراطی (معروف به الماس شاه) که هنگام فتح هندوستان به دست نادرشاه افشار افتاده بود را توسط نوه‌اش خسرو میرزا در سنت پترزبورگ به تزار نیکلای یکم تقدیم کرد.
از آن نامداران که با او بدند همه راز داران دلجو بدند
ای صبا بنما بکوی آن بت مهروی روی رخصت گفتار اول زان مه دلجوی جوی