دسک
معنی کلمه دسک در لغت نامه دهخدا

دسک

معنی کلمه دسک در لغت نامه دهخدا

دسک. [ دَ ] ( اِ ) رشته و ریسمان تابیده را گویند که بر سوزن می کشند. ( برهان ) ( آنندراج ). رشته جامه دوختن. ( شرفنامه منیری ). دسه. دشک. و رجوع به دسه و دشک شود.
دسک. [ دِ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان نبت بخش نیکشهر شهرستان چاه بهار. واقع در 68هزارگزی باختر نیکشهرو کنار راه مالرو فنوج به نبت. با 250 تن سکنه. آب آن از رودخانه و راه آن مالرو است. ساکنین آن از طایفه شیرانی هستند. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 8 ).

معنی کلمه دسک در فرهنگ معین

(دَ ) (اِ. ) = دشک . دسه : رشته و ریسمان تابیده .

معنی کلمه دسک در فرهنگ فارسی

( اسم ) رشته و ریسمان تابیده .
دهی است از دهستان نبت بخش نیکشهر شهرستان چاه بهار .

معنی کلمه دسک در دانشنامه عمومی

دسک (بشاگرد). دسک، روستایی در دهستان درآبسر بخش گوهران شهرستان بشاگرد در استان هرمزگان ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، جمعیت این روستا برابر با ۱۰۶ نفر ( ۳۰ خانوار ) بوده است.
دسک (مجارستان). دسک ( به مجاری: Deszk ) یک منطقهٔ مسکونی در مجارستان است که در ناحیه سگد واقع شده است. دسک ۵۲٫۰۵ کیلومتر مربع مساحت و ۴٬۰۴۸ نفر جمعیت دارد.
دسک (نیک شهر). دسک ( نیک شهر ) ، روستایی از توابع بخش بنت شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان بنت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمع۲۰۰۰ نفر ( ۳۵۱خانوار ) بوده است.

معنی کلمه دسک در ویکی واژه

دشک. دسه: رشته و ریسمان تابیده.

جملاتی از کاربرد کلمه دسک

ترا که هست همی خور که هر کرا نبود چو بدسکال تو از غصّه دل غمین دارد
زعزم تیرتو نعلش درآتش است مگر که خودسکون نشناسد چوعادت دوران
الکترون به توسعه‌دهندگان امکان توسعه برنامه‌های رابط کاربری گرافیکی دسکتاپ را با استفاده از فناوری‌های وب یعنی موتور چیدمان کرومیوم برای پردازش فرانت‌اند و زمان اجرای نود جی‌اس برای پردازش‌های بک‌اند، به‌صورت همزمان، فراهم می‌کند.
خوارست پیش نیزه تو جان بدسگال زان روی بدسکال تو شد نیزه خوار خوار
در حالی‌که جوایز تونی تنها به نمایش‌های برادوی اختصاص می‌یابند، جوایز دیگری مثل جایزه دراما دسک و جایزه اوبی برای نمایش‌های آف برادوی در نظر گرفته شده‌است.
سمند ترا نعل بادا هلال کمند تو در گردن بدسکال
شب نیک‌خواه تو بادا چو روز گل بدسکال تو بادا چو خار
رقیب اصلی نرم‌افزار رویت در بازار تکلا استراکچرز و آرشیتکچرال دسکتاپ می‌باشد.
یکی دشنه در دست آن بدسکال چو در دست زنگی گردون هلال
اتم یک نرم‌افزار دسکتاپ است که به وسیله تکنولوژی‌های وب توسعه داده شده‌است. اتم یک نرم‌افزار رایگان است که به وسیله جامعه متن باز نیز حمایت و توسعه پیدا می‌کند.
الکتروزاوودسکایا (روسی: Электрозаводская) ایستگاهی است در متروی مسکو. این ایستگاه یکی از تماشایی‌ترین و مشهورترین ایستگاه‌های مترو مسکو است. این ایستگاه به عنوان بخشی از خط سوم متروی مسکو در ۱۵ مه ۱۹۴۴ و در خلال جنگ جهانی دوم افتتاح شد و به خاطر معماری ویژه آن که اثر ولادیمیر شوکو است (او در خلال پروژه در ۱۹۳۹ درگذشت) یکی از نمادهای متروی مسکو است.
اتودسک یکی از اولین شرکت‌هایی می‌باشد که با ساخت اتوکد استفاده از کامپیوتر را در طراحی مهندسی رواج داد. پس از آن بود که کامپیوتر یکی از ابزارهای اصلی طراحی مهندسی به حساب آمد.
فیلم‌های زیادی توسط اتودسک تری‌دی‌اس مکس یا نسخه‌های قبلی با نام متفاوتی ساخته شده‌اند. فیلم‌های پرفروشی چون آواتار و ۲۰۱۲ که از گرافیک سه‌بعدی کامپیوتری بهره برده‌اند، از این دسته می‌باشند. البته، در کنار اتودسک تری‌دی‌اس مکس، نرم‌افزار مادباکس برای ساخت بافت‌ها استفاده شده‌است.
که در کینه گه آمد آن بدسکال بدانست کاو نیست فرخنده زال
اگر چشم گردد دل بدسکال بدو در شود تیغ او چون وسن
بجز نیکی مکن در دهر خونخوار که دنیا بدسکال است ای وفادار
ازو هر آنکه بود بدسکال او غمگین بدو هر آنکه بود نیکخواه او شادان
استان کالینینگراد (روسی: Калининградская область، تلفظ: کالینینگرادسکایا اُبلاست) یکی از واحدهای فدرال روسیه است. این واحد فدرال در کرانه دریای بالتیک واقع است.
امامزاده الله‌آباد مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بردسکن، بخش شهرآباد، روستای الله‌آباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
در نوامبر ۱۹۱۸ او به ارتش تازه تأسیس لهستان پیوست و جای ارتشبد تادئوس یوردان روزوانوفسکی را در ستاد کل ارتش لهستان گرفت که تا مارس ۱۹۱۹ بر این سمت بود. در طول جنگ لهستان-شوروی شپتسکی فرماندهی جبهه شمالی لهستان را بر عهده داشت و فرماندهی عملیات مینسک با او بود. او با فرمانده کل قوا لهستان، مارشال یوزف پیلسودسکی بسیار مخالف بود که در نهایت باعث عزل او از فرماندهی شد.