دست نخورده

معنی کلمه دست نخورده در لغت نامه دهخدا

دست نخورده. [ دَ ن َ خوَرْ / خُرْ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) سالم. چنانکه نهاده باشند. || بکر. دوشیزه. به مهر.

معنی کلمه دست نخورده در فرهنگ فارسی

دست نخورده بکر سربمهر .
سالم . چنانکه نهاده باشند

معنی کلمه دست نخورده در ویکی واژه

intatto
intero

جملاتی از کاربرد کلمه دست نخورده

پس از ورود امپراتوری هلند به استرالیا، آبل تاسمان نام این سرزمین را هلند نو گذاشت. هلندی‌ها خودشان علاقه چندانی به سکونت در هلند نو نشان ندادند و این سرزمین تا چندین دهه بعد دست نخورده باقی ماند.
این ارگ در زمین لرزه طبس (۱۳۵۷) ویران شد ولی فعلاً به همان صورت دست نخورده باقی مانده‌است. گفته می‌شود این ارگ راه‌های زیر زمینی به خارج از قلعه داشته که سواری با اسب از داخل آن عبور می‌کرده است.
این روستا یکی از روستاهای بکر و دارای طبیعتی دست نخورده می‌باشد.
باور نادرست استفاده از ده درصد مغز یک باور پذیرفته شده به‌طور گسترده در بین مردم است که می‌گوید همه یا اکثر انسان‌ها تنها از ۱۰ درصد یا مقدار کم دیگری از مغزشان استفاده می‌کنند. همچنین گفته شده‌است که افراد ممکن است از این قسمت دست نخورده بهره‌برداری کنند و هوش خود را افزایش دهند. این باور در مورد افرادی چون آلبرت اینشتین نیز به کار رفته‌است و گفته شده که آن‌ها توانسته‌اند از مقداری کمی بیشتر از مغزشان استفاده کنند و بدین ترتیب موفق به درک پدیده‌های پیچیده شده‌اند.
همه ساله ایرانگردان، کوهنوردان و علاقه‌مندان به طبیعت، به‌خصوص در فصل بهار، این منطقه بکر و دست نخورده را مقصد خود قرار می‌دهند. لازم به ذکر است که اخیراً تورهای گردشگری نیز، در این منطقه تورهایی را برگزار می‌کنند و همین علت، باعث رونق صنعت توریسم در روستا گردیده است.
سیستم قضایی بسیاری از مستعمرات بریتانیا هنوز بر پایه سیستم قضایی امپراتوری است که در این کشورها به یادگار مانده است. میسیونرهای بریتانیایی که در سرتاسر جهان سفر کردند، منجر به رواج پروتستانتیسم و به ویژه شاخه انگلیکان شدند. معماری مستعمراتی بریتانیا مانند شیوه ساخت کلیسا، راه‌آهن و ساختمان‌های دولتی هنوز در برخی از مستعمرات پیشین دست نخورده باقی مانده است.
ابشارهای شیر آباد در هفت کیلومتری شهر خان ببین و در روستای شیر آباد واقع شده است، این آبشار هه دارای هفت آبشار پشت سر هم است و در بین آبشار دوم و سوم غار دیو سپید واقع شده است ک همان غار معروف خان هفتم رستم در شاهنامهٔ فردوسی است. تنها سمندر سفید گرگانی در جهان ک در حال انقراض است در این غار زندگی می‌کند. وجود پارک‌های جنگلی و چشمه سارهای گوناگون بر زیبایی این مکان افزوده است، این مکان دارای دستشویی، هتل، رستوران و تمامی امکانات است، ضمن این که آبشار سوم آن به عنوان عروس ابشارهای ایران شناخته و آبشار اول ان با عمق ۳۰ متر از گودترین ابشارهای ایران به‌شمار می‌رود، طبیعت بکر و دست نخوردهٔ ان زبان زد عام و خاص نیزهست
- سفرهای اکتشافی از پنجاه سال پیش از این دوره به سرزمین‌های آفریقا، خاور دور و آمریکا درهای زیادی را به روی اروپائیان گشوده بود. آشنایی با فرهنگ‌های پیشرفته، دستیابی به معادن دست نخورده، گسترش تجارت و…
در هنگام صلح ۵۰۰۰ سرباز روس همواره در درون ارگ حضور داشتند اما در سال ۱۸۶۳ و در هنگام قیام ژانویه ساختمان ارگ مجهز به ۵۵۵ توپ و ۱۶۰۰۰ سرباز بود که بر تمام شهر اشراف داشتند. با شروع سده بیستم میلادی دیگر مشخص بود که این استحکامات توانایی مقاومت در برابر جنگ افزارهای مدرن را ندارند و در سال ۱۹۱۳ فرمان تخریب ارگ صادر شد اما دو سال بعد در ۱۹۱۵ با عقب نشینی ارتش روسیه از ورشو، ساختمان ارگ به دست نیروهای آلمانی افتاد. در آن زمان نیروهای آلمانی اقدام به تخریب قسمت‌هایی از ارگ کردند اما قسمت اعظم آن دست نخورده ماند و پس از استقلال لهستان به دست ارتش لهستان افتاد.