دزدیدن

معنی کلمه دزدیدن در لغت نامه دهخدا

دزدیدن. [ دُ دی دَ ] ( مص ) بردن. سرقت. به نهانی مال دیگری را برای خود گرفتن. برداشتن مال دیگری برای خود درنهان. ( یادداشت مرحوم دهخدا ). سرقت کردن و بردن مال کسی را به مکر و فریب و در پنهانی و یا گرفتن مال کسی را دربیابان و صحرا بزور و قهر و غلبه و ربودن به مکر و خدعه. ( ناظم الاطباء ). احتراس. اختراب. استباع. ( از منتهی الارب ). اسلال. ( تاج المصادر بیهقی ). بَوق. ( از منتهی الارب ). تَوسل. ( دهار ). حَرس. ( منتهی الارب ). سَبع. عُدوان. عُدی ̍. عِهار. عَهارة. عهر [ ع َ / ع ِ / ع َ هََ ]. عُهور. عُهورة. فَقع. لَصاص. لَصَص. لُصوص. لُصوصة. لُصوصیة. مُعاهرة. ( از منتهی الارب ) : بازرگانان فرزندان ایشان را [ مردم سودان را ] بدزدند و بیارند و خصی کنند... و اندر میان ایشان مردمانی اند که فرزندان یکدیگر را بدزدند. ( حدود العالم ).
به زلف تنگ ببندد بر آهوی تنگی
به دیده دیده بدزدد ز جادوی محتال.منجیک.به گربه ده و به غلبه ، سپرز و خیم همه
وگر یتیم بدزدد بزنش و تاوان کن.کسائی.او دزدد و من گدازم از شرم
دزدافشاریست این نه آزرم.نظامی.بدزدید بقال ازونیم دانگ
برآورد دزد سیه کار بانگ.سعدی.به برجی رفت و درجی بدزدید. ( گلستان سعدی ) خرابه ، خرب ، خروب ؛ دزدیدن شتر کسی را. ( از منتهی الارب ). غلل ، غلول ؛ چیزی از غنیمت بدزدیدن. ( دهار ). قف ؛ دزدیدن صیرفی سیم را میان انگشتان. ( منتهی الارب ).
- امثال :
چاه نکنده منار دزدیدن ؛ پیش از آب موزه کشیدن. ( امثال و حکم ).
اول چاه را بکن سپس منار بدزد ، نظیر: چاه نکنده منار دزدیدن. ( امثال و حکم ).
دزدی که نسیم را بدزدد دزد است .
مدزد و مترس ، نظیر: آن را که حساب پاک است از محاسبه چه باک است. ( امثال و حکم ).
- چرخ عمر کسی دزدیدن ؛ کاستن و گرفتن زندگی او :
از تو هموار همی دزدد عمرت را
چرخ بیدادگر و گشتن هموارش.ناصرخسرو.- دزدیدن چشم ؛ چشم دزدیدن ، برطرف کردن نگاه از کسی یا از چیزی. خودداری کردن از نگاه. دزدیده نگاه نکردن :
چشم دزدیدم ز نور حضرتش
تا نپنداری که عمدا دیده ام.خاقانی.گاه بدزدیم چشم از تو ز بیم رقیب
گه به نظر بشکنیم چشم رقیب ترا.خاقانی.

معنی کلمه دزدیدن در فرهنگ معین

(دُ دَ ) (مص ل . ) بردن مال یا پول دیگران به طور مخفی .

معنی کلمه دزدیدن در فرهنگ عمید

۱. بردن مال دیگری پنهانی و بی خبر که صاحب مال در آن لحظه آگاه نشود، دزدی کردن.
۲. کنار کشیدن خود.

معنی کلمه دزدیدن در فرهنگ فارسی

دزدی کردن، بردن مال دیگری پنهانی وبی خبرازصاحبش
( مصدر ) ( دزدید دزدد خواهد دزدید بدزد دزدنده دزدیده ) گرفتن و بردن مال و پول کسی به زور یا بمکر و فریب سرقت کردن .
دهی است از بخش رامیان شهرستان گرگان واقع در ۶ هزار گزی جنوب خاوری رامیان با ۳۵٠ تن سکنه آب آن از چشمه سار و راه آن مالرو است به این ده دزدک نیز میگویند.

معنی کلمه دزدیدن در ویکی واژه

بردن مال یا پول دیگران به طور مخفی.
کنش برداشتن مال دیگری برای خود در نهان. تو عقل خويش را از می نگهدار / تو می را عقل دزديدن مياموز . «مولوی»

جملاتی از کاربرد کلمه دزدیدن

نپذیرفتن نتایج انتخابات و عدم قبول سازوکار قانونی اعتراض به نتایج را رسانه‌های متعددی که حامی حزب دموکرات هستند -از جمله آتلانتیک، بومرنگ، اکونومیست، فایننشال تایمز، گاردین، نیویورکر، نیویورک تایمز و واشینگتن پست- اقدام به کودتا نامیده‌اند. البته ترامپ هم متقابلاً آنها را به دزدیدن آراء مردم و کودتا متهم ساخت.
بسکه با سامان شد از حسن ملیحی دیدنم بر کباب دل نمک پاشد نگه دزدیدنم
تو عقل خویش را از می نگهدار تو می را عقل دزدیدن میاموز
نهنگ‌های قاتل در طول تاریخ انسان را در شکار نهنگ‌ها کمک کرده‌اند. نمونه‌ای از چنین همکاری میان شکارچیان نهنگ و نهنگ‌های قاتل، در استرالیا دیده شد که در آن نهنگ‌های قاتل با کشاندن نهنگ‌ها به منطقه‌ای خلیجی و کمک به شکارچیان در به دام انداختن آن‌ها، زبان و لب‌های نهنگ‌های شکار شده را به عنوان دستمزد دریافت می‌کردند؛ رابطه‌ای که به نام «قانون زبان» شناخته می‌شد. با اینکه این همکاری در شکار میان انسان‌ها و بعضی دسته‌های نهنگ‌های قاتل وجود داشته و دارد، نهنگ‌های قاتل اغلب به چشم مزاحمان شکارچیان نگریسته می‌شوند چرا که اقدام به دزدیدن ماهی از تورهای ماهیگیران می‌کنند.
در تاریخ 24 اردیبهشت چهارصد و سه در پی اعتراض اهالی روستا به دزدیدن منابع آبی روستا توسط حکومت جمهوری اسلامی ( جاعش ) و انتقال آب به شهرک ویلایی بنیاد مسکن، حدود پانصد نیروی مزدور ( گارد ویژه دماوند و تهران، سپاه دماوند، سپاه آبسرد) طی دو مرحله ( صبح و عصر ) به این روستا حمله کرده و ضمن ضرب و شتم شدید اهالی این روستا ( بخصوص افراد مسن ) و بازداشت جوانان روستا، اقدام به تیراندازی با سلاح جنگی و زخمی نمودن دو تن از اهالی روستا نمودند.
بنابر گفته آنانیا شیراکاتسی، ارمنیان مجموعه ستارگان راه شیری را مربوط به نام واهاگن دانسته و آن را «راه قدیمی خورشیدی» نامیده‌اند. به نظر او ارمنیان معتقد بودند واهاگن و «بارشامین» ایزد بزرگ آشوریان، در زمستانی سخت، مشغول دزدیدن کاه بوده‌اند، آن‌ها هنگام بازگشت کاه‌ها را در آسمان جا گذاشتند، و بدین گونه در آسمان مجموعه‌ای از کاه ایجاد شده‌است، از این رو راه شیری در ارمنی به «راه کاه‌دزدی» معروف است.
توان غم تو ز جان خراب دزدیدن اگر ز شعله توان اضطراب دزدیدن
پسری به نام استنلی به جرم دزدیدن کفشی مربوط به یکی از معروفترین بازیکنان بسکتبال به اردوگاه گرین لیک در تگزاس منتقل می‌شود. صاحب اردوگاه که زنی خشن است، بچه‌ها را مجبور به کندن گودال‌هایی می‌کند. بچه‌ها راز گودال‌ها را نمی‌دانند ولی بعد از ماجرایی که برای استنلی پیش می‌آید، همه راز اردوگاه و پیوند عجیبی که بین گودال‌ها، اردوگاه، زن مالک اردوگاه، استنلی و بالاخره گذشته را وجود دارد می‌فهمند.
اختران نور مهر دزدیدند زان بدو هیچ روی ننمایند
چو گل ز پرده برون‌آ، که بشکفد گلشن چو غنچه، روی چرا در نقاب دزدیدن
حاصل از هستی موهوم نفس دزدیدن اینقدر بود که بر آینه احسان کردیم
این جانوران می‌توانند ناخواسته قربانی ماهیگیری و گیر افتادن در تورهای ماهیگیران شوند، با این حال این مورد کمتر پدید می‌آید. یک بررسی انجام گرفته در کره جنوبی میان سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵، آشکار می‌کند که نشانه‌هایی از وجود گوشت نهنگ قاتل در فراورده‌های فروخته شده به عنوان گوشت نهنگ در این کشور، وجود داشته‌است. احتمال می‌رود جمعیت نهنگ‌های قاتل ساکن خلیج پرینس ویلیام در آلاسکا به دلیل شلیک ماهیگیرانی که می‌خواسته‌اند از آن‌ها به خاطر دزدیدن ماهیانشان انتقام بگیرند، کاهش چشمگیری پیدا کرده باشد. با آنکه این رفتار تا سال ۲۰۰۹ تقریباً به گونهٔ کامل کنار گذاشته شد، انجام آن در بخش‌هایی از آلاسکا و تنگه جبل‌الطارق ادامه دارد.
می بارد از خندیدنت، یک سو شکر، یک سو نمک پاشد ز لب دزدیدنت، یک سو شکر، یک سو نمک
از ژوئیه تا اوت سال اول دوران شوجی (۱۱۹۹)، شش ماه پس از به قدرت رسیدن یوری‌ایه، ناکانو یوشیناری، وادا توموموری، هیکی سابورو، اوگاساوارا ناگاتسونه و دیگران، به دستور یوری‌ایه، معشوقه آداچی کاگه‌موری را در زمانی که او دور بود، دزدیدند اما بیوه یوریتومو، هوجو ماساکو، او نجات می‌دهد.
عجب نبود که زلف هندویش دل ها نهان دارد متاعی را که دزدیدند می باید نهان کردن
نشاید نکته‌سنجان را زبان در کام دزدیدن نوا در سکته میرد چون گره در تار می‌افتد
ز موج گریه‌ام افتد به گردن خورشید ز روی آب، شکم چون حباب دزدیدن
جمهوری اسلامی با ربودن پیکرهای معترضان کشته‌شده و به خاک سپردن آنان در جایی دور از زادگاه و بی حضور خانواده‌هایشان، از برگزاری هرگونه مراسم عزاداری و یادبود جلوگیری می‌کنند. به گفته نزدیکان خانواده نیکا شاکرمی که در اعتراضات کشته شد مأموران امنیتی پیکر نیکا را از غسال‌خانه شهر خرم‌آباد دزدیدند و بعد از شستشوی مخفیانه، در روستای دورافتاده ویسیان به خاک سپردند.
در زمان حمله ی لیچ کینگ به سرزمین گلینیبه دستور شاه گلینی تعدادی دروید را که از خود بی خود شده بودند و ملفاریون دروید اعظم آن هارا خواب کرده بود دزدیدند تا درنبرد به آن ها کمک کنند اما طلسمی پخش شد که سبب شد تمام مردم سرزمین گلینی گرگینه شوند اما آنها توانستند با پشتکار زیاد از این نفرین به عنوان یک مهبت استفاده کنند