دریای مدیترانه
معنی کلمه دریای مدیترانه در لغت نامه دهخدا

دریای مدیترانه

معنی کلمه دریای مدیترانه در لغت نامه دهخدا

دریای مدیترانه. [ دَرْ ی ِ م ِ ن َ / ن ِ ] ( اِخ ) دریای مغرب. بحرالروم. دریای سفید. رجوع به بحرالروم ذیل بحر و به مدیترانه شود.

معنی کلمه دریای مدیترانه در فرهنگ فارسی

دریای مغرب . دریای سفید

معنی کلمه دریای مدیترانه در دانشنامه عمومی

دریای مِدیتِرانه ( به فرانسوی: Méditerranée ) دریایی تقریباً مستطیلی شکل در مجاورت اقیانوس اطلس است که در موقعیتی راهبردی قرار گرفته و اروپا را به آسیا متصل می کند. این دریا از شمال به اروپا، از جنوب به آفریقا، از شرق به آسیا و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می شود. مدیترانه از سوی خاور توسط کانال سوئز به دریای سرخ و از سمت باختر از طریق تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس راه دارد.
مدیترانه از لحاظ کشتیرانی و ترابری دریایی از مهم ترین دریاهای جهان به شمار می رود. وسعت این دریا ۲٬۵۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع است. میانگین ژرفای مدیترانه ۱۵۰۰ متر و عمیق ترین نقطه ثبت شده آن ۵٬۲۶۷ متر در محلی به نام ژرفنای کالیپسو در دریای ایونی است.
نام مدیترانه از زبان فرانسوی گرفته شده و اصل آن به زبان لاتین Mare Mediterraneum به معنای دریای «میان خشکی ها» است. در دوران حکومت امپراتور روم Mare Nostrum به معنای «دریای ما» خوانده شد به دلیل این که دریا در داخل مرزهای حکومت روم قرار گرفت.
در منابع عربی و اسلامی از این دریا به دریای روم، دریای سفید و دریای میانه ( بحر روم، بحر ابیض و بحر متوسط ) نیز یاد شده است. دریای فلسطین، دریای بزرگ و دریای مغرب از دیگر نام های قدیمی آن در متون شرقی است.
دریای مدیترانه شامل ۱۴ دریای حاشیه ای و ۲۹ خلیج و ۸ تنگه و ۵ کانال است و از شرق به دریای سیاه و دریای سرخ و از غرب به اقیانوس اطلس راه دارد. دریای مرمره ( و تنگه داردانل به عنوان بخشی از آن ) اغلب به عنوان بخشی از دریای مدیترانه در نظر گرفته می شوند ولی دریای سیاه ( و دریای آزوف به عنوان دریای حاشیه ای آن ) به طور معمول به عنوان بخشی از دریای مدیترانه در نظر گرفته نمی شوند.
• شش کشور ساحلی دریای لوانتین: ترکیه، سوریه، لبنان، فلسطین، مصر، قبرس
• هفت کشور ساحلی دریای آدریاتیک: آلبانی، یونان، ایتالیا، کرواسی، مونته نگرو، اسلوونی، بوسنی و هرزگوین
• سازمان آب نگاری بین المللی نام دریای ساردینیا را به رسمیت نمی شناسد و این ناحیه را با عنوان کلی حوضه غربی دریای مدیترانه تعریف می کند.
• یونان با هفت و ایتالیا با پنج و ترکیه با چهار دریای حاشیه ای مدیترانه خط ساحلی دارد.
• از بین کشورهای ساحلی تنها دو کشور مالت و تونس هیچ دریای حاشیه ای ندارند و دریای ساحلی آن ها فقط به عنوان دریای مدیترانه تعریف شده است. البته تنگه سیسیل بین ایتالیا و تونس واقع شده و مالت را در کناره خود دارد که در برخی منابع از آن به عنوان دریای سیسیل یاد شده است ولی اغلب به عنوان تنگه از آن یاد شده است.
معنی کلمه دریای مدیترانه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه دریای مدیترانه در دانشنامه عمومی
معنی کلمه دریای مدیترانه در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه دریای مدیترانه

معنی کلمه دریای مدیترانه در ویکی واژه

مدیترانه
(جغرافیا): دریای مدیترانه که بین سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا جای دارد. دریای مدیترانه از راه تنگه جبل‌الطارق به اقیانوس اطلس راه دارد. برخی منابع کهن با عناوینی چون دریای روم و دریای واسط از مدیترانه نام می‌برند.

جملاتی از کاربرد کلمه دریای مدیترانه

این استان هم‌مرز با استان‌های بارسلون، لیدا و نیز فرانسه و دریای مدیترانه است.
این استان هم‌مرز با استان‌های آلیکانته، آلباسته، کوئنکا، تروئل، کاستلیون و دریای مدیترانه است.
در ژوئیه ۱۹۴۴ هواپیمای او در یک پرواز شناسایی بر فراز دریای مدیترانه ناپدید شد و اعتقاد بر این بود که در همان زمان کشته شده‌است.
و سبب بارش برف و باران می‌شود. در نتیجه عمده‌ترین منبع تأمین رطوبت و بارندگی دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس می‌باشد.
استان‌های سناتوری، استان‌های رومی بودند که سنای روم فرماندار آن‌ها را بر می‌گزید. این استان‌ها دور از مرزهای امپراتوری بودند و بیم آشوب در آن‌ها نمی‌رفت؛ پس، اگر هم لژیونی در آن‌ها می‌ایستاد (تا از امکان سرکشی سنا در برابر امپراتور بکاهد) بسیار کم شمار می‌بود. این گونه استان‌ها معمولاً در کرانه دریای مدیترانه جای داشتند.این گونه استانداری پس از اگوستوس بر پا شد.
امارات از لحاظ تاریخی بخشی از جادهٔ ابریشم دریایی بوده و هست که از سواحل چین به جنوب هند تا مومباسا و از آنجا از طریق دریای سرخ و کانال سوئز به دریای مدیترانه، آنجا به منطقهٔ آدریاتیک و مرکز تریسته با اتصالات ریلی آن به اروپای مرکزی) اروپای شرقی و دریای شمال متصل می‌شود.
منطقه این استان بخشی از سرزمین کیلیکیه باستان بود.این بندر در کنار دریای مدیترانه واقع شده‌است. بلندترین ساختمان مسکونی ترکیه در این شهر است. فاصله این بندر تا شهر پرجمعیت آدانا ۷۰ کیلومتر است.
استان منستیر در وسط و شرق جمهوری تونس در نوار ساحلی دریای مدیترانه واقش شده که با دو استان سوسه و مهدیه هم‌مرز است که با شهر تونس، پایتخت جمهوری تونس حدود ۱۶۲ کیلومتر فاصله دارد
این شهر از سمت شمال با شهر بوردور و اسپارتا، از سمت شمال شرقی به قونیه، از جنوب به دریای مدیترانه، از شرق به شهر کارامان و مرسین، از غرب به شهر مولا و از جنوب غرب توسط شهر کمر احاطه شده‌است.
طبق تقسیم‌بندی جدید که از اول ژانویه ۲۰۱۶ میلادی به اجرا درآمده‌است؛ جمهوری فرانسه ۱۸ ناحیه دارد. از این ۱۸ ناحیه ۱۳ تایشان در بخش اصلی فرانسه قراردارند. جزیرهٔ کُرس واقع در شمال دریای مدیترانه نیز یکی از این ۱۳ ناحیه به شمار می‌رود. ناحیه‌های فرانسه از نظر قانون‌گذاری استقلال ندارند و نقش آنان تنها اداری و اجرایی است. هر ناحیه از چند شهرستان (دپارتمان) تشکیل می‌شود.