دریائی

معنی کلمه دریائی در لغت نامه دهخدا

دریائی. [ دَرْ ] ( ص نسبی ) دریایی. منسوب به دریا. بحری. رجوع به دریایی شود.
دریائی. [ دَرْ ] ( اِخ ) ده کوچکی است از دهستان رابر بخش بافت شهرستان سیرجان. واقع در 38هزارگزی شمال خاوری بافت و سر راه مالرو رابر به سید مرتضی. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 8 ).

معنی کلمه دریائی در فرهنگ فارسی

ده کوچکی است از دهستان رابر بخش بافت شهرستان جیرفت .

معنی کلمه دریائی در ویکی واژه

marino

جملاتی از کاربرد کلمه دریائی

آن گوهر جان که در دریائی ماست و آسایش و کام دل سودائی ماست
زرچه بخشی اگر نه خورشیدی در چه پاشی اگر نه دریائی
موج دریائیم در بحر محیط آبروی ما روان شد سو به سو
این جایگاه، گونه‌های مختلفی از انواع فک‌های استرالیا و نیوزلند، از جمله شیرهای دریائی استرالیائی و غیره را در خود جای داده‌است.
هر چه موجود شد در این عالم چو یکی قطره وتودریائی
مقاله اصلی: شورش نیروی دریائی سلطنتی هند
سر انجام در نوزدهم ژوئیه ۱۵۸۸ ناوگان اسپانیا (آرمادا) در ساحل کورنوال انگلستان از دور رؤیت شد. در جنگ دریائی که درگرفت، نیروهای دریائی اسپانیا به دلیل ناتوانی در مقابله با توفان شدید دریائی شکست سنگینی متحمل شدند. به این ترتیب نیروی دریائی انگلستان توانست به عنوان ابرقدرت دریائی جایگزین اسپانیایی‌ها شود. همچنین انگلیسی‌ها از ناتوانی اسپانیائی‌ها سود برده و به گشودن و یافتن سرزمین‌های آمریکای شمالی اقدام نموده و علاوه بر آن بخشی از نوآبادهای اسپانیا را نیز به تصرف خود درآوردند.
این مکان دیدنی، تنوع بیشماری از آبزیان استرالیا را در خود جای داده‌است که شامل ۶۵۰ گونه مختلف جانوری، از جمله بیش از ۶۰۰۰ نوع ماهی و دیگر موجودات دریائی از زیستگاههای آبی استرالیا می‌باشد که همه روزه جهت بازدید عموم آزاد است.
روزنامه‌نگاری از نخستین عرصه‌های فعالیت ادبی او بود. نخستین نشریه‌ای که نوشته‌هائی از او را چاپ کرد مردان کار بود. در آن زمان او هنوز افسر نیروی دریائی بود و از آنجا که کارکنان ارتش به کلی ممنوع‌القلم بودند، ناگزیر نوشته‌هایش را به نام‌های مستعار به دست چاپ می‌سپرد. نام «م.ا. به‌آذین» را در نشریهٔ مردان کار برای خود برگزید، و محمود اعتمادزاده بیش از شش‌دهه به این نام شناخته و خطاب شد.
موج دریائیم و دریا عین ماست عین ما بر عین ما باشد حجاب
در دامن درد آویز گر طالب دریائی زیرا که دل مسکین این درد نجات اوست
پس از بازگشت به ایران به نیروی دریائی ارتش شاهنشاهی پیوست. او با درجهٔ ستوان دوم مهندس نیروی دریائی در خرمشهر مشغول به کار شد. دو سال بعد به نیروی دریائی در بندر انزلی منتقل شد و ریاست تعمیرگاه این نیرو را به عهده گرفت.
ای شب چه شبی که روزها چاکر تست تو دریائی و جان جان اخگر تست
موج دریائیم و دریا عین ما عین ما بر عین ما باشد حجاب
از ملک دو کون سوزنی بود مرا در دریائی فکندم از نادانی
ما ز دریائیم و دریا عین ما عین ما در عین دریا ظاهر است