درگیری

درگیری

معنی کلمه درگیری در لغت نامه دهخدا

درگیری. [ دَ ] ( حامص مرکب ) حالت و چگونگی درگیر شونده. || گرفتاری. و رجوع به درگیر و درگیر شدن شود.

معنی کلمه درگیری در فرهنگ فارسی

حالت و چگونگی درگیر شونده گرفتاری

معنی کلمه درگیری در فرهنگستان زبان و ادب

{engagement} [علوم نظامی] زدوخورد با نیروهای دشمن بدون در نظر گرفتن محدودیت زمانی و شدت آن

معنی کلمه درگیری در دانشنامه عمومی

درگیری (فیلم ۲۰۱۶). درگیری ( عربی: اشتباک ) یک فیلم به کارگردانی محمد دیاب است که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به نیللی کریم اشاره کرد. این فیلم منتخب چند جشنواره از قبیل جشنواره فیلم کرالا، جشنواره فیلم کن ۲۰۱۶ و چند جشنواره ی دیگر بوده است.
داستان این فیلم در زمان آشوب های پس از برکناری محمد مُرسی رئیس جمهور مصر جریان دارد و ماجرای تعدادی از بازداشت شدگان سیاسی و اجتماعی را دنبال میکند که ماموران فکر می کنند، آنها عضو اخوان المسلمین هستند و به همین دلیل، آنها را پشت یک کامیون ۸ متری پلیس زندانی می کنند.

معنی کلمه درگیری در ویکی واژه

conflitto

جملاتی از کاربرد کلمه درگیری

اکنون تفسیر گوئیم و معانی: بِسْمِ اللَّهِ، معناه بدأت بسم اللَّه فابدؤا. میگوید، در گرفتم بنام خویش، در پیوستم بنام خویش و آغاز کردم بنام خویش درگیرید بنام من، در پیوندید بنام من، آغاز کنید بنام من. اسم اینجا بمعنی ذاتست چنانک جایی دیگر گفت سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ یعنی میگوید «بپاکی بستای نام خداوند خویش را» نام زیادت است و معنی آنست که بپاکی بستای خداوند خویش را، جای دیگر گفت «تَبارَکَ اسْمُ رَبِّکَ»، با برکت و با بزرگواری و برتری است نام خداوند تو. نام زیادت است و معنی آنست که با برکت و با بزرگواری و برتری است خداوند تو و این در علم توحید و در لغت روان است و روا. در لغت عرب آنست که‌ لبید گفت:
شمع خورشید به آه سحری بنشانید وز تف سوز جگر بار دگر درگیرید
از درم باز درآیی و به بر درگیری کله از سر بنهی بندِ قبا بگشایی
وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ این آیت بقول سه گروه از مفسران در سه سبب است: قومی گفتند: این جواب آنست که مشرکان قریش یکدیگر را گفتند: «لا تسمعوا لهذا القرآن و الغوا فیه» هر گه که محمّد قرآن خویش را خواندن گیرد، شما در برابر وی شنعت و نابکار گفتن درگیرید، تا بآن خویش وی را باز شکنید. این آیت جواب آنست.
گر سر او را بزر و سیم درگیری رواست این سراپا سیم انداز زر اندوز را
بخش دوم: که از آیه ۲ تا ۱۰ است ماجرای درگیری مسلمانان را با یهود پیمان شکن مدینه بازگو می‌کند.
پس از درگیری با دنیلز اینبار استینگ با رغیب سابقش یعنی ابیس هم تیم شد. ابیس و استینگ در پی پی وی ویکتوری رودز موفق به شکست ای.جی. استایلز و تامکو شدند. در هفتهٔ بعد استینگ و ابیس به مصاف کریستین کیج و ای.جی. استایلز در یک بازی نردبان رفتند که استینگ و ابیس برندهٔ بازی شدند.
ور کمربند کوه درگیری کوه را همچو کاه برگیری
ناآرامی‌های ۱۳۹۷ کازرون به درگیری بین مردم کازرون با نیروهای امنیتی و ضد شورش کازرون در روزهای ۲۷ اردیبهشت به بعد گفته می‌شود.
شیخ الاسلام گفت: کی ادب آنست کی باللّه تعالی معاملت درگیری از پای آب و خاک و دعوت نفس برخیزی، نمی‌گویی: که من و کرد من، گویی که او و عنایت و توفیق او.
آنتمیوس در ۴۶۷ به امپراتوری رسید و مورد پذیرش ریکیمر ــ فرماندهٔ قدرتمندی که بر امپراتور روم غربی نفوذ داشت ــ قرار گرفت. با این وجود شکست‌های سنگین او در مبارزه علیه وندال‌ها و ویزیگوت‌ها باعث بروز درگیری بین او و ریکیمر شد. لئوی یکم به منظور آشتی دادن دو طرف، الیبریوس را به ایتالیا فرستاد.
چون باد به هر ناخوش و خوش در گذریم چون شعله بهر خار خسی درگیریم
جلد باشید ویار درگیرید هرچه باشد نوشته برگیرید