درچه
معنی کلمه درچه در لغت نامه دهخدا

درچه

معنی کلمه درچه در لغت نامه دهخدا

درچه. [ دَ چ َ / چ ِ ] ( اِ مصغر ) مصغر در. در کوچک. دریچه. دربچه.

معنی کلمه درچه در فرهنگ عمید

در کوچک، دریچه.

معنی کلمه درچه در فرهنگ فارسی

درکوچک، دریچه
( اسم ) در کوچک دریچه

معنی کلمه درچه در دانشنامه عمومی

دُرچِه ( نگین ، دُرّ کوچک و دُرّ گرانبها ) شهری در کنار منطقه ۱۳ اصفهان از توابع بخش مرکزی شهرستان پرجمعیت خمینی شهر در استان اصفهان است و در ۸ کیلومتری از مرکز شهر اصفهان قرار دارد. شهردرچه درکنار شهرابریشم و کوه آتشگاه قراردارد. جمعیت این شهر بیش از ۸۰، ۰۰۰ نفر است.
شهر درچه در دشتی مسطح بنا گردیده و با شیب ملایم یک درصدی به زاینده رود و شهر ابریشم منتهی می شود.
سه عارضه طبیعی کوه سفید ( کوه شیری ) در جنوب، کوه دنبه در شرق و کوه آتشگاه در شمال غربی آن قرار دارد. این شهر با ارتفاع ۱۶۰۰ متر از سطح دریا و طول جغرافیائی ۵۱ درجه و ۳۲ دقیقه شرقی و عرض جغرافیائی ۳۲ درجه و ۳۷ دقیقه شمالی، با تهران ۴۸ ثانیه اختلاف زمان دارد. [ نیازمند منبع]
شهر درچه با ۲/۱۲ کیلومتر مربع مساحت از محله های قلعه، لورک، قلعه پائین، دینان، ولاشان، دُر، جَزین ( گِزین ) ، بلندیها، سعادت آباد، درب امامزاده، احمدآباد، اسلام آباد، فودان و شمس آباد و مزارع اطراف آن ها شکل گرفته که از شمال به خمینی شهر، از جنوب به شهرستان فلاورجان، از غرب به روستاهای تیرانچی، قرطمان و جلال آباد و از شرق به محدوده های قانونی شهر اصفهان محدود است. [ نیازمند منبع]
در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۴۰۰ شهر درچه ۸۱۲۴۳ نفر جمعیت داشته

جملاتی از کاربرد کلمه درچه

دروغ ای برادر مگوبا کسی که درچه فتادند از این ره بسی
مستمان کرد بحدی که نداریم خبر تا ز مستی نشناسیم که او درچه فنست
سیّد مرتضی پسندیده در ۱۳ فروردین ۱۲۷۵ در شهرستان خمین به دنیا آمد.پدرش سیدمصطفی موسوی از روحانیون شاخص خمین بود. او پس از فراگیری دروس مقدماتی در سال ۱۲۸۸ به اصفهان رفت و در آنجا ادبیات، منطق، کلام، فقه، اصول و هیئت و نجوم را نزد اساتیدی مثل سید مهدی درچه‌ای، رحیم ارباب و محمدصادق خاتون آبادی آموخت. بعد به نجف رفت و مدتی را برای ادامه تحصیل در نجف ساکن شد، و توانست از عبدالکریم حائری یزدی و آقا ضیاءالدین عراقی اجازه اجتهاد بگیرد، درکنار آن هنگامی که سیدحسن مدرس در مدرسه عالی شهید مطهری (مدرسه سپهسالار سابق) فقه و اصول تدریس می‌کرد، پسندیده چند ماهی از شاگردان او بود وسپس به خمین بازگشت و حوزهٔ دروس فقه، اصول، کلام منطق و نحو را در آن شهر برپا کرد.
برای مثال در شکل بالا، ۵، ۶ و ۰ به ترتیب در جایگاه‌های ۱، ۲ و ۳ قرار گرفته‌اند اما لحظه ای که حافظه پر شده و داده‌ای جدید استفاده می‌شود، به ناچار ۵ را حذف کرده و ۱ را جایگزین می‌کنیم زیرا احتمال دسترسی به ۵ نسبت به ۶ و ۰ به دلیل دورتر بودن زمان دسترسی کمتر است. ازآن جا که در عمل نمی‌توان به‌طور قطع پیش‌بینی کرد که ۵ درچه زمانی در آینده مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس الگوریتم بلاودی را نمی‌توان در چنین سیستمی پیاده‌سازی کرد.
آن هلال ابرو کمان از دست رستم می کشد خط چون افراسیابش درچه بیژن گرفت
ما چه و درچه پایه‌ایم همه؟ چون نه نوریم، سایه‌ایم همه
دور شو از ما چه میخواهی رهی ورنه همچون ما در افتی درچهی
او تحصیل خود را در علوم اسلامی در اصفهان نزد مرتضی ریزی، جهانگیرخان قشقایی و سید محمدباقر درچه‌ای و در سامرا و نجف ادامه داد. در نجف نزد مراجعی چون میرزای شیرازی، آخوند خراسانی و سید محمدکاظم یزدی به تحصیل پرداخت. وی تحصیلات حوزوی‌اش را تا درجه اجتهاد ادامه داد؛ آن‌گاه به اصفهان بازگشت و مشغول تدریس فقه و اصول شد. وی دوران نمایندگی را در خانه وزیر مختار فرانسه در تهران زندگی کرد که پس از زمستان ۱۳۹۳ این خانه به موزه تبدیل شده‌است.
دو پای او یقین درچه بمانده بسی رو کرده اندر ره بمانده
درون خاک منزلگاه یار است ز من بشنو که این سر درچه کار است
اگر نخواند وگر نشنود کسی این نظم از آن خلل به چنین سلک پرده درچه رسد
این نقش برجسته بسیار شبیه نقوش حجاری شده در تخت جمشید می‌باشد و چون از نظر زمانی بسیار قدیمی تر از نقوش تخت جمشید است، آن را مادر نقوش زیبای درگاه‌های کاخ صد ستون و پلکان آپادانا می‌دانند. در بالای این نقش برجسته شاه با ردای بلند بر تخت نشسته‌است و جلوی او یک میز هدایا قرار دارد. پشت سر او نیز سه نفر ایستاده‌اند. دو میز دیگر نیز در جلوی شاه قرار دارد. پایین این تصویر درچهار ردیف افرادی دیده می‌شوند که یک دست خود را به جلو دراز کرده‌اند و دست دیگر را در برابر صورت خود به عنوان احترام گرفته‌اند. در طرفین این نقش افرادی در حال اهدای هدایا هستند.
اشنویه دارای زمینهای حاصل خیز بوده و توتون آن در قدیم معروف بود و اولین سیگار ایرانی بنام (اشنو ویژه) درچهار طرح متفاوت با توتون اشنویه تولید می‌گردید. دارای بیش از پنچ هزار هکتار باغات سیب، گیلاس و زردالو است که گیلاس آن از شهرت بسزایی برخوردار می‌باشد؛ به همین علت به پایتخت گیلاس ایران معروف است و حبوبات گندم، نخود، چغندر قند، سیب زمینی، دانه‌های روغنی و در گذشته برنج گرده و.... از مهمترین محصولات زراعی اشنویه‌است و میوه‌های جالیزی بصورت کشت دو فصله در اشنویه انجام می‌گیرد.
ای عین بقا درچه بقائی که نئی در جای نئی کدام جائی که نئی
استان شخصیتها و چهره‌های برجسته چون مجلسی، ملاصدرا، فاضل اصفهانی، حسین خوانساری، حکیم شفایی، صائب تبریزی، محتشم کاشانی، علیرضا عباسی، علی اکبر محمدصادق اردستانی، وحید اصفهانی، علیمردان خان بختیاری نایب السلطنه صفویه، استاد حسین مسرور، ملا محمدباقر فشارکی، محمدحسین فشارکی، عنایت‌الله قهپایی، قاضی اسدالله کوپایی، آقامحمد بیدآبادی، حکیم قمشه‌ای (صهبا)، جهانگیرخان قشقایی، لطف‌الله صافی گلپایگانی، سید جمال الدین گلپایگانی، سید محمدرضا موسوی گلپایگانی و سیدمحمدباقر درچه‌ای دارد.
خاطر یوسف سقایم کو عزیز حضرتست درچه کنعان غریب از جور اخوان می‌برد