دروار
معنی کلمه دروار در لغت نامه دهخدا

دروار

معنی کلمه دروار در لغت نامه دهخدا

دروار. [ دَرْ ] ( ص ، اِ ) دروا. درواز. دروایست. ضروری. مایحتاج. || سرگشته. سرنگون. حیران. ( برهان ). آویخته. ( آنندراج ) ( انجمن آرا ). || راهی را نیز گویندکه از خانه به بام خانه باز کرده نردبانی بر او گذارند و برای بردن و آوردن چیزی بالا روند و بزیر آیند،و آنرا دروانه نیز گویند. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ).
دروار. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان تویه دروار بخش صیدآباد شهرستان دامغان واقع در 21 هزارگزی شمال باختری صیدآباد و 99 هزارگزی شمال راه شوسه دامغان به سمنان ، با 1224 تن سکنه ( سرشماری سال 1335 هَ. ش. ). آب آن از چشمه دشت بو تأمین می شود. عده ای از اهالی در زمستان جهت تعلیف احشام و تأمین معاش به مازندران می روند و بهار مراجعت مینمایند. راه فرعی به راه شوسه دارد. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).
دروار. [ دَرْ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان گلیجان رستاق بخش مرکزی شهرستان ساری واقع در 14 هزارگزی جنوب ساری و 3 هزارگزی باختر راه عمومی ساری به دودانگه ، با 310 تن سکنه. آب آن از سامان دره و راه آن مالرو است. گله داران تابستان به ییلاق دودانگه میروند. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 3 ).

معنی کلمه دروار در فرهنگ فارسی

دهی است از دهستان گلیجان رستاق بخش مرکزی شهرستان ساری واقع در ۱۴ هزار گزی جنوب ساری و ۳ هزار گزی باختر راه عمومی ساری به دو دانگه

معنی کلمه دروار در فرهنگ اسم ها

اسم: دروار (دختر) (فارسی، عربی) (تلفظ: dor vār) (فارسی: دروار) (انگلیسی: dorvar)
معنی: مانند در، هچون در، ( عربی ـ فارسی ) ( دُر + وار ( پسوند شباهت ) ) ( = دُرسا )، دُرسا، در ( عربی ) + وار ( فارسی ) مانند در

معنی کلمه دروار در دانشنامه عمومی

دروار (دامغان). دَرْوار روستایی در دهستان تویه دروار بخش امیرآباد شهرستان دامغان استان سمنان ایران است. این روستا مرکز دهستان تویه دروار است. دروار در ۵۲ کیلومتری شمال غربی دامغان جای دارد. این روستا زادگاه پدری محسن تنابنده بازیگر ، کارگردان و نویسنده مشهور سینمای ایران است .
این روستا از طریق گردنه بشم و جاده سمنان - کیاسر به استان مازندران راه دارد و فاصله آن از جادهٔ اصلی تهران مشهد، ۱۲ کیلومتر می باشد. ارتفاع روستا از سطح دریا ۱٬۵۵۰ متر است.
مردم دروار به گویش درواری که آمیخته ای از واژه های محلی، ومازندرانی صحبت می کنند.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان765 نفر ( 222خانوار ) بوده است.
دروار (ساری). دروار، روستایی است از توابع بخش کلیجان رستاق شهرستان ساری در استان مازندران ایران.
این روستا در دهستان کلیجان رستاق علیا قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، جمعیت آن ۱۹۲نفر ( ۵۱خانوار ) بوده است.
معنی کلمه دروار در فرهنگ فارسی

جملاتی از کاربرد کلمه دروار

چند گویی از قلندر وز طریق و رسم او یا حدیث او فرونه یا قلندروار باش
به یک ساغر در آشامم همه دریای مستی را چو ساغر می‌کشم، باری، قلندروار اولی‌تر
در نسب قیصرنژاد آمد سکندروار از آن بر ره یأجوج فتنه خنجرش سد می‌کند
پدروار با بندگان خدای چو مادر شدی مهر مادر نمای
در عهد ازل با قوالب قادروار گفت: من خدایم، با ودایع دوست‌وار گفت: من دوستم آن اظهار ربوبیّت و قدرت است، و این اظهار مهر و محبّت، با قوالب گفت شما آن منید، با ودایع گفت من آن شماام.
آتشکده دروار مربوط به سده‌های میانه دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان دامغان، بخش امیرآباد، دهستان تویه دروار، روستای دروار، جنب پاسگاه دروار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۱۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
به فرمانبران بر شه دادگر پدروار خشم آورد بر پسر
بقعه امامزاده شمس الدین مربوط به سده‌های متاخر دوران‌های تاریخی پس از اسلام - دوره صفوی است و در شهرستان دامغان، بخش امیرآباد، دهستان تویه دروار، روستای دروار، روبروی پاسگاه در سمت جنوب، جنب گورستان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۰۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
سکندروار تیغ ابروانش مرا دادار صفت بشکافت پهلو
هرچه پیش آید رضا ده وز غم و شادی مترس بر غم و شادی قلم درکش قلندروار باش
چو با کهتر ز خود، سازد پدروار چو با مهتر، همی سازد پسروار
بهم آورد ز اصل و از پیگار ملک میراث و تیغ حیدروار