درستکار

معنی کلمه درستکار در لغت نامه دهخدا

درستکار. [ دُ رُ ] ( ص مرکب ) استوار کار. ( ناظم الاطباء ). حکیم. ( السامی ) ( مهذب الاسماء ). حکمة. ( دهار ). آنکه کارهایش براستی و درستی انجام گیرد. درست کردار. || امین. ( ناظم الاطباء ). معتمد.

معنی کلمه درستکار در فرهنگ معین

( ~. ) (ص فا. ) ۱ - آن که کارهایش به راستی و درستی انجام گیرد، درست کردار. ۲ - امین ، معتمد.

معنی کلمه درستکار در فرهنگ عمید

کسی که کارهایش از روی راستی و درستی باشد، درست کردار، امین.

معنی کلمه درستکار در فرهنگ فارسی

امین، کسی که کارهایش ازروی راستی ودرستی است
( صفت ) ۱ - آنکه کارهایش به راستی و درستی انجام گیرد درست کردار . ۲ - امین و معتمد .

معنی کلمه درستکار در ویکی واژه

onesto
آن که کارهایش به راستی و درستی انجام گیرد، درست کردار.
امین، معتمد.

جملاتی از کاربرد کلمه درستکار

سلف یا سلف صالح (عربی: السلف الصالح) به معنی پیشگامان درستکار و عادل است.
در یک سند وزارت امور خارجه بریتانیا دربارهٔ ارباب کیخسرو آمده است: «ارباب کیخسرو بر زرتشتیان ایران ریاست دارد و در کاردانی و درستکاری نامبردار است. او یک مرد ملی نامدار است و هرگز تحت تأثیر افسون‌های خارجیان قرار نگرفته است»
تئوری‌های مختلفی در مورد رابطه بین اخلاقیات و درستکاری وجود دارد. تحلیلگران از دو دایره برای نشان دادن رابطه این دو مقوله استفاده می‌کنند. برای بعضی از آنها، این دو دایره هم مرکز هستند و در این حالت، درستکاری کاملاً درون اخلاقیات قرار می‌گیرد. برخی دیگر معتقدند که این دو دایره با هم تلاقی دارند و بدین ترتیب سه وضعیت پیش می‌آید: قوانین اخلاقی بدون ابعاد قضایی، قوانین قضایی بدون بعد اخلاقی و قسمت مشترک آن، قوانین اخلاقی که دارای بعد قضایی نیز هستند. برخی دیگر نیز این دو دایره را کاملاً از هم مجزا می‌انگارند، ولی این نظریه به دلیل داشتن استثنائات زیاد قابل قبول نیست.
اخلاقیات می‌تواند منحصر به یک (هر) فرد باشد و تنها در مورد او صدق کند، در حالی که درستکاری تنها در جامعه معنا پیدا می‌کند.
تعویذ بجوی از درستکاری اهریمن ایام نابکار است
نهی همی کنند اما نهی نپذیرند و بدانچه خود بدان عمل نکنند، دیگران را فرمان دهند. درستکاران را دوست می دارند اما کردار ایشان را نمی کنند و گناهکاران را ناخوش دارند و خود از آنانند.
دنیا را بخودی خود نمی جویند، بل آنرا برای بهره وری از لذاتش می خواهند. خردمند اما، دنیا را تنها برای این باید خواهد که یا بدرستکاری بذلش کند که از او کمک خواهد یا به نادرستکاری که از اهانتش بیمناک است.
زیرا خداوند نگهبان راه درستکاران است اما راه گناهکاران نابود خواهد شد.
درستکاری خود دیدهٔی بدل شکنی که از شکستن دل گفتت اجتناب مکن
و آنگاه به پای داشت او را با تقویت درستکاری
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به در راه عمواس، وارس: راه مردان درستکار و سه مرد عاقل اشاره نمود.
" ای مردمان سرسخت با قلبها و گوشهای ختنه نشده. شما مانند پدران خود هستید شما همیشه در برابر روح القدس مقاومت می‌کنید. آیا هیچ پیامبری بود که توسط پدران شما آزار ندید؟ آنها حتی کسانی را که آمدن آن درستکار (مسیح) را پیش بینی کرده بودند کشتند و اکنون شما هم به او خیانت کردید و او را کشتید. شما که قانون (تورات) را که توسط فرشتگان آورده شده بود گرفتید ولیکن به آن عمل نکردید. " - کتاب اعمال ۷:۵۱–۲
درستکارم و هرگز نمانده‌ام بیکار شبان گرم نبرد، پاس کاروان دارم
شاها تا کی بود بهار گرسنه خائن سیر و درستکار گرسنه‌؟
بله، آن طور که در صفحهٔ نقد کتاب مقدس گفته شده، لوط مرتکب زنا با محارم شد، اما باید توجه کرد که لوط پیامبر خدا نبوده، بلکه صرفاً از این جهت که همجنس‌گرایی اهالی شهر ساکن در آن برایش آزار دهنده بود و پیام فرشتگان خدا را پذیرفت، که به دلیل دعای ابراهیم پیامبر نزد لوط آمده‌بودند، از این جهت او -نسبت به شرایط زمانی و فرهنگی- درستکار خوانده شده‌است.
نخست رسم و ره ما، درستکاری ماست قبیلهٔ تو، در آئین دزدی استادند
ابراهیم زند علاوه بر اسپانیا در کشورهای ترکیه و ایتالیا و اسپانیا نیز به سفیر کبیری رسید. از او به عنوان یکی از رجال درستکار و جدی یاد می‌شود. یکی از دخترانش به همسری شاهپور عبدالرضا پهلوی برادر محمدرضا شاه درآمد.
باش بفکر بستگی تا برهی ز خستگی کی رسدت شکستگی گر تو درستکاره ای
ز نادرستی ما آسمان نگون باید از آن بپاست که در ما درستکارانند