دراست

معنی کلمه دراست در لغت نامه دهخدا

دراست. [ دِ س َ ] ( ع مص ) دراسة. سبق دادن. ( غیاث ). درس دادن. درس گرفتن. دانش آموختن. رجوع به دراسة شود. || ( اِمص ) دانایی. ( از آنندراج ) :
درفراست چون عطارد در دراست مشتری است
کآسمان را قعده و مه را جنیبش یافتم.خاقانی ( دیوان ص 663 ).
دراسة. [ دِ س َ ] ( ع مص )دراست. سبق گفتن. || درس کتاب کردن. ( از منتهی الارب ). خواندن کتاب را و به حفظ آن مبادرت کردن. ( از اقرب الموارد ). || علم خواندن. ( المصادر زوزنی ). علم آموختن. ( دهار ). خواندن علم. ( ترجمان القرآن جرجانی ) : أن تقولوا انما انزل الکتاب علی طائفتین من قبلنا وان کنا عن دراستهم لغافلین. ( قرآن 156/6 )؛ تا نگویید که کتاب فقط بر دو طایفه پیش از ما فرستاده شد و هرچند از خواندن و مطالعه آنان غافل بودیم. || کهنه و مندرس کردن جامه را. ( از اقرب الموارد ). درس. و رجوع به درس شود. || آرمیدن با جاریه. ( از منتهی الارب ).

معنی کلمه دراست در فرهنگ معین

(دِ سَ ) [ ع . دراسة ] (مص ل . ) ۱ - دانش آموختن . ۲ - به درس رو آوردن .

معنی کلمه دراست در فرهنگ عمید

کتاب خواندن، علم آموختن، به درس روآوردن.

معنی کلمه دراست در فرهنگ فارسی

۱ - ( مصدر ) دانش آموختن کتاب خواندن . ۲ - ( مصدر ) درس دادن سبق گفتن آموختن . ۳ - ( اسم ) دانایی .

معنی کلمه دراست در ویکی واژه

دراسة
دانش آموختن.
به درس رو آوردن.

جملاتی از کاربرد کلمه دراست

زهریست هزار شاه کشته مغزش که دراستخوان نهانست
آنجا که عجز قافله سالار وحشتست صدکاروان دراست خروش شکست رنگ
این نه قصر است همانا که بهشت دگر است که گشاده به رخ اهل صفا هشت دراست
نه ز علم و دراستش خبری نه ز سر وراثتش اثری
دراستان ایلام تعداد محدودی آبشار وجود دارد که با وجود محدودیت و سختی دسترسی به آنها جاذب جمعیت هستند:
ارکین روستایی ازتوابع بخش مرکزی شهرستان ابهر دراستان زنجان ایران است ودر حدود ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ابهر در واقع است.مردم این روستا به زبان لری بختیاری سخن می‌گویند. و از روستاهای ایل بختیاری ایران به شمار می‌آید.
گفت :عشق و مهتری نایندراست شاه اگر آید بکوی ما،گداست
آدراستوس در جنگ با تب شکست خورد و گریخت. ده سال بعد رهبری ایپگون‌ها، فرزندان مخالفان هفت‌گانه را به عهده گرفت و این بار پیروز گشت اما در این نبرد فرزند وی آیکیالئوس کشته‌شد و او از غم مرگ فرزند جان‌داد و پس از او نوه‌اش «دیومدس دوم»، شاه آرگوس شد.
عشق را عقل مادراست و پدر عقل را عشق مرجع است و مآب
چشمه آب‌گرم فردوس دراستان خراسان جنوبی، شهرستان فردوس قرار دارد که از حیث تنوع املاح معدنی موجود در آب، رتبه نخست را در ایران دارد.
اودیپ او و برادرش، پولونیکس را به سبب آزارهایشان نفرین کرد که به دست هم کشته شوند. پس از مرگ اودیپ آن‌ها بر سر قدرت نزاع کردند و اتئوکلس پیروز شد. پولونیکس نیز آدراستوس را برگزید تا قدرت را او برگرداند و آدراستوس نیز به تب حمله کرد و به این صورت جنگ مخالفان هفت‌گانهٔ تب شکل گرفت و مطابق نفرین پدر هر دو به دست هم کشته شدند.
پیر سیمون لاپلاس(۱۷۷۴) برای اولین بار سعی دراستنتاج قانونی برای توصیف مشاهدات از نظر اصول تئوری احتمالات کرد.
تکاور سمندت به زین اندراست جهان را قضائی عجب بر سر است
اولی منتال ری و دومی هارد وار رندراست.
هله تا کلام نحوی همه معرب است و مبنی هله تا که از تعدی بدراست فعل لازم
تو این مبین که به کامم دراست تلخی هجر تو آن نگر که کدامم دراست حسن مآب
از عشق تنی که ناتوان نیست مغز هنرش دراستخوان نیست
در این روش یک چرخ سنگ زنی دوار و هادی الکترونی به عنوان الکترود یا ابزار برشی به همراه قطعه کار در وان دی الکتریک که حاوی یک هیدرو کربن به عنوان دی الکتریک است قرار دارند. منبع قدرت قادراست در هر ثانیه بیش از دویست و پنجاه هزار پالس تولید کند. در این فرایند ابزار (سنگ) به قطب منفی و قطعه کاری به قطب مثبت وصل می‌شوند.
بر طبق یکی از نسخه‌ها، آنانکی مادر مویرای‌ها بود و تنها کسی که کنترل تصمیم‌گیری‌های آن‌ها را برعهده داشت. (بر اساس منابعی دیگر، زئوس نیز این توانایی را دارا بود). او همچنین مادر آدراستیا، (دختر ژوپیتر، توزیع‌کنندهٔ پاداش و مجازات) بود. آنانکی تا هنگام ظهور فرقهٔ مرموز ارفیسم، به صورت جزئی و کم پرستش می‌شد.