ددان

ددان

معنی کلمه ددان در لغت نامه دهخدا

ددان. [ دَ ] ( ع ص ) مرد بی فایده. ( منتهی الارب ). || شمشیر کند. ( از منتهی الارب ) ( مهذب الاسماء ). || شمشیربران. ( از لغات اضداد است ) ( منتهی الارب ). شمشیر تیز.
ددان. [ دَ ]( اِخ ) دَیْدان. العلا. واحه ای در قسمت شمالی حجاز، عربستان سعودی ، در قدیم پاسگاه اصلی شمالی دولت سبا بود و در اطراف آن کتیبه های فراوان مربوط به تمدن عرب قبل از اسلام کشف شده است. ( دایرة المعارف فارسی ).
ددان. [ دَ ] ( اِخ ) ( بمعنی زمین پست ) ابن رعمه بن کوش بن حام بن نوح. ( سفر پیدایش 10:7 ) ( قاموس کتاب مقدس ). رجوع به ماده قبل و نیز دو ماده بعد شود.
ددان. [ دَ ] ( اِخ ) ( ارمیا 25:23 و 49:8 ) مقاطعه ای از بلاد عرب می باشد که در جنوب زمین ادوم واقع و ذریه ابن ریقشان بن ابراهیم در آنجا سکونت ورزیدند. ( سفر پیدایش 25:3 ) ( قاموس کتاب مقدس ). نیز رجوع به ماده قبل شود.
ددان. [ دَ ] ( اِخ ) مقاطعه ای از بلاد عرب در حوالی خلیج فارس و این مقاطعه با «صور» تجارت می نمود و عاج و آبنوس و قالیچه بدانجا می فرستاد ( حزقیال 25:13 و 27:15 و 20 ) و نسل ددان ابن رعمه بن کوش در آنجاسکونت می داشتند. بعد از انهدام صور نیز همواره در آن نواحی شهری به اسم ددان موجود و معروف بود و دایره تجارتش وسیع می بود چنانکه بعضی از بضاعت آن را حزقیال نبی مذکور داشته است. اما ددانیان ( اشعیا 21:3 ) یا ددانیم ( پیدایش 10:4 ) همان سکان ددان می باشند. ( قاموس کتاب مقدس ). و نیز رجوع به دو ماده قبل شود.

معنی کلمه ددان در فرهنگ فارسی

مقاطعه ای از بلاد عرب در حوالی خلیج فارس و این مقاطعه با صور تجارت می نمود .

معنی کلمه ددان در دانشنامه عمومی

ددان ( English:theria, جانور وحشی ( دد به فارسی به معنی وحشی، درنده است ) ) زیررده ای از پستانداران هستند که فرزندان خود را بدون گذاشتن تخم به دنیا می آورند و شامل پس ددان و هوددان ( جفت داران ) می شوند.
در استخوان های کمربند سینه ای ددان، پیش غرابی و بین ترقوه ای وجود ندارد. به دو بالا راسته و ۱۸ راسته تقسیم می شوند. کلاد خواهری آنها پیش ددان ( English:Prototheria, یعنی قبل از ددان، این نامگذاری به دلیل آن است که علاوه بر تک سوراخیان ( monotremata ) جانوران دیگری ( اغلب منقرض شده ) نیز در یک کلاد خواهری تک نیا با ددان قرار می گیرند ) می باشد.
رده بندی ددان بسته به سامانهٔ طبقه بندی که رده بندی بر پایه آن انجام شده متفاوتند. سامانهٔ طبقه بندی به کاررفته توسط ویگن و همکاران ( ۲۰۰۰ ) چنین رده بندی ای ارائه می دهد:

معنی کلمه ددان در ویکی واژه

جمع دد. ددها، درندگان
دندان

جملاتی از کاربرد کلمه ددان

اکبر کمیجانی، (متولد ۱۳۳۰ درشهرستان کمیجان از توابع استان مرکزی) اقتصاددان ایرانی، استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.
صبح و شام و گاه و بی گه همرهش بوده این جمع ددان بر درگهش
آنوشاوان آغافونی آرزومانیان (ارمنی: Անուշավան Աղաֆոնի Արզումանյան؛ زادهٔ ۲۷ فوریهٔ ۱۹۰۴ - درگذشته ۱۸ ژوئیهٔ ۱۹۶۵) اقتصاددان، سیاستمدار اهل ارمنستان از تاریخ تا تاریخ ریاست دانشگاه دولتی ایروان را برعهده داشت.
به تنها تن خویش جنگ آورم سر این ددان زیر سنگ آورم
چنان کو دید خودداند در اسرار کسی زونیست اینجاگه خبردار
شب شد و نعرهٔ شیران برخاست پرشد آوای ددان از چپ و راست
آندرانیک مانوکیان (Անդրանիկ Մանուկյան؛ زادهٔ ۲۲ دسامبر ۱۹۵۴) یک اقتصاددان، دیپلمات و سیاستمدار اهل ارمنستان است که از تاریخ نوامبر ۲۰۰۱ تا تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۰۸ در کابینه سمت وزیر ترابری و ارتباطات ارمنستان را برعهده داشت. مانوکیان همچنین نماینده دوره‌های اول و دوم مجلس ملی جمهوری ارمنستان بوده‌است. وی از تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۱۰ سفیر ارمنستان در اوکراین می‌باشد.
اجل چه گفت ز دشمنش کشته کم نشدی اگر ددان را در جنگ میزبان شدمی
کجا بیافت کیومرث در جهان دولت کجا گرفتی طهمورث از ددان کیفر
مطالعات اقتصادهای فرماندهی بلوک شرق در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ توسط اقتصاددانان آمریکایی و اروپای شرقی نشان داد که برخلاف انتظارات هر دو گروه، نوسانات بیشتری در تولید نسبت به اقتصادهای بازار در همان دوره نشان دادند.
حُسن ، آب و رنگ نبوَد، عشق پیچ و تاب نیست از مجرّد هم ، مجرّددان اگر دل می‌برَد
زهی توحید حق توحیددان کو در این ره عاشقان توحید خوان کو
(۲۳ ژانویه ۱۹۱۵ – ۱۵ ژوئن ۱۹۹۱) اقتصاددان اهل سنت لوسیا بود که در سال ۱۹۷۹ موفق به دریافت جایزه نوبل در اقتصاد شد.
تاطبایع نیست‌مألوف‌،‌انجمن‌ویرانه است ناقص افتدخوشه چون‌بی‌ربط بالددانه‌ها
آزاد به انتخاب: یک بیانیه شخصی (۱۹۸۰) کتاب و مجموعه تلویزیونی ده قسمتی است که توسط اقتصاددانان میلتون فریدمن و رز دی فریدمن از تلویزیون پخش می‌شد و از اصول بازار آزاد حمایت می‌کرد. این مجموعه در درجه اول پاسخی به کتاب و مجموعه تلویزیونی دیگری بود: عصر عدم اطمینان، توسط اقتصاددان برجسته جان کنت گالبرایت. میلتون فریدمن در سال ۱۹۷۶ جایزه نوبل اقتصاد را به دست‌آورد.
آلن جورج برنارد فیشر (۱۸ اکتبر ۱۸۹۵ در کرایست‌چرچ، نیوزیلند- ۸ ژانویه ۱۹۷۶ در لندن، انگلستان) یک اقتصاددان معروف نیوزیلندی بود.
با اعطای جایزه نوبل اقتصاد در سال ۱۹۷۴ به هایک، توجه به مکتب اتریش به یک باره و به شکلی غیرمنتظره دوباره از سر گرفته شد. هر چند این اولین باری نبود که به اصطلاح، تجدید حیات اتریشی رخ می‌داد و کنفرانس ساوت رویالتون در اوائل همان سال بر پا شده بود، کشف دوباره هایک توسط اقتصاددانان، به هر حال رویدادی تأثیرگذار در تولد دوباره این مکتب بود. نوشته‌های هایک به نسل‌های جدید درس داده می‌شد و خود او نیز در کنفرانس‌های اولیه مؤسسه مطالعات انسانی در میانه دهه ۱۹۷۰ حضور پیدا می‌کرد. هایک تا ۸۹ سالگی به نوشتن ادامه داد و غرور کشنده را در ۱۹۸۸ به پایان رساند. او پس از ترک شیکاگو در ۱۹۶۱ به فرایبورگ آلمان رفت و در ۱۹۹۲ در همین شهر درگذشت.
نگویی مرا کاین ددان ار که کشت که او را خدای جهان باد پشت
الکساندروس کوریزیس (یونانی: Αλέξανδρος Κορυζής؛ ۱۸۸۵ – ۱۸ آوریل ۱۹۴۱) یک اقتصاددان و سیاست‌مدار اهل یونان بود.