دایک

معنی کلمه دایک در دانشنامه آزاد فارسی

دایْک (dyke)
در علوم زمین، ورقه ای از سنگ آذرین که بر اثر نفوذ ماگما در شکاف سنگ های موجود شکل می گیرد. در مقابل، سیل براثر نفوذ ماگما در لایه های میانِ سنگ ها حاصل می شود. اگر دایک از سنگی که در آن نفوذ کرده مقاوم تر باشد، در رخنمون تشکیل پشته می دهد. همچنین، این اصطلاح به معنای دیوار ساحلی و نوعی خاک ریز ساختۀ انسان است که در طول خط ساحلی، مثلاً در هلند، برای جلوگیری از زیرآب رفتن نواحی ساحلی احداث می شود.

معنی کلمه دایک در ویکی واژه

مادر

جملاتی از کاربرد کلمه دایک

خدایکانا، بر پشت دست حلقه ی چرخ نکینه تو، که هم آمر است و هم ناهی
اتیناکم اتیناکم فحیونا نحییکم و لو لاکم و لقیاکم لما کنا بودایکم
ارزگانی قبیله‌ای از مردم هزاره هستند. آنها عمدتاً در ولایت‌های کنونی ارزگان و دایکندی کنونی ساکن هستند.
فیبی کری شاعر آمریکایی در گردهمایی‌های ادبی شهر نیویورک دوج مهمان همیشگی آن بود، شعری طولانی دربارهٔ آن به نام «نشت در دایک» نوشت که پس از مرگش در سال ۱۸۷۳ منتشر شد، که در کتاب‌های شعر دانش آموزان به‌طور گسترده گلچین شده‌است. کری به پسر نامی نیز داد: پیتر.
۱- دسته دایک: به دایک‌هایی که در یک منطقه به صورت موازی قرار دارند، دسته دایک گفته می‌شود.
خدایکان صدور زمانه رکن الدّین که دست منّت بر هر که در جهان افکند
منظور از افیولیت فقط یک سنگ خاص نیست، بلکه هنگامی که صحبت از افیولیت می‌شود، منظور ردیفی از مجموعه‌های سنگی با توالی ویژه است.به همین خاطر غالباً به آن‌ها مجموعه‌های افیولیتی گفته می‌شود. شیوه قرار گرفتن و استقرار مجموعه‌های سنگی مذکور قانونمند است و توالی معینی دارد. بدین ترتیب که ستون سنگ‌ها از بالا به پائین عبارتند از: رسوبات دریایی، گدازه‌های بالشی و سنگ‌های آتشفشانی، دایک‌های دیابازی، کومولای گابرویی یا گابروهای لایه‌ای، کومولاهای الترامافیک و سنگ‌های الترامافیک؛ یافتهٔ دگرگونه.
با رضای خدایکیست یکی در دو عالم رضای درویشان
خدایکانا از عشق نام میمونت طراز سکه خورشید مهر رازی باد
ترجمه ون دایک:أَمَّا الْکَبْشُ الَّذِی رَأَیْتَهُ ذَا الْقَرْنَیْنِ فَهُوَ مُلُوکُ مَادِی وَفَارِسَ
خدایکان صدور جهان که گاه جدل زبان تیغ ز تیغ زبانت امان خواهد
آنومالی عنبرستان یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر سبزوار استان خراسان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس لیسونیت، سرپانتینیت، توف و دایک دیابازی است و دیرینگی آن به دوران ائوسن می‌رسد. در این اندیس، پاراژنز‌های طلا و نقره یافت می‌شوند.
کتاب آلبوم حرکت سیالات حاوی حدود ۴۰۰ عکس سیاه و سفید است که در محیط آزمایشگاه از انواع مختلف جریان‌های سیالات گرفته شده‌است. این تصاویر که به تدریج و در سال‌های مختلف توسط محققانی از سراسر دنیا گرفته شده بود در سال ۱۹۸۲ توسط آقای میلتن ون دایک در قالب یک کتاب گردآوری و منتشر شد. در زیر عنوان هر تصویر علاوه بر نام عکاس و سال تهیه عکس شرایط و داده‌های آزمایشگاهی یا وسایلی که با استفاده از آن چنین جریان‌های خلق شده‌اند، ذکر شده‌است.
ریحانه آزاد (زاده ۱۳۶۱ ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی) سیاستمدار افغانستان و نماینده مردم اروزگان در دوره شانزدهم پارلمان افغانستان و عضو شورای عالی جنبش روشنایی می‌باشد.
در ساده‌ترین پیاده‌سازی الگوریتمِ دایکسترا، داده‌ها در آرایه یا لیست پیوندی ذخیره می‌شوند که بدین ترتیب مینیمم مقدار
الگوریتم دایکسترا با نگهداری گراف در فهرست مجاورت و استفاده از هرم دودویی یا درخت جستجوی دودویی خود-متوازن (برای پیدا کردن مینیمم) با پیچیدگی زمانی