داها

معنی کلمه داها در لغت نامه دهخدا

داها. ( اِ ) دره. || غار کوه. ( برهان ). کهف. ( نظام الاطباء ).
داها. ( اِخ ) دها. داه. داهه. نام گروهی از مردم سکائی. آنان که با کورش کبیر جنگیده اند و کورش بدست آنان کشته شده است بر طبق روایت برس کلدانی. ( ایران باستان ج 1 ص 470 ).

معنی کلمه داها در فرهنگ عمید

۱. = دهار
۲. دره.

معنی کلمه داها در فرهنگ فارسی

دها . داه

معنی کلمه داها در ویکی واژه

نام صحرانشینانی که در اوستا آمده که ظاهراً از ساکنان آسیای میانه بودند. داها حدس زده می‌شود همان دائی یونانیان باستان است و سکنه اراضی ترکمنستان کنونی از این جمله‌اند.
در یشت‌ها منقول است؛ در گویش بهاری به معنی خدا بوده و اکنون از اذهان زدوده شده. بی واردِ بی یؤخِدِ، داها دَن غیر از هَیش کَس یؤخِدِ. یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچ کس نبود.

جملاتی از کاربرد کلمه داها

از حضرت امام محمد باقر علیه السلام مروی است که «هیچ کس نیست که به دیگری ظلم کند مگر اینکه خدا به آن ظلم او را می گیرد، در جان یا مال او» مردی که مدتی والی موضعی بود به خدمت آن والی امامت عرض کرد که «آیا توبه ای از برای من هست؟ فرمود نه، تا هر که بر ذمه تو حقی دارد به وی برسانی» و نیز از آن حضرت مروی است که «آنچه مظلوم از دین ظالم می گیرد بیش از آن چیزی است که ظالم از مظلوم می ستاند» و از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام منقول است که «در تفسیر قول خدای عزوجل «ان ربک لبالمرصاد» فرمودند که پلی بر صراط هست که از آن نمی گذرد بنده ای که بر گردن او مظلمه ای باشد» و فرمود که «هیچ ظلمی شدیدتر و بدتر از ظلمی نیست که بر کسی باشد که یاوری بجز خداوند قهار نیابد» و نیز فرمود که «هر که بخورد مال برادر خود را به ناحق و به او رد نکند، خواهد خورد در روز قیامت شراری از آتش دوزخ را» و از آن جناب مروی است که «پروردگار عالم وحی فرستاد به پیغمبری از پیغمبران، که در مملکت پادشاه جباری بود، که برو به نزد این مرد جبار و به او بگو که من تو را وانداشته ام از برای ریختن خون بی گناهان و گرفتن اموال مردمان، بلکه تو را صاحب اختیار کردم به جهت آنکه صداهای مظلومان را از درگاه من بازداری و ناله های ایشان را کوتاه کنی، من نخواهم گذشت از ظلمی که بر احدی شود، اگر چه از جمله کفار باشد».
آن سوداها که غرقه گشتند و فنا چون ماهیکان برآمدند از تک آب
از غنچه ورقهای‌گلم در نظر آمد ‌دل‌سوخت‌به جمعیت‌ازخویش جداها
فرکانس شنوایی انسان بین۲۰۰۰۰ – ۲۰ سیکل در ثانیه انجام می‌شود که دارای شدتی برابر ۶۰ – ۳۰ دسی بل می‌باشد. صداهای مختلف دارای شدت دسی بل متفاوت هستند. به عنوان مثال صدای صحبت انسان به‌طور معمول ۶۰ دسی بل و صدای موتور هواپیمای جت ۱۲۰ دسی بل است.
در آن زلفین آن یارم چه سوداها که من دارم گهی در حلقه می آیم گهی حلقه شمر باشم
ابراهیم رئیسی همزمان با کاندید شدن برای انتخابات ۱۴۰۰ و گرفتن کرسی قوه مجریه، بر صندلی ریاست قوه قضائیه تکیه کرده بود و تا هنگام فعالیت‌های انتخاباتی خود و دیگر نامزدان بر ریاست قوه قضائیه ادامه داد. رسانه‌ها و برخی از کاندیداها از جمله عبدالناصر همتی این عملکرد رئیسی را با توجه به گفته‌های خود روز ثبت نام مبنی بر (مقابله با فساد) را مورد نقد قرار دادند. با توجه بر وظایف قوا در جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با فساد بر عهده قوه قضائیه است.
تو مگو فردا که فرداها گذشت تا به کلی نگذرد ایام گشت
این جهان کوهست و فعل ما ندا سوی ما آید نداها را صدا»
میوه ی بید و صنوبرهای توست سود سوداهای پر صفرای توست
اختلالات زبانی از اختلالات گفتاری تمایز داده می‌شوند اگرچه معمولاً مثل هم هستند. اختلالات گفتاری به مشکلات تولید صداهای گفتار یا کیفیت صدا گفته می‌شود، در حالی که اختلالات زبانی، نقص در درک کلمات و استفاده از آنهاست و ربطی به تولید گفتار ندارد.
کی داها گئده نمییه یدین گئجه لر یاتاندا ، سن ده
چه ‌سوداها که‌ شورش نیست در مغز تهی‌دستان جنون‌گنج است و وضع مفلسی ویرانه‌ای دارد
در ۲۰ اسفند ۱۳۸۸، زهرا رهنورد استاد دانشگاه و از مخالفان دولت ایران تأکید کرد که اگر در مراسم چهارشنبه‌سوری خشونتی رخ دهد از سوی «حاکمیت» است. وی گفت که به پاس نوروز «جنبش سبز» در روز چهارشنبه سوری شاد و سرفراز خواهد بود. او افزود: «یاد نداها، سهراب‌ها، سیدعلی‌ها، اشکان‌ها و روح‌الامینی‌ها و… را گرامی خواهیم داشت و هیچ گونه تندی و خشونتی نخواهیم ورزید.»
قال اللَّه تعالی: وَ لَوْ شِئْنا لَآتَیْنا کُلَّ نَفْسٍ هُداها اذا کان الّذی لا یرجو لقاءه ماواه العذاب و الفرقة فدلیل الخطاب: انّ الّذی یرجو لقاه فقصاراه الوصلة و اللقاء و الزّلفة.
بیماران در تولید جملات دستوری مشکل دارند؛ گفتار آنها اکثراً به بیان کوتاه و کمتر از چهار کلمه محدود می‌شود. تولید صداهای مناسب یا یافتن کلمات مناسب اغلب یک فرایند پر زحمت برای اینگونه افراد است برخی از بیماران نیز در هنگام استفاده از اسم و افعال مشکل بیشتری دارند.
فرامرز اصلانی ترانه‌ای با نام «برای همهٔ نداهای ایران» اجرا کرد.
لومل معتقد است سرسوتی در دوران هند و اروپایی به معنی «او که دارندهٔ آب‌هاست» و در دوران وده‌ای هم در هند، مردمان به رود کوچک مقدسی که در مدهیادسه قرار داشت این نام را داده‌بودند و همچنان هم با همین نام او را ستایش می‌کردند. نام این الهه به ایرانی مطابق هرهوتی است و پایتخت آن قندهار است. درواقع باید گفت هرهوتی رودی افسانه‌ای بوده‌است که از کوه هرا سرچشمه گرفته‌است و به دریای وروکشه ریخته و این رود سرچشمهٔ تمام آب‌های جهان است. آناهیتا نیز بانویی است که سرچشمهٔ تمام دریاچه‌ها، دریاها و آب‌های جهان است. آناهیتا در قدیم مظهر علم و دانش شناخته می‌شد؛ کاهنان و شاگردان آن‌ها هم از آناهیتا درخواست افزون شدن دانش خود را داشتند و سرسوتی هم در هند حامی خواندن وداها بود.