داسی

معنی کلمه داسی در لغت نامه دهخدا

داسی. ( اِخ ) ابوالعباس. از جمله مشایخی است که حمداﷲ مستوفی نام وی را در تاریخ گزیده ( فصل چهارم از باب پنجم ) آورده است. ( تاریخ گزیده چ اروپا ص 795 ).
داسی. ( اِخ ) نام ناحیه ای از اروپای باستان میان دانوب و جبال کارپات و دنیسترو لوپن اکزین و تیس.

معنی کلمه داسی در فرهنگ فارسی

کشوری در قدیم در اروپا واقع بین تئیس دانوب پنت اکسن دنیستر و کارپات . سکنه آن ( داسها ) توسط طرایانوس مطیع شدند و رومانیان اخلاف همان رومیان میباشند .
نام ناحیتی از اروپای باستان میان دانوب و جبال کارپات و دنیستر و لوپن اکزین و تیس .

معنی کلمه داسی در فرهنگستان زبان و ادب

{falcate} [زیست شناسی- علوم گیاهی] ویژگی بخش یا اندامی در گیاهان با دو لبۀ تیز و تقریباً موازی که در یک وجه خمیده شده باشند و در نقطه ای به هم برسند متـ . داسی شکل falciform

جملاتی از کاربرد کلمه داسی

یرقان، یا زردی پوست، چشم‌ها و دهان: یکی از شایعترین علائم و نشانه‌های بیماری سلول داسی شکل می‌باشد، سلول‌های داسی شکل به اندازه سلول‌های قرمز خونی عمر نمی‌کند و قبل از این که کبد آن‌ها را از خون تصفیه نماید سریعاً از بین می‌روند. بیلی روبین (عامل زرد رنگی) ایجاد شده از این سلول‌ها منجر به یرقان و زردی می‌گردد.
برخی پژوهشگران بر این باورند که این زبان از زبان‌های ایلیری، داسی و تراکیه‌ای مشتق‌شده‌است. برخی هم این زبان را از خانوادهٔ زبان‌های اسلاوی، بالتیک یا ژرمنی می‌دانند.
بشبه سیمین داسی بشکل زرین طاس بسان بی می جامی بدست می خواهی
منکی اؤزومده بیر گوناه گؤرمه ییرم ، چاره ندیر ؟ پیس بشرین قایداسی دیر ، یاخشی نی گؤرسه دولاشا
آناهیتا قزوینی‌زاده در سال ۱۳۶۸ در تهران به دنیا آمد.او فارغ التحصیل دبیرستان فرزانگان 1 تهران است. در سال ۱۳۸۵ رتبه اول کنکور هنر را به دست آورد و برای تحصیل در رشته سینما وارد دانشگاه هنر تهران شد. در کارگاه‌های فیلم‌سازی عباس کیارستمی شرکت کرد و پس از پایان تحصیلاتش در دانشگاه تهران برای ادامهٔ تحصیل به مدرسه مؤسسه هنر شیکاگو آمریکا رفت. او در سال ۲۰۱۳ جایزه نخست سینه فونداسیون را از جشنواره فیلم کن برای فیلم سوزن به‌دست‌آورد. وی هم اکنون استادیار دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه آیووا است.
قاضی سیفی از جملۀ قضاة و ایمۀ معتبر بوده است در سرخس، و از جملۀ اصحاب رأی و جملۀ صوفیان را و شیخ را به غایت منکر. در آن وقت کی شیخ ما به سرخس بود قاضی ولایت او بود و سخت منعم و با حرمت تمام بود و چندبار کسان راست کرد و نعمتها قبول کرد تا شیخ را هلاک کند، کس را زهره نبود که این اندیشه بخاطر درآوردی و شیخ فارغ بود. تا روزی کسی اجابت کرد وقاضی او را مبلغی مال قبول کرد و بعضی نقد بداد، روزی قرار دادند که شیخ را هلاک گرداند و این روز شیخ مجلس می‌گفت و همین روز نوبت قاضی سیفی بود و بر منارها منادی می‌کردند کی قاضی سیفی به فلان موضع مجلس خواهد گفت. چون شیخ ما آواز منادی بشنید گفت بسازید تا بر قاضی نماز کنیم. مردمان تعجب کردند. شیخ چون این کلمه بگفت با سر سخن رفت و قاضی سیفی به حمام بود تا غسل کند و مجلس گوید و پیش از آن به چند روز روستایئی که سوگند طلاق خورده بود و مدتی در زندان کرده و کابین و مهر از وی ستده و او را زده. آن روستایی به شهر آمده بود و داسی بآهنگر آوردو تیز کرده بروستا می‌شد. قاضی را دید کی از حمام تنها بیرون می‌آمد، دل پرکینه داشت از قاضی، درحال داس بزد و بر شکم قاضی آمد و شکم قاضی بدرید. آوازه برآمد کی قاضی را کشتند و شیخ هنوز مجلس می‌گفت. شیخ گفت او حکم کرد ما را، او که بود؟ ما را، ما حکم کردیم اورا، او کی بود؟ خدارا.
در ۲۸ ژانویه ۲۰۲۱، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، ایالات متحده را از این توافق خارج کرد. این بیانیه در کلمبیا توسط ایوان دوکه مارکز امضا شد، اما مدت کوتاهی پس از تصدی پست ریاست‌جمهوری توسط گوستاوو پترو، او کلمبیا را از این توافق خارج کرد. در ۱۷ ژانویه ۲۰۲۳، رئیس‌جمهور برزیل، لولا داسیلوا، برزیل را از این توافق خارج کرد.
گر ز سنگینی غبار آیینه ام را بشکند روی من باداسیه گرپیش روشنگر شوم
برق اولمادی ” قیزیم گئجه یاندیردی لاله نی پروانه نین ” اودم ده باخیر دیم اداسینه
آدم ز سنبلی خورد کان عاقبت بریزد تو سنبل وصالی ایمن ز زخم داسی
‫چاووش بانگ می زند آیند مرد و زن‬ ‫چْووشلارین گَلَر سسی ، صداسی‬
گه بسوزندم چو خاکستر کنند گاه از داسی تنم بی سر کنند
هر یک داسی بیاورند یتیمان برده به آتش درون و کرده به سوهان
این چو خوشه در ربا خوردن عیان و آن چو داسی حرف علت در میان