دارات

معنی کلمه دارات در لغت نامه دهخدا

دارات. ( اِ ) کرّ و فَرّ و شأن وشوکت. دار و گیر. ( برهان ) ( انجمن آرا ) :
بدرود که پیش ملکان در صف محشر
دارات نمودی چو علی در صف صفین.معزی.رجوع به داراب شود.
دارات. ( اِخ ) جمع دارة که در عربی به معنی قبیله ، محل ، و زمین وسیع میان کوهستانها، و حلقه و هاله ٔماه است. دارات العرب جاهایی است در شهرهای عرب مانند دارة جلجل و دارة رفرف که تمام آنها در قاموس گرد آورده شده است. ( اقرب الموارد ). رجوع به دارة شود.
دارات. ( اِخ ) قریه ای است در سوریه. ( بخش اعلام المنجد ).

معنی کلمه دارات در فرهنگ معین

(اِ. ) کر و فر، شکوه و عظمت .

معنی کلمه دارات در فرهنگ عمید

شٲن و شوکت، کروفر.

معنی کلمه دارات در فرهنگ فارسی

کروفر داروگیر : بدرود که پیش ملکان در صف محشر دارات نمودی چو علی در صف صفین . ( معزی )
قریه است در سوریه

معنی کلمه دارات در ویکی واژه

کر و فر، شکوه و عظمت.

جملاتی از کاربرد کلمه دارات

و صنف پنجم کسانی که به طبع شریر باشند و شر ایشان متعدی، و این طایفه خسیس ترین خلایق و رذاله موجودات باشند و طبیعت ایشان ضد طبیعت رئیس اعظم بود، و منافات میان این صنف و صنف اول ذاتی؛ و این قوم را نیز مراتب بود: گروهی را که اصلاح ایشان امیدوار بود به انواع تأدیب و زجر اصلاح باید کرد و الا از شر منع کرد، و گروهی را که اصلاح ایشان امیدوار نبود اگر شر ایشان شامل نبود با ایشان مداراتی رعایت باید کرد، و اگر شر ایشان عام و شامل بود ازالت شر ایشان واجب باید دانست.
با او به همه عالم دارات نیارد کس کاقبال قوام‌الدین در پیش سپر دارد
وی توانست با روشی نوین نیروهایی را از پیر و جوان از نقاط دور افتاده و روستاها تا ادارات و دانشگاه‌ها و دانش آموزان و روحانیون را سازماندهی نموده و با افزایش پایگاه‌های مقاومت از ۷٬۰۰۰ به ۲۱٬۵۰۰ پایگاه نیرویی بزرگ را به‌وجود آورد تا در جهت اجرای فرمان خمینی به عنوان ارتش بیست میلیونی به جبهه اعزام نمایند که اعزام یکصد هزار نفری سپاه محمد حاصل این سازماندهی بود. رحمانی معتقد بود که واحد بسیج باید به صورت یک نیروی مردمی و فراگیر باقی بماند وی تا سال ۱۳۷۰ در بسیج حضور داشت.
نیفکنم سپر از باده خوردن از پی آنک مرا میانهٔ میدان عشق دارات است
ابراهیم‌بیگ آذر (فولادوف) فرزند «آلیک‌بیگ» در سال ۱۸۳۶ در شهر شوشی به دنیا آمد. وی برادر بزرگ‌تر عبدالله‌‌بیگ عاصی و نوه شاعر قاسم بیگ ذاکر بود. ابراهیم‌بیگ آذر تحت سرپرستی قاسم بیگ ذاکر بزرگ شد. قاسم بیگ ذاکر از نوادگان خان‌های قره باغ بود. تحصیلات ابتدایی را نزد یک ملای محلی گذراند و سپس در مدرسه ای ادامه داد. به زبان‌های فارسی و روسی تسلط کامل داشت. فعالیت‌های شغلی اش را در یک مدرسه علوم دینی آغاز کرد و سپس در ادارات دولتی اشتغال یافت. برای مدتی به عنوان پلیس مشغول به کار شد و تا درجه دبیر استان آن روزگار ارتقاء یافت.
دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه، جمعی از بازنشستگان در شهرهای تبریز، اهواز، قزوین، اراک، مشهد، اصفهان و ایلام در مقابل ادارات تأمین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی زدند.
چو ذوالفقار برآهخت شهریار جهان نمود مردی و دارات حیدر کرار
کور قضا ئوز یولون گئدن وقته چاره نین یوللارین داراتمیشدی
نی هیچ گبری او را دستی گرفت روزی نی کرده پایمردی با او دمی مدارات
مروی است که «حضرت امیرالمومنین و خضر علیه السلام، به یکدیگر رسیدند حضرت از خضر پرسید که بهترین اعمال چیست؟ گفت: بذل اغنیا بر فقرا به جهت رضای خدا حضرت فرمود: از آن بهتر ناز و تکبر فقیر است بر اغنیا از راه وثوق و اعتماد به خدا خضر گفتک این کلامی است که باید با نور بر صفحه رخسار حور نوشت» و باید فقیر از گفتن سخن حق مضایقه نکند و از راه طمع و مدارات با اغنیا از سخن حق اغماض نکند، و چشم نپوشد و از راه تهدیستی و فقر، در عبادت خدا سستی ننماید.
در سال‌های اخیر، بحث بر سر تعلق امامزاده هاشم به استان مازندران یا استان تهران، از سوی ادارات اوقاف این دو استان در جریان بوده‌است. این امامزاده در نقشهٔ سازمان نقشه‌برداری کشور در دهستان بالالاریجان شهرستان آمل قرار دارد.
آموزش و پرورش نیروی انسانی در سازمان تا پیش از سده ۱۴ خورشیدی به صورت منظم و علمی مورد توجه نبوده‌است. با رشد سریع شهرها، بزرگتر شدن ادارات دولتی و پیچیده‌تر شدن اداره امور عمومی در اوایل سده ۱۴ خورشیدی، توجه به آموزش کارکنان مورد اهمیت قرار گرفت. نخستین نشانه‌های آموزش منظم نیروی انسانی در مکتب مدیریت علمی مشاهده می‌شود.
ارزهای مجازی چالش‌هایی را برای بانک‌های مرکزی، تنظیم کننده‌های مالی، ادارات یا وزارتخانه‌های دارایی و همچنین مقامات مالی و مقامات آماری ایجاد می‌کنند.
۱: چنانچه بین فرماندار و مدیر کل یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی استان در خصوص نصب روسا و مسئولین ادارات شهرستان اختلاف نظر وجود داشته باشد، به منظور حل اختلاف، هیأتی مرکب از استاندار به عنوان نماینده رئیس‌جمهور، مدیر کل یا رئیس سازمان ذی‌ربط و فرماندار شهرستان مربوطه تشکیل و اتخاذ تصمیم خواهند نمود.
در اثر آلودگی شدید هوای تهران دولت اعلام کرده‌است که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ادارات تعطیل خواهند بود. پیشتر و با اعلام وضعیت اضطراری، تمامی مدارس تعطیل شده بود. [۲۱]