دادستانی

معنی کلمه دادستانی در لغت نامه دهخدا

دادستانی. [ س ِ ] ( حامص مرکب ) انتقام. عمل دادستاندن. دادخواهی. || در اصطلاح دادگستری منصب و وظیفه قضائی مدعی العموم. || ( اِ مرکب ) دادسرا.

معنی کلمه دادستانی در فرهنگ معین

( ~. )(اِ. ) ۱ - شغل دادستان . ۲ - محل دادگاه ، دادسرا.

معنی کلمه دادستانی در فرهنگ عمید

۱. ستاندن داد کسی از دیگری.
۲. (حقوق ) شغل و عمل دادستان.

معنی کلمه دادستانی در فرهنگ فارسی

عمل و شغل دادستان اجرای عدالت داوری .

معنی کلمه دادستانی در ویکی واژه

شغل دادستان.
محل دادگاه، دادسرا.

جملاتی از کاربرد کلمه دادستانی

چند روز بعد با تذکر دادستانی تهران، شاکردوست ناچار شد که پست اینستاگرامی خود را پاک کند. در این دوره، خبرگزاری فارس و مشرق‌نیوز وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ساخت کمپین‌هایی جهت پرونده‌سازی ضد شاکردوست، نقشی اساسی داشتند و با لقب‌هایی چون «سلبریتی ترویج‌کنندهٔ فساد» از او یاد می‌کردند.
پروئت شهرستان‌های تالسا و وگنر را از ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۶ در سنای اکلاهما نمایندگی می‌کرد. او در این مقام با حقوق سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان، لایحه حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون‌به‌صرفه، و مقررات زیست‌محیطی مخالفت می‌کرد و خود را از مدافعان پیشروی مخالفت با «نقشه‌های اکتیویستی ای پی ای» می‌خواند. او هنگام مبارزه برای سمت دادستانی کل اکلاهما کمک‌های مالی شایانی از شرکت‌های سوخت فسیلی دریافت کرد. او در این مقام اقلاً ۱۴ بار از سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا در خصوص اقدامات این سازمان شکایت کرد.
در اساسنامه دانشگاه آزاد محل تأمین هزینه‌های آن اخذ شهریه از دانشجویان، کمک‌های مردم، دولت و نهادهای انقلاب اسلامی ذکر شده است. اولین قلم کمک به دانشگاه آزاد نیز مبلغ یک میلیون تومان کمک روح‌الله خمینی بود. دانشگاه آزاد فعالیت خود را پیش از بازگشایی دانشگاه‌های دولتی (که در جریان انقلاب فرهنگی تعطیل شده بود) بدون دریافت مجوز از شورای عالی گسترش آموزش عالی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز و مجدداً کمکی به ارزش صد و پنجاه میلیون ریال از دادستانی انقلاب دریافت کرده و در ۲۷ اسفند ۱۳۶۱ خود را به عنوان مؤسسه‌ای غیرتجاری به شماره ۲۴۵۱ در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت می‌کند.
فاطمی‌امین ضمن تکذیب گفته‌های نمایندگان مجلس، از دادستانی ایران خواست موضوع را تحت پیگرد قرار دهد. وزارت صنعت و مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی نیز این موضوع را رد کردند و آن را «دروغ پردازی» علیه دولت و «بازی با آبروی مجلس» خواندند. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور، برای بررسی موضوع «دستور فوری» داد.
در سال ۱۹۵۸، دفتر دادستانی هرگونه تحقیقات بیشتر در این زمینه را متوقف کرد.
او با انجام اصلاحاتی بنیادی در نهاد دادستانی، با مشورت محمد حسینی بهشتی، تغییراتی در نیروهای دادستانی ایجاد کرد. او نخستین کسی بود که آیین‌نامهٔ دادگاه‌های انقلاب را نوشت و تغییرات اصولی و زیربنایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهادهای او صورت گرفت. تلاش او بر این بود که مقررات پهلوی و ضداسلامی محو و قوانین اسلامی جای‌گزین آن‌ها شود.
دادستان تهران از فراخوان چهار نماینده به‌عنوان مطلع در این پرونده خبر داد. فرزند عزت‌الله دهقانی نمایندهٔ مجلس نیز از متهمان اصلی این پرونده است اما دادستانی تأکید نموده‌است که دهقان هیچ‌گونه دخالتی در اقدامات فرزندش نداشته و هیچ‌وقت حتی احضار هم نشده‌است. گفته می‌شود که شانزده نماینده در این اختلاس دخیل بوده‌اند. برخی تعداد نمایندگان درگیر را تا سی نماینده اعلام می‌کنند. همچنین دو یا سه کاندیدای انتخابات مجلس نهم به‌دلیل درگیر بودن در پروندهٔ اختلاس، رد صلاحیت شده‌اند.
در زمان نظارت محسنی اژه‌ای بر وزارت اطلاعات، اکبر خوش‌کوشک متهم به واردات و فروش غیرقانونی تلفن همراه شد. بر طبق شنیده‌ها، اکبر خوش‌کوش با درآمد حاصل از معاملات تلفن همراه، ساختمانی ساخته بود که غلامحسین محسنی اژه‌ای نمایندهٔ دادستانی انقلاب در وزارت اطلاعات نیز در آن ساختمان ساکن بود. با این حال، اکبر خوش‌کوشک مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته بود.
امریکن مدیا مورد اتهامات روزنامه‌نگاری غیراخلاقی بوده‌است. دادستانی ایالات متحدهٔ آمریکا در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، این شرکت برای پیشگیری از اطلاعات آسیب‌زننده به دونالد ترامپ، ۱۵۰ هزار دلار به کارن مک‌دوگال پرداخته‌است.
پندلتون در آوریل ۱۷۴۱ گواهی‌نامه‌ای برای کار عملی در حوزهٔ حقوق دریافت کرد. موفقیت او در دادگاه‌های شهرهای اطراف شامل دادستانی کل شهرستان اسکس، ویرجینیا به او این اجازه را داد که در اکتبر ۱۷۴۵ عضو هیئت وکلای دادگاه عمومی شود. هنگامی که وکلا پیش از دو دادگاه، مجاز به فعالیت نبودند، پندلتون دادگاه عمومی را انتخاب کرده و فعالیت عملی در دادگاه پایینترش را به اتمام رساند- که او را مجاز به پذیرش انتصاب به عنوان قاضی صلح دادگاه کارولین کانتی در سال ۱۷۵۱ کرد. او همچنین بسیاری از وکلای جوان شامل فرزندان خواهر و برادرهایش جان پن (که بعدها یکی از امضاءکنندگان اعلامیهٔ استقلال ایالات متحده آمریکا شد) و جان تیلور کارولین (که عضو مجلس سنای ایالات متحده آمریکا شد) را آموزش داد.