داخلی

معنی کلمه داخلی در لغت نامه دهخدا

داخلی. [ خ ِ ] ( ص نسبی ) منسوب به داخل ، درونی. مقابل خارجی و بیرونی. اندرونی. باطنی.
- استعمال داخلی ؛ خوردن و آشامیدن و حقنه ( در دوا ) .مقابل استعمال خارجی ، که اندرونی است. رجوع به داخلة شود.

معنی کلمه داخلی در فرهنگ معین

(خِ ) [ ع - فا. ] (ص نسب . ) ۱ - درونی ، اندرونی . ۲ - مربوط به داخل یک کشور یا یک ناحیه یا یک مؤسسه و غیره .

معنی کلمه داخلی در فرهنگ عمید

درونی، اندرونی.

معنی کلمه داخلی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - درونی اندرونی مقابل خارجی . ۲ - مربوط به داخل یک کشور یک ناحیه یک موسسه و غیره .

معنی کلمه داخلی در ویکی واژه

interno
درونی، اندرونی.
مربوط به داخل یک کشور یا یک ناحیه یا یک مؤسسه و غیره.

جملاتی از کاربرد کلمه داخلی

اگر در جمع مردان داخلی خود همان میگو که بروی عاملی خود
زین جنگ‌های داخلی و این نظام زور بی‌ درد و داغ‌، خانه و بوم و بری نماند
خرانِ داخلی معقول بودند وَجیه المِلَّه و مقبول بودند
واعظ یار اشمز بیزه جز دردمند لوق بیچاره لوقدین اوزگه ندور داخلی چاره مز
اول اینکه غرض از مال داشتن، و فایده آن، و سبب آفریدن آن، و علت احتیاج به آن را برخورد تا در طلب زیادتر از قدر حاجت برنیاید دوم اینکه جهت «مداخل آن را ملاحظه نماید و از حرام، بلکه از مشتبه اجتناب نماید و همچنین از مداخلی که مکروه هستند، یا باعت نقص مروت و زوال حریت نفس اند احتراز نماید، چون هدیه ای که بوی رشوه دهد، یا سوال از خلق که موجب ذلت و خواری است سوم اینکه راه خرج را مراعات کند، و در آن اقتصاد، یعنی میانه روی نماید نه اسراف کند، و نه تنگ گیری حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم فرمود که «محتاج نشد هر که در خرج میانه روی کرد»
وَ إِذا یُتْلی‌ عَلَیْهِمْ قالُوا آمَنَّا بِهِ إِنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّنا ای نشهد انّه الحق الذی اخبرنا به ربّنا فی کتبه. إِنَّا کُنَّا مِنْ قَبْلِهِ ای من قبل مجی‌ء محمد و نزول القرآن مُسْلِمِینَ داخلین فی دین الاسلام.
وسیله چیست که تو داخلی و من خارج تو گوشت می خوری و استخوان من افگار
اساسنامه شرکت، در راهبری شرکتی، سندی است که همراه با شرکت نامه (در مواردی که این شرکت نامه وجود دارد) سیاست‌گذاری شرکت را تشکیل می‌دهد. در اساسنامه سهم شریکان، مسئولیت‌های مدیران، نوع کسب و کاری که باید انجام شود، نحوه نظارت سهامداران بر هیئت مدیره و به‌طور کلی قوانین و ارتباطات داخلی شرکتی را تعیین می‌شود.
بابها مفتوحة للداخلین رجلها، مرفوعة للفاعلین
در سال ۱۴۰۰، بیش از ۹۶۳ هزار نفر مسافر در پروازهای داخلی و حدود ۱۹۷ هزار نفر مسافر در پروازهای بین‌المللی از فرودگاه‌های استان خارج شده‌اند. همچنین در این سال بیش از ۹۶۹ هزار نفر مسافر در پروازهای داخلی و حدود ۱۸۸ هزار نفر مسافر در پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های استان وارد شده‌اند.
ایا به داخلیان گفته الجناح‌علیک ولی به خارجیان گفته الجناح علی
دقیانوس چون ایشان را طلب کرد و نیافت گفتند ایشان از تو بگریختند و دینی دیگر گزیدند، وی برنشست با لشکر خویش و بر اثر ایشان برفت تا بدر غار رسید: فوجدوا آثارهم داخلین و لم یجدوا آثارهم خارجین، گفتند نشان رفتن ایشان در غار پیداست اما نشان بیرون آمدن پیدا نیست، چون در غار شدند ایشان را ندیدند ربّ العالمین ایشان را در حفظ و رعایت خویش بداشت و چشم دشمن از دیدن ایشان نابینا کرد. و گفته‌اند که ایشان را در غار بدیدند خفته اما هیچ کس طاقت آن نداشت که در غار شود از رعب و فزع که در دل ایشان افتاد، پس دقیانوس گفت مقصود ما هلاک ایشانست، در غار برآرید بر ایشان استوار تا از تشنگی و گرسنگی بمیرند، پس چنان کردند و بازگشتند.