خیده

معنی کلمه خیده در لغت نامه دهخدا

خیده. [ دَ / دِ ] ( ن مف ) کج شده. خمیده. خم گردیده. ( ناظم الاطباء ) :
الا تا ماه نوخیده کمان است
سپر گردد مه داه و چهارا.ابوشکوربلخی. || حلاجی شده. ( ناظم الاطباء ) :
جهان آتش وجودت پشم خیده
نمانده پشم ز آتش آرمیده.عطار ( از آنندراج ).

معنی کلمه خیده در فرهنگ معین

(دِ ) (ص مف . ) خمیده .

معنی کلمه خیده در فرهنگ عمید

۱. کج، خمیده، خم شده: الا تا ماه نو خیده کمان است / سپر گردد مه داه و چهارا (ابوشکور:شاعران بی دیوان: ۸۳ ).
۲. ویژگی پشم و پنبۀ زده شده: وجود آتش، جهان چون پشم خیده / نمانده پشم و آتش آرمیده (عطار۱: ۱۵۵ ).

معنی کلمه خیده در فرهنگ فارسی

( اسم ) خم شده مایل .

معنی کلمه خیده در ویکی واژه

خمیده.

جملاتی از کاربرد کلمه خیده

بر تو مقدر بد این قضا ز خداوند کس نچخیده است با قضای مقدر
بسی با عشق تو عقلم چخیده است ولی عشق تو غالب می‌نماید
پمپ‌هایی که با انرژی باد چرخیده و آب را از محلی به محل دیگر منتقل می‌کردند از قرن نهم میلادی در ایران، افغانستان و پاکستان استفاده می‌شدند.
چرخش پروانه‌ای حالتی است که باز نسبت به محور بزرگ می‌چرخد. به‌طوری‌که ۲ عضو شرکت‌کننده در یک جفت باز، همیشه به‌طور دقیق در یک صفحه نیستند؛ آن‌ها می‌توانند یک نظم چرخش پروانه‌ای به خود بگیرند در این نظم ۲ باز در جهت عکس هم حول محور بزرگ جفت باز چرخیده و به جفت باز ویژگی شبیه پروانه می‌دهد.
بی بیم در حوادث جسته بی باک با سپهر چخیده
در سال ۱۹۰۶، دخترش، اِولین بلایت که در روزنامه‌ها به او لقب «زیبای رز وحشی» دادند، با ماهلون آلنسون سندز، برادر کوچک‌تر اتل سندز، همسایهٔ تابستانی سابق نیوپورت، پسر مالون ساندز فقید ازدواج کرد. مالون ساندز دبیر سابق جنبش تجارت آزاد آمریکا بود که در سال ۱۸۸۸ در سانحهٔ تصادف در لندن کشته شد. اقامتگاه سابق ساندز در نیوپورت، لندز اند، چندین دست چرخیده بود و ازجمله مالکان آن، رابرت لیوینگستون بیکمن و در اختیار ادیت وارتون در زمان ازدواج وی بودند.
هرگز دمی نیافته‌ام هیچ فرصتی چندانکه با سگان طبیعت چخیده‌ام
این قمر به گروه اننکه تعلق دارد و عقیده بر این است که از باقیمانده‌های سیارکی است که به دور خورشید می‌چرخیده است.
حوضه آبی شمال غرب کشور وابسته به هری‌رود است که از دامنه غربی کوه بابا سرچشمه می‌گیرد. این رود در مسیری غربی به سوی هرات آمده و زمین‌های بارور دره عریض هرات را آبیاری می‌کند و سپس به سمت شمال چرخیده و مرز ایران و افغانستان تبدیل می‌شود. سپس به خاک ترکمنستان وارد شده و در بیابان قره‌قوم ناپدید می‌شود.
یکی از مزیتهای جالب آیس این است که در هنگام شبیه سازی‌های سنگین سیستم همچنان نرم و انعطاف‌پذیر عمل می‌کند و اثری از هنگ و کرش شدن سیستم وجود ندارد و شما به راحتی می‌توانید در محیط چرخیده و از زوایای مختلف تأثیر افکت را مشاهده کنید.
هفت تیر، شش لول یا رولور دارای استوانه‌ای است که خانه‌هایی برای جای دادن فشنگ دارند و با هر بار شلیک استوانه چرخیده و یکی از فشنگ‌ها آمادهٔ شلیک می‌گردد. این سلاح تک لول است و عنوان شش لول فقط به علت ظرفیت مخزن آن، به این اسلحه داده شده‌است. مانند برونینگ.
چو آهیخیده تیغ کارزاری میان در بستهٔ هرکارزارم
رمز را پرخیده میدان واپرخیده صریح همچنین جفت واجفت آمد بمعنی زوج و فرد
چون بگردد پای او از پایدان خود شکوخیده بماند هم چنان
شیر فلک آن شیر سراپردهٔ دوران در مرتبه با شیر بساطت نچخیده
اثر کر مگنتو اپتیکی، پدیده‌ای است که نور از یک ماده مغناطیده که دارای یک صفحه قطبش به‌طور جزئی چرخیده می‌باشد بازتاب می‌کند. آن مشابه با اثر فارادی است که صفحه قطبش نور عبوری چرخانده می‌شود.
اما در فاز دوم (و نهاییِ) این عملیات است که نبوغ واقعی وی پرده از رخ برمی‌دارد: وی به قدرت دفاعیِ گستردهٔ دومین خط دفاعی فرانسویان یعنی دژ وردون، دژ پاریس و مهمتر از همه رود مارن، توجه داشته و برای آن‌ها نیز طرح‌ریزی لازم را انجام داد. با در نظر گرفتن این قدرت دفاعیِ دشمن، اشلیفن دانست که ارتشش مجبور خواهد شد فرانسویان را به عقب رود مارن پس زده یا حداقل سرپلی امن بر روی این رود یا رود سن یا هردو، ایجاد کند. برای این کار، وی اصرار کرد که ارتش اول واقع در منتهی‌الیه جناح غربی، با گذر از رود سن، به غرب پاریس و سپس پشت آن چرخیده و همزمان، ارتش دوم نیز با گذر از منتهی‌الیه غربی رود مارن، محاصره پاریس را تکمیل نماید.
دل از شرهٔ نفس تو در پای فتاده است هر چند درین واقعه مردانه چخیده است